חוק הגיוס החדש שעורר סערה צפוי לעלות לאישור השרים מחר בישיבת הממשלה. ענת דוידוב ואודי סגל שוחחו הבוקר (שני) ב-103FM עם יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וראש ועדת פלסנר לשעבר, אשר הביע את דעתו בנושא בתוכניתם ב-103FM. הראיון התקיים לפני הדיווח כי הממשלה החליטה לוותר על העלאת גיל הפטור.

צה"ל מגביר את הלחץ על ביה"ח "שיפא": כורזים למחבלים להסגיר את עצמם
זה היה הצעד האמריקאי שהוכיח: ביידן עבר משלב האיומים לשלב המעשים

"זו הצעה שלא רק שאין בה שום בשורה, היא הרבה יותר גרועה מכל ההסדרים שהכרנו בעבר", אמר פלסנר בפתח השיחה. "זה וודאי יותר גרוע ממתווה משרד הביטחון ב־2018. במובן הזה לא צריך שינויים קוסמטיים וגם לא קטנים, צריך פה שינוי פרדיגמה כדי להציל את הביטחון, הכלכלה והחברה הישראלית. ברור שאי אפשר לסמוך על מי שהביא את הדבר הזה, במיוחד בנסיבות הביטחוניות והלאומיות שאנחנו נמצאים בהם".

"אני לא ציפיתי לדבר כזה, זה מזעזע", המשיך. "יש שם את הסעיף למשל את העלאת גיל הפטור, זה כל כך מופרך, אבל גם אם יישאר, גם אם יגידו 'הקשבנו לביקורת הציבורית והותרנו את גיל הפטור בגיל 26', זה גם מופרך".

פלסנר סבור כי "הדבר הכי משמעותי זה מעבר משיטת היעדים שפשטה את הרגל למכסות פטור לתלמידים מצטיינים. מספר מוגבל של תלמידים מצטיינים שמקבלים פטור, וכל היתר יש עליהם חובת שירות. וזהו, אין יותר מושג שנקרא גיל פטור, יעדים. כל הצעה שלכאורה תתבסס על יעדים, יעדים מאפשרים למאה אחוזים מהפרטים החרדיים לא לשרת. יעד חל על המערכת ולא על הפרט, לכן הוא לא רלוונטי. שיטת היעדים נכשלה".

לדבריו, "צריך לעבור משיטת היעדים לשיטה של מכסות פטור. למה כל כך חשוב מכסות פטור? כי מכסות פטור יאפשרו אחריות אישית. השורה התחתונה, ברגע שיש חובת גיוס אישית, גם אם היא לא מתממשת, ניתן להטיל סנקציות כלכליות, מנהליות. אפשר למנוע את כל ההטבות שהמדינה היום מעניקה ולעצור את כל התופעה הזו כבר בגיל 20. היו איזשהן רוחות של שינוי בשטח החרדי, יותר הזדהות עם צה"ל, חיילי צה"ל, התנדבות ועזרה לחיילים, זה לא בא לידי ביטוי בתמיכה לגיוס".

בהמשך התייחס לגיוס החרדי האחרון של מחזור נובמבר-דצמבר, ואמר: "לא עמדו ביעדי הגיוס. באו כ־600 חבר'ה בגיל 38־40 ועשו טירונות במשך כמה שבועות, זה לא קשור לצרכי הביטחון שיש עכשיו".

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה על רקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

לסיום אמר, כי "מבחינת המפלגות החרדיות, הן קיבלו את זכות הווטו מנתניהו כמו שהם קיבלו את זכות הווטו בסוגייה הזו לאורך כל השנים, ומבחינת המנהיגות החרדית, ברגע שזכות הווטו אצלם – לא תהיה שום התקדמות בנושא. לכן זה צריך לבוא מתוך ברית ציונית של מנהיגות שתצא מתוך הימין ותקבל החלטות, הן יהיו שקולות אבל משמעותיות. זה לא יבוא מתוך ההנהגה החרדית, זה לא יבוא מתוך הברית שנתניהו משמר עם ההנהגה החרדית".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM