המשבר במערכת החינוך: פגישה נוספת שהתקיימה היום (שני) בין הסתדרות המורים למשרד האוצר הסתיימה ללא תוצאות. גורם בכיר במשרד החינוך תקף את התנהלות משרד האוצר ואמר כי "הם שכחו ששנת הלימודים נפתחת עוד עשרה ימים". לפי המסתמן בשיחות עד כה, הסוגיה המרכזית שנמצאת במחלוקת היא הפערים במשכורת המורים.

גורם בכיר במשרד החינוך ל"מעריב": "נדמה כי הצעת האוצר נכתבה לצורכי יחסי ציבור בלבד"
"נלחמת על שנת הלימודים": הדרישה של שאשא ביטון מליברמן  

הנקודות שבמחלוקת: 

1. אין באמת תוספת של 4 מיליארד שקלים כפי שטוען האוצר -  מדובר בתקציב שבחלקו הגדול ממילא מגיע למורים. האוצר מקדים אותו וישלם למורה המתחיל 9,000 שקלים. לאחר 10 שנים שכר המורה נתקע. יש תוספת של 50 שקלים לשנה. 60% מהמורים מצויים בקטגוריה של ותק 10 שנים ומעלה, והמשמעות של זה היא שהשכר שלהם כמעט לא משתנה בעקבות ההסכם. גם את הקידום בדרגות האוצר מבטל - דרגות משמעותן ההתפחות המקצועית על ידי השתלמויות מקצועיות - דבר שקצת סותר את האמירה של האוצר על עידוד מצוינות במערכת. 

2. אין אופק של התקדמות במערכת - לא יהיו מורים מנוסים - לאחר כמה שנים, מורה שיכנס למערכת השכר שלו כמעט ולא יזוז. זה פוגע אנושות ביכולת לבנות מערך של מורים טובים ואיכותיים עם ניסיון. אנחנו לא רוצים מורים שיבואו ויעזבו אחרי 5-4 שנים. כמו שברפואה יש ערך לניסיון, גם בהוראה יש ערך לניסיון, והאוצר מתעלם מכך.

3. הרעת תנאים, שעות גיל ושעות אם – האוצר מבקש להוריד את שעות האם מגיל 14 לגיל 12 ולהגדיל את שעות הגיל מ 50 ל-52: שווי המהלך לקופת האוצר הוא כ-500 מליון שקלים בשנה. הוא לוקח מהמורים ומוסיף לקופה שלו. הוא גם מבקש להגדיל את שעות המשרה מ-36 ל-40 שעות אבל ללא תוספת שכר על השעות. 

4. קידום מצוינות - משרד החינוך מציע מודל של סל שעות גמיש למנהל, דרכו הוא יכול לתגמל מורים מצטיינים באמצעות תפקידים ושעות נוספות. האוצר מציע 3 תפקידים בלבד, כאשר התוספת לתפקיד היא 600 שקלים לאדם (18,000 שקלים לביה״ס לשנה). במקום לתת למנהל לקבוע איך לחלק את התקציב, הוא מקבע אותו ל-3 אנשים בלבד עם סכום קבוע. זו בדיחה, לא קידום מצוינות - לא הסכום ולא אופן החלוקה שלא מאפשר גמישות ואוטנומיה למנהל.

5. ותק - טבלת השכר של האוצר מציינת תוספת של 800 שקלים למורה עם ותק של 15 שנה, ו-400 שקלים למורה בשיא הוותק. מדובר בתוספות מעליבות, שייצרו מצב שמורה בתחילת הדרך מרוויח כמעט כמו מורה שעשר שנים במערכת.

6. סנכרון חופשות - משרד החינוך הציע פתרון. לקיץ אין בעיה – הרחבה של בית הספר של החופש הגדול. האוצר קיבל את ההצעה. לגבי האיסרו חג, המורים מוכנים לתת אחרי מאמצים של שרת החינוך בתמורה חגשר בין כיפור לסוכות כפי שהאוצר רצה בתחילה. האוצר חזר בו ורוצה שהחופשים יהיו בימי השישי העוקבים. 

7. מעבר לחמישה ימי לימוד - הרעיון נכון, אך הדרך טרגית. האוצר מבקש להעביר את בתי הספר היסודיים והחטיבות לחמישה ימי לימוד עם קיצוץ כל שעות הלימוד של יום שישי. הם לא מתכוונים להוסיף אותם ליתר ימי השבוע – המשמעות: פיטורים של אלפי מורים. חמש שעות כפול מספר הכיתות, זהו שווי הקיצוץ.

בצל המשבר במערכת החינוך וסימן השאלה באשר לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, שלח ראש הממשלה יאיר לפיד מוקדם יותר עקיצה מרומזת לכיוונו של שר האוצר אביגדור ליברמן. בסרטון שהעלה לפיד, התייחס לשיח שמתנהל כלפי המורים הוותיקים במערכת. 

"אני לא אוהב את הדרך שבה מדברים על המורים הוותיקים במשא ומתן הזה. המורים הוותיקים הם אנשים שחינכו פה דורות של תלמידים, שהפקדנו בידיהם את הילדים שלנו", ציין ראש הממשלה.

ראש הממשלה לפיד. באדיבות דוברות לשכת רה"מ

עוד הוסיף, כי "החברה הישראלית צריכה לשאת אותם על כפיים. הם לא נטל על המערכת, הם עמוד התווך. אנשים שהקדישו את חייהם לחינוך, אין דבר יפה מזה". 

שר הביטחון בני גנץ שלח מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד ודרש ממנו לכנס את הממשלה מחר, על מנת לדון במשבר במשא ומתן בין אנשי משרד האוצר להסתדרות המורים: "המשא ומתן מתנהל מזה חודשים, וטרם הושגו הסכמות. ממשלת ישראל על כל חבריה מחויבת להעמיד את חינוך הילדים בראש סדר העדיפויות. אחריותנו כחברי הממשלה לדאוג לפתיחת שנת הלימודים תוך הבטחת מערכת חינוך איכותית ומקצועית. לפיכך, אני פונה אליך לכנס ישיבת ממשלה כבר מחר. חינוך ילדינו - חשוב כביטחון אזרחינו".

בתוך כך, הסתדרות המורים הנחתה את המנהלים ועובדי ההוראה בחינוך המיוחד שלא לקיים ימי היערכות ומפגשי היכרות, זאת לא העובדה כי המשא ומתן מול אנשי משרד האוצר עדיין תקוע. על פי ההנחיה החדשה, אין לקיים יום היערכות לקראת שנת הלימודים או לקיים מפגש עם הורי התלמידים לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מוקדם יותר השבוע, התייחס ליברמן לאפשרות כי ראש הממשלה או גורמים אחרים יתערבו במשא ומתן, ואמר כי "הבהרתי במפגש אצל רה״מ עם שרת החינוך כי מי שינהל את המו"מ על הסכם שכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר. אנו לא זקוקים לא למשקיפים ולא למשגיחי כשרות".