אם הידיעות שנפוצו לאחרונה, שלפיהן נשיא סוריה אסד הסכים לפגוש בכירים ישראלים, יתבררו כנכונות, אזי לפנינו צעד אסטרטגי חשוב המצביע על סטייתו של אסד הבן ממדיניות אביו, שקשר את גורל ארצו באיראנים בניגוד לדעתן אז של כל מדינות ערב.

מוחמד סרמיני, גולה סורי, איש האחים המוסלמים, מייסד ומנכ”ל המכון אל־ג׳וסור הפועל בטורקיה ובלונדון, פרסם לאחרונה שהרוסים הצליחו להביא בכירים ישראלים וסורים לפגישה בבסיס חיל האוויר הרוסי בסוריה.

ברור שלידיעה אין שחר, אבל מוסקבה מצאה לנכון להכחיש אותה פומבית. גורם מדיני רוסי המעורה בנושא הכחיש בפניי את הידיעה, אבל הוסיף שהיו בעבר ויש גם כיום ניסיונות מצד רוסיה להביא לשיחות בין סוריה לישראל כדי למצוא פתרון למצב השורר בין שתי המדינות.

תקיפה בסוריה, דובר צה"ל

במקביל לידיעות הללו, התקשורת הלבנונית מספרת על מתח גובר בין הנשיא אסד לבעלי בריתו איראן וחיזבאללה, שלא רואים בעין יפה כל אפשרות שאסד ידבר עם ישראל. המתח ביניהם הגיע להטחת איומים מרומזים בין שני הצדדים. חיזבאללה טען שסורים קשורים לפיצוץ שהיה באוגוסט בשנה שעברה שהחריב כמעט את כל נמל ביירות. סוריה מואשמת על ידי נסראללה בהברחה אליה של מזוט, תרופות ודולרים מלבנון. דמשק הגיבה ברמזים משלה על כך שמעוז חיזבאללה, אל־דאחייה בדרום ביירות, חשוף לפיגוע.

לדברי הגורם הרוסי, מוסקבה מעוניינת לקדם דו־שיח ישראלי וסורי. רוסיה מוכנה לעשות זאת בשלבים. בשלב הראשון, לארח פגישות לא מחייבות כדי לאתר את המשותף והמפריד, ובשלב השני לקיים שיחות מחייבות. כל הנוגעים בדבר מודעים לכך שהזמן לשיחות מחייבות אינו מתאים. במרץ יש בחירות בישראל ובאפריל ייערכו בחירות לנשיאות בסוריה. לכן הרוסים יראו כעת בעין יפה שיחות גישוש לא מחייבות.

על פי מכון אל־ג’וסור, מטרת המפגשים היא לנקוט צעדים שימנעו השפעה איראנית בגולן. גם כוח האו”ם האחראי על הפיקוח על הסכם ההפרדה בין שתי המדינות - גויס למשימה. הגדלת מספר חייליו תסייע להרחיק את האיראנים כבקשת ישראל.

אסד הבין שהקהילה הבינלאומית כבר לא דורשת את הסתלקותו כתנאי לפתרון מלחמת האזרחים בארצו. הוא יהיה חלק משיקומה של סוריה. לצורך זה, עליו להתקרב למערב ולמדינות ערב המנרמלות את יחסיהן עם ישראל. הוא ירצה לקבל מהן סיוע מסיבי לשיקום ארצו. אם רק ירצה, אסד יכול להגביל את ההשפעה האיראנית בסוריה.

אם אחרי הבחירות אצלנו ובסוריה, אסד יחליט לעשות שינוי אסטרטגי, להיענות לבקשת הרוסים ולשוחח עם ישראל, הדבר יוביל לשינוי מהותי באזור, שישראל צריכה כבר להתכונן אליו. השלב הראשון צריך להיות שיחות עומק עם הרוסים.