שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, נדרש לתת תשובות בעקבות פרסום אודות המחקר לפיו זיהום האוויר במפרץ חיפה מביא להיוולדם של תינוקות בעלי ראש קטן ולשיעורי סרטן גבוהים בהרבה מהממוצע בישראל. ניסים משעל ורינה מצליח שמעו ממנו היום (שלישי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "זה חומר גלם לא בדוק ואסור להתייחס לזה כנתון עובדתי. זה לא נבדק, לא במשרד הבריאות ולא במשרד להגנת הסביבה. אני בטוח שנבדוק את הדברים האלה ואם נגיע למסקנה שיש דברים בגו בהחלט נטפל. אני לא יכול להגיד שהפאניקה ממש לא מבוססת, אבל זה לא נתון עובדתי עדיין".



"אלה נתוני מחקר עובדתי שעשו חוקרים", הזכירה מצליח, וליצמן השיב: "אז מה. בכל מחקר שעושים צריכים לבוא אנשי מקצוע של משרד הבריאות והגנת הסביבה שהם בודקים את הנתונים, והם בדרך כלל יש להם נתונים, מה שהם יודעים יותר טוב מה נכון. גם אני וגם השר אבי גבאי, שנינו ביקרנו בחיפה כבר פעמיים כשהיה לפני כמה חודשים רעש על זיהום, וראינו שהמצב הרבה יותר טוב ממה שמדברים. צריך לזכור גם שנתוני הסרטן שהמחקר עושה זה מ-2012 לא מ-2016. אני אומר לכם שהנתונים היום הרבה יותר טובים ממה שהיה".



"העובדה היא שנולדים שם תינוקות עם ראשים מוקטנים", ציין משעל, ומצליח הוסיפה: "החוקרים המציאו את זה?" והשר השיב. "אני לא יודע, צריך לבדוק את זה. שאלתי אם הם בדקו אחורה, והם לא בדקו אחורה. משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה צריכים לבדוק, כמו שבודקים כל מחקר, שנעשה על ידי חברות פרטיות. יכול להיות שיבדקו את הנתונים ויגיעו למסקנות אחרות, וראינו את זה כבר בעבר. אתמול השר גבאי ואני נפגשנו עם הצוותים, כרגע בודקים, ואם זה נכון אנחנו נדרוש את סגירת המפעלים, זה מה שסיכמתי עם השר אבי גבאי. אם זה מסכן אלפי משפחות אני לא אתן שזה יקרה".




על התפשטות נגיף ה"זיקה" שבעקבותיה הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום אמר השר ליצמן: "ברוך השם זה לא הגיע למדינת ישראל. אנחנו עושים כל הדברים הנדרשים למנוע את הנגיף הזה. לעומת שפעת החזירים שעברה מיד ליד, הזיקה לא ככה. זה הרבה יותר קל מהבחינה הזו. אני חושב שאפשר למנוע את ההגעה שלו. יש צוות של המשרד שמטפל. אנחנו עושים את כל הדברים כדי להגיע למצב שהנגיף לא יגיע לארץ".



השר מיהדות התורה התייחס גם לפתיחת אזור ברחבת הכותל לתפילה מעורבת של גברים ונשים ולאנשי התנועה הרפורמית: "אני לא נותן שום גושפנקא לרפורמים וקונסרבטיבים. הם יושבים שם ורוצים להגיד דעות כאן בארץ, עם כל הכבוד. מי אומר שלא נלחמנו? נלחמנו נגד, הצבענו נגד, לא נתפשר איתם ולא ניתן להם את מה שהם רוצים וחולמים. אם הם היו באים למסגד לא היה שום חופש, הם היו חולצים את הנעליים כמו כולם. הם רק רוצים להתגרות בנו ולהתערב בחיים, הם רוצים לעשות מדינה רפורמית ולא ניתן להם".



ערך: אסף נבו