המשבר לקראת פתיחת שנת הלימודים: מנהלת משרד החינוך במחוז צפון, ד"ר אורנה שמחון, שוחחה הבוקר (שני) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והביעה אופטימיות זהירה: "צופה שלא נהיה במחסור של מורים בצפון אבל זו לא התמונה בכל הארץ. צריך לשפר שכר של מורה ותיק ואיכותי".

"מעדיפים שביתה על הסכם רע": יו"ר הנהגת ההורים מתייצב לצד המורים

"ההכנות בעיצומן וכמובן המתח לפתיחת שנת הלימודים עושה את שלו. אני מקווה שדברים ייסגרו ובסופו של דבר נפתח את שנת הלימודים כפי שנערכנו מקצועית ואינטנסיבית", הוסיפה. 

לטענתה, בכל מדינת ישראל יש מחסור במורים, למעט במחוז הצפון. "במגזר הלא יהודי יש לנו 5,000 מורים מבקשי עבודה ואין לנו להציע להם. לעומת זאת, במגזר היהודי הממלכתי והממלכתי דתי, יש לנו מחסור של 30 מורים, שאנחנו כרגע מגייסים אותם ומקווה שנתגבר עליו". 

בהמשך, התייחס להבדל בוותק בין המורים: "חייב להיות קשר בין מורה איכותי לבין מורה ותיק, מנוסה לבין השכר שלו. יחד עם זאת, מכיוון שיש פער מאד גדול בין מורה מתחיל לבין מורה ותיק, חייבים לעשות תיקון משמעותי, אבל עדיין לשמור על איזשהו פער".

"בכל סקטור ציבורי, צריכה להיות ההפרדה - גם הניסיון, גם העבודה וגם הוותק והערכה שהמורה צובר. צריך להיות קשר בין הערכה שהמורה צובר לבין השכר שהוא מקבל כדי לתמרץ את המורים להיות איכותיים יותר. צריך להעלות את השכר לכולם ויחד עם זה צריך להיות דרוג בין מורה חדש לוותיק, כדי ליצור ניוד, מוטיבציה של תפקידים וכן הלאה", הסבירה. 

לטענתה, מקצוע ההוראה הופך להיות קשה מיום ליום. "הנסיבות מאד מורכבות. התלמידים שלנו חשופים לסכנות, ללחצים, למשברים, למדיה והמורה נדרש לטפל בתלמידים, בפערים הלימודיים, החברתיים, הרגשיים, בצורה מאד אינטנסיבית".

כמו כן, ציינה את מעורבות ההורים, "הם יותר משכילים ואז הם יותר דעתניים ודואגים ובצדק לחינוך של הילדים שלהם, ורוצים יותר ליטול חלק בהחלטות בית ספריות שלא תמיד שגורות להורים וזה לא פשוט להתמודד עם זה. יש לא מעט מצבים שהורים נוטלים את החוק לידיהם, צועקים, מרימים יד, נכנסים לבית הספר ללא רשות ומשתמשים בכוחנות כלפי מורים וזאת התמודדות לא קלה".

"הדברים החשובים זה לתת חוסן למורה שהמקצוע הזה יהיה מקצוע מכבד. המקצוע הוא קשה אבל אני רואה בו מקצוע עם הרבה מאד שליחות גם בימים האלה. מרבית המורים מגיעים למוסדות החינוך בטח לא בגלל השכר אלא מתוך אהבה ומתוך שליחות, וזה לא אומר שלא צריך לשלם להם שכר הוגן וראוי לעבודתם הקשה והשוחקת", סיכמה.