אחת מהתופעות המפוארות בתולדות עם ישראל הייתה הסולידריות שאפיינה את קהילות ישראל במזרח ובמערב לאורך אלפיים שנות גלות.
לא הייתה קהילה יהודית שלא היו בה מוסדות צדקה, חסד וחמלה שדאגו לאלמנה, ליתום, לחולים ולעניים. שם נולד המושג: “עניי עירך קודמים”. כל זאת כהמשך למסורת ישראל העתיקה, שבה החמלה והסולידריות תפסו מקום מרכזי וחשוב בחיי העם – גם בתקופות הקשות והסוררות ביותר.


מסכת העלאות המחירים שנופלת בימים אלה של מאבק קשה ומתמשך במגיפת הקורונה הופכת את מדינת ישראל לסדום ועמורה כלכלי. לא לממשלה הזו פילל רוב הציבור בישראל, שרצה, תמך ובחר בממשלת השינוי שקמה לפני כשבעה חודשים – ממשלה שהבטיחה לשנות ולתקן את תחלואי הממשלה הקודמת. אך במקום לתקן, קיבלנו העלאות של מחירי הארנונה, הדלק והחשמל, שהם בסיס להעלאות נוספות שיבואו. זאת לצד העלאות מחירים של מוצרים נוספים של יצרנים מקומיים ויבואנים.

אז נכון שעליית מחירי הפחם, הדלק, ההובלה וחומרי הגלם הם תופעה עולמית שאין למדינה שליטה עליהם, אך ממשלה חכמה וסולידרית הייתה חייבת לבצע כאן צעדי מנע נגד  ההתייקרויות. למשל, לקצץ את מס הבלו על דלקים ובכך למנוע את העלאה. באותה מידה אפשר היה למנוע מחברת החשמל את ההעלאה על ידי הפחתת המס על דלק ופחם או להקפיא את העלאה של הארנונה בכל הרשויות.


הפנייה של הממשלה עם “כרטיס צהוב” לרשתות המזון כדי שלא יעלו מחירים היא לעג לרש. לצד כל זאת הממשלה הייתה יכולה לשקול כאן הפחתת מע”מ דיפרנציאלית, כלומר רק על מוצרי יסוד ושירותים בסיסיים חשובים ולא על מכוניות יוקרה וטלוויזיות חכמות ויוקרתיות.

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


הנביא ירמיהו הזהיר בנבואות הזעם שלו בזמנו את העם הסורר ואמר: “אם היטב תיטיבו את דרככם, גר, יתום ואלמנה לא תעשקו”. אמירה זו כנראה אינה מדברת אל אותן יצרניות ויבואניות, שלאורך שנים המוצרים שלהן בישראל יקרים יותר מאשר בכל מדינות ה־OECD ובימים קשים אלה מעלות מחירים באופן חזירי בטענה של התייקרות עולמית.


לרגע נראה שגם הממשלה מנותקת מהמציאות. וזה לא מפתיע, כששרים וחברי כנסת דאגו לעצמם לשכר של כ־45 אלף שקלים לחודש, וכשקצבת הזיקנה מהביטוח הלאומי של פנסיונר שצבר עשרות שנות עבודה מגיעה ל־1596 שקלים כבר שנים ארוכות ללא שום תוספת. זה קורה כשמי שמקטר ומזיל דמעות תנין על השקופים והעניים בעם ישראל יושב על סיר הבשר במלון מפואר בסנט מוריץ.

כן, זו סדום ועמורה שהבטיחה לתושביה דיבידנדים גדולים מאוצר הגז שהתגלה בחופי המדינה, דיבידנדים שישדרגו את מערכת החינוך והבריאות שלנו וכמובן יוזילו לנו את מחיר החשמל.  ומה קיבלנו מזה חוץ מהבטחות שווא? כמה טייקונים שהתעשרו מהאוצר של כולנו.כל תלמיד במבוא לכלכלה יודע להגיד שתהליך מתמשך של עליית מחירים מביא לירידה בערכו של המטבע, שהתוצאה שלו היא אינפלציה.

לכן יש כאן צורך מיידי לעצור בשעות קשות אלה את העלאת המחירים הזו. פקידי האוצר יודעים זאת יותר טוב מכולנו. זאת שעת חירום כלכלית וממשלה אחראית חייבת לתת את התשובות לכך עכשיו ומיד, ולדבוק בעמדה: בעת הזו, אין הצדקה ואין סיבה לשום העלאת מחיר.