מרכז המידע והמחקר בכנסת קובע כי רעידת אדמה עוצמתית עלולה לגרום בישראל לכ־7,000 הרוגים וכ־9,500 לכודים. בתי הספר יהפכו למלכודת לאלפי תלמידים בו־זמנית בתרחיש קשה שכזה, ומכאן החשיבות של התקנת מערכות ההתרעה, שיאפשרו לתלמידים להימלט מהמבנים או לתפוס מחסה במרחבים מוגנים בשניות הראשונות של הרעש.

חוקרת אסונות מתריעה: "יישובי הפריפריה ייפגעו אנושות לאחר רעידת אדמה"
מומחה מסביר: כך ישראל תוכל להתמודד עם רעידות אדמה חזקות  
"הסכנה מרחפת": ראשי הרשויות המוגדרות בסכנה מפני רעידות אדמה קיימו דיון חירום

נתוני חברת רשף ביטחון מקבוצת תגבור, שהגיעו לידי "מעריב", מוכיחים כי בעשור האחרון חל גידול של כ־500% בהתקנת מערכות חיזוי והתרעה לרעידות אדמה בבתי ספר בישראל. רשף ביטחון היא זכיינית, אחת מתוך שלוש, של משרד החינוך במיגון בתי הספר ברחבי הארץ, ומנכ"ל החברה שוקי פליין מעיד כי הפרויקט החשוב הזה רחוק מסיום: "עד לשנת 2015 כ־150 בתי ספר בלבד היו בעלי מערכות חיזוי, כאשר נכון להיום יש כמעט אלף בתי ספר כאלה, בהשקעה של 8 מיליון שקל מצד הממשלה. אבל התקציב להשלמת הפרויקט בכלל בתי הספר בישראל נאמד בכ־30 מיליון שקל נוספים".

לדבריו, "רעידת אדמה קטלנית בישראל אינה שאלה של 'אם' אלא רק של 'מתי'. התרעה טובה ואמינה שתסופק לכל אזרח, במקום העבודה, במוסדות הציבור וגם בביתו, תביא להצלת חיי ישראלים רבים ככל האפשר", אומר פליין ומוסיף: "בתי ספר מהווים את מוקד הסיכון הגדול ביותר ברעידת אדמה, בשל ריכוז הילדים במבנים שחלקם הם מבנים ישנים המועדים להתמוטטות באירוע כזה".

הנחיות שפרסם משרד החינוך ב־2014 קבעו כי בכל בית ספר חדש יש להתקין מערכת התרעה, שמספקת 15־20 שניות יקרות מפז לפני גל ההרס. אבל בישראל פועלים כיום כ־4,500 בתי ספר, ומתוכם כ־1,500 בתי ספר ישנים, שהוקמו לפני שנת 1980 ושמוגדרים כמסוכנים במקרה של רעידת אדמה חזקה.