בקיץ אפשר ללכת לים, להשתזף, ללבוש בגדים קצרים וליהנות מהשמש והאוויר החמים. אבל כפי שאנחנו צריכים להיזהר משלל הסכנות הטמונות בעונה הכי חמה בשנה, כך גם עלינו לשמור על החתולים שלנו. ד"ר דיויד רוזנבלט, וטרינר מטעם חברת "ביופט", מסביר מה עליכם לעשות ולמה צריך לשים לב.

במערכת הבריאות מודאגים: "יותר מ-1,000 רופאים שוקלים רילוקיישן"
כשדפנה ליאל תפסה את הראש בשידור חי בגלל נתניהו

מכת חום והתייבשות חתולים בקיץ

שתי תופעות קטלניות אלה אינן זהות, ולא בהכרח מתרחשות בו זמנית. מכת חום מתרחשת כאשר החתול אינו מצליח לשמור על חום גוף נורמלי. חתולים לא מזיעים, והדרך שלהם לצנן את הגוף הוא על ידי הלחתה - נשימה קצובה עם הלשון משתרבבת. חשוב לאפשר לחתול גישה למקום מוצל ומאוורר. כמו כן, לעולם אין להשאיר את החתול במכונית סגורה, אפילו למספר דקות. מכת החום מתפתחת במהירות והחתול יכול למות תוך זמן קצר. אם החתול מקבל מכת חום יש לצנן אותו במים קרירים ולקחת אותו במיידי למרפאה וטרינרית.

התייבשות לעומת זאת, מתרחשת כאשר החתול נכנס למאזן נוזלים שלילי. אם נאלצים להשאיר את החתול לבד בבית, חשוב למנוע התייבשות ממחסור במי שתיה. מומלץ להשאיר כמה מקורות מים חלופיים, לבקש משכן או חבר שיבדוק מדי פעם אם יש לו מספיק מים או להתקין שוקת אוטומטית, מהסוג המחובר לקו המים הראשי ומתמלא מעצמו. סימנים של התייבשות כוללים אפתיה, עיניים שקועות וחוסר גמישות של העור באזור העורף (מרימים את העור ועוזבים – העור אמור לחזור מיד למצבו הקודם – אם הוא נשאר עומד, החיה מיובשת). במקרה של התייבשות יש לקחת את החתול בדחיפות לווטרינר/ית לקבלת עירוי נוזלים. מומלץ לחשוב על החתולים חסרי הבית באזור המגורים או העבודה שלכם ולדאוג להם למקום מוצל, לאוכל ובעיקר למים, ככל שניתן.

טפילים חיצוניים

קיץ הוא עונת הפרעושים והקרציות. יש סיבה טובה למגר טפילים אלה מעבר לכך שהם מגעילים ומטרידים. הפרעושים מעבירים תולעי סרט וגורמים לאלרגיות קשות בעור, והקרציות יכולות להעביר קדחות קרצית המסכנות חיים. הגישה הנכונה לפתרון הבעיה היא לא רק לקנות חומר בחנות, אלא להתייעץ עם הוטרינר/ית על תכנית המניעה הנכונה ביותר עבור חתולכם הכוללת התייחסות לחתול ולסביבתו.

נחשים

חודשי הקיץ הם גם החודשים בהם פעילים הנחשים, ובמיוחד נחש הצפע הארסי הנפוץ כל כך בארצנו. מעבר לצעדים שיש לנקוט למניעת נוכחות נחשים (ניכוש עשבים, סילוק גרוטאות, גידול חתול…) כדאי לדעת מה לעשות במקרה הכשה. בכל מקרה של הכשה או חשד להכשה יש להביא את החתול ללא דיחוי למרפאה וטרינרית. הסימן הבולט ביותר להכשת נחש הוא נפיחות פתאומית וכאב עז בדרך כלל באזור הפנים או בגפיים. גם אם החתול נראה כאילו הכל בסדר, קחו אותו לרופא. השפעת הארס יכולה להיות מאוחרת עד כדי 24 שעות אחרי ההכשה. על פי רוב, התערבות רפואית מוקדמת תציל את חיי המוכש.

חתול בקיץ, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חתול בקיץ, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

תספורת

אפשר לספר חתולים ארוכי פרווה בקיץ, אך לא כל חתול מקבל את המחווה באהבה ולעתים קרובות, עדיף לוותר. כדאי להתייעץ עם ספר/ית חתולים. אם לא ניתן לבצע תספורת, מומלץ להבריש את החתול לעתים קרובות. לא כדאי לנסות לספר חתול לבד, אפילו לא במטרה להוריד "רסטות". ניתן בקלות לפצוע את עור החתול בטעות. אם עושים תספורת לבד אז רק עם מכונה ולעולם לא עם מספריים.

מזון

אל תתנו למזג האוויר לבלבל אתכם! חתולים זקוקים ליותר אוכל בעונת הקיץ כשחם בחוץ, מכיוון שהם מבזבזים המון אנרגיה על צינון הגוף. זה נכון גם בחורף אך זה בולט עוד יותר בקיץ. הרבה אנשים חושבים שזה בדיוק הפוך ושחיית המחמד אוכלת פחות בקיץ. הרושם הזה מתקבל מכיוון שחתולים לא אוהבים לאכול כשחם להם, ומעדיפים לאכול בשעות החשיכה. מובן שהדבר לא תופס כשמדובר בחתול החי בתוך בית ממוזג.

חופשות

בקיץ כולם מטיילים וזה לא פשוט כשיש חתול. רצוי לשריין פנסיון טוב מבעוד מועד, ולהתייעץ עם הווטרינר לפני כן. פנסיון ראוי ידרוש שהחתול יהיה מחוסן ומטופל נגד טפילים, ואם הוא לא דורש זאת מכם, מומלץ לשקול אם בחרתם בפנסיון הנכון. אפשר גם לסדר "שמרתול" (שומר חתול) שיטפל בחתול בזמן הנסיעה ועדיף שיבוא לביתכם, כי חתולים לא אוהבים לעבור ממקום למקום.

מין לוהט

לחתולות יש מחזור מיני עונתי המושפע מאורך היום. עונת הייחום של החתולים מתחילה באביב ונמשכת כל הקיץ. הדבר הנכון לעשות, אם החתול או החתולה לא מיועדים לרבייה, הוא לעקר או לסרס לפני עונת הייחום. זו פרוצדורה פשוטה ומקובלת אשר מונעת צרות רבות ובעיקר מונעת המון סבל להמון חתולים נטושים.