השיח על המשילות בישראל תפס לאחרונה תאוצה לנוכח ההידרדרות ביכולתה של המדינה לאכוף את החוק והסדר בתוכה. אנחנו נדרשים לנושא בדרך כלל בהקשר למגזר הערבי והבדואי ולמגזר החרדי, אך נראה כי כעת צריך לדון בשאלת המשילות גם בנוגע לעיריית תל אביב ולעומד בראשה.

ההחלטה השערורייתית של עיריית תל אביב להכניס לבתי הספר בעיר מפות הכוללות את סימון הקו הירוק היא החלטה שהתקבלה שלא בסמכות ומנוגדת לעמדת ממשלות ישראל מאז 1967 ולעמדת משרד החינוך כעת, שביקש מהעירייה לחזור בה מהכנסת מפות אלה, ובינתיים לא נענה.

החלטת חולדאי שבחר לעשות דין לעצמו היא התערבות פוליטית בוטה במערכת החינוך, החלטה מתריסה שבה מנסה ראש העיר לכפות את עמדותיו הפוליטיות על קהל שבוי, על כל תלמידי בתי הספר בעיר הגדולה והמרכזית בישראל. לא רק שמדובר בהחלטה פוליטית, זו גם החלטה שגויה שאינה עומדת בכל קנה מידה עובדתי ומדיני.

עוד ב־1967, ביוזמתו של השר יגאל אלון, קיבלה ממשלת האחדות של אשכול החלטה ברורה שלא לסמן עוד את גבולות הקו הירוק במפות הרשמיות. הנימוק של אלון היה פשוט והגיוני: מלכתחילה הקו הירוק שנקבע בהסכמי רודוס, הסכמי שביתת הנשק משנת 1949, לא היה קו גבול, אלא קו שביתת נשק זמני, וכך נאמר גם במפורש בהחלטה. נוסף על כך, לאחר מלחמת ששת הימים ב־1967 החליף קו הפסקת האש החדש את הקו הירוק, כלומר קו זמני אחד החליף קו זמני אחר, ובשני המקרים לא היה מדובר בקו גבול.

טיעון זה כשלעצמו דוחה על הסף את הטענה לסימון הקו הירוק במפה. יתרה מכך, בניגוד גמור לנטען על ידי השמאל, שטח יהודה ושומרון אינו שטח כבוש משום שמלכתחילה מדובר היה בשטח שנוי במחלוקת שנתפס במלחמת מגן. חשוב לזכור עוד כי סיפוח יהודה ושומרון על ידי הירדנים לא הוכר בינלאומית, כך שלא ברור ממי בדיוק “כבשנו” את השטח. אם עיריית תל אביב רוצה להכיר לתלמידים את המציאות כפי שטענה, מדוע שלא תסביר להם כי מים רבים עברו מאז קביעת הקו הירוק הזמני.

לא רק קו הפסקת האש שלאחר מלחמת ששת הימים, אלא גם הסכמי השלום עם מצרים וירדן, וכמובן הסכמי אוסלו ששינו עוד יותר את המציאות בשטח. כך שהשימוש שעשתה העירייה בקו הירוק תוך שכינתה אותו לא פחות מאשר “קו הריבונות” הוא מקומם ומטעה. הקו הירוק הוא קו פוליטי שאבד עליו הכלח.

ואחרי כל אלה, גם אם הייתה אמת כלשהי בטיעוני העירייה, ואין אמת כזו, לא לה להחליט. שינוי המפות הרשמיות בישראל יכול להיעשות רק על ידי מפ”י - המרכז למיפוי ישראל, כך שבסימון הקו הירוק במפות חצתה העירייה קו אדום. אגב, אם זהו ההיגיון של עיריית תל אביב, מדוע לא סומנו שטחי אוניברסיטת תל אביב ורמת אביב – שייח’ מוניס - כשטח כבוש? הרי התלמידים צריכים להכיר את המציאות, לא?

לכן על ממשלת ישראל לאכוף את סמכותה ולהסיר לאלתר את המפות השקריות האלה ולא לאפשר התערבות פוליטית במערכת החינוך. כעת רק נותר לנו להשתאות מכישוריו המדיניים המזהירים של חולדאי ש“הצליח” בהינף קולמוס, גם לסיים את הסכסוך הישראלי־פלסטיני וגם לייסד את מדינת פלסטין.