ברקע הדאגה במערכת הבריאות על כוונתם של רופאים רבים לעזוב את הארץ בעקבות חקיקת צמצום עילת הסבירות, היום (רביעי) נערך  מפגש חירום מקוון בהשתתפות בכירי תחום הרפואה בישראל עם מאות רופאות ורופאים . ארגון ScienceAbroad הפועל להשבת מדענים לישראל, יזם וקיים את המפגש על רקע העלייה החדה בשיח על רילוקיישן בקרב הקהילה הרפואית בעקבות אישור חקיקת צמצום עילת הסבירות. 

רופאה בכירה מסבירה: כיצד החקיקה תפגע במערך הרפואה?
במערכת הבריאות מודאגים: "יותר מ-1,000 רופאים שוקלים רילוקיישן"

במהלך השיחה אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "אני יודע שיש אנשים שמסתובבים עם תחושות קשות. אך אנו יודעים שאין לנו מדינה אחרת ואין לנו מערכת בריאות אחרת. זו מערכת שבאה מהעם וכל חלקי העם מיוצגים בה. מערכת הבריאות היא דוגמה לכך שלא רק שאפשר לחיות יחד אלא הקיום המשותף של כל חלקי החברה יחד הוא אפשרי. לא רק כאילוץ אלא גם כאידאל. אין לאף אחד מאיתנו את הפריבילגיה לוותר לא על המדינה ולא על המערכת".

"הדבר הנוסף שתשמעו ממני המערכת תשמור על האתוס המקצועי ועל קבלת ההחלטות המקצועית. בסוף אנו מצליחים לשמור על המערכת שלנו שאחד הדברים הייחודיים שלה, מערכת ההפעלה שלה- המערכת תפעל לפי ערכים של צדק שוויון ועזרה הדדית. זה היסוד של הסולידריות החברתית. זה לא רק על דעתי. דיברתי הבוקר עם שר הבריאות. אנחנו מחוייבים אליכם ולהבטיח את היכולת שלכם להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות ולמנוע מרעשי הרקע והמחלקות להשפיע על הדרך שבה המערכת פועלת. תישארו.

בהמשך, קרא לרופאים שלא לעזוב את הארץ: "המערכת הזו היא שמורת טבע. היא מצוינת וחשובה במרקם החברתי. היא גם המערכת הציבורית הטובה בישראל וגם מהטובות בעולם. אל תוותרו על זה ואל תלכו למערכות אחרות. תישארו פה ותהיו חלק מקביעת הכללים לפיהם היא פועלת. שר הבריאות עודכן על מפגש זה ואנחנו מחויבים אליכם ולהבטיח את היכולת שלכם להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות ולמנוע מכמה שיותר מרעשי הרקע והמחלוקות בחברה הישראלית להשפיע על הדרך שהמערכת פועלת. מבין את התגובה האינסטינקטיבית ואנחנו מכבדים החלטות של כל אדם, אבל אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל".

המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' ארנון אפק, אמר כי "אני מודאג לא בגלל שאני מאמין כי מישהו צודק ומישהו טועה, אלא שהשיח נהיה שיח של קיצונים. אני מאמין שאנחנו יכולים להגיע לעמק השווה. אנחנו חייבים למצוא את האדם או היכולת לגשר בין כל מרכיבי העם כי כולו חשוב בתוך המערכת. אני עובד בימים אלה על הקמת עוד בית ספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן. מאד חשוב שהרופאים ילמדו כאן. ברמה הלאומית, המחסור ברופאים והעובדה שמשרד הבריאות התגייס כולל במתן מלגות למי שלומד בחו"ל כדי לחזור לארץ, זה חלק מהיכולת הכוללת שלנו שאנשים נוסעים לחו"ל אבל גם חוזרים. נכון שבשנים האחרונות אנחנו רואים יותר רופאים שדוחים את חזרתם ואותי זה מצער. אני מאמין בכל נפשי שהמקום הנכון לגדל את ילדינו הוא כאן".

"מעולם לא היינו במצב שלא היו קשיים. אם תסכלו בהיסטוריה תמיד היו גם קרעים. כולנו נכנסנו לדיכאון רק לפני יומיים. גם אני חשבתי לעצמי מה יקרה ומה יהיה עם ילדיי, שגם נוסעים לחו"ל כחלק מהשתלמות. אבל נזכרתי בסבא וסבתא שלי שעלו מחו"ל בתנועות הציוניות. אחת בבית"ר ואחד מהפועל הצעיר. חיו ביחד למרות חילוקי הדעות בנם שנפל אף אחד לא שאל אותו אם הוא ימים או שמאל. מבקש ממכם שתתנו למערכת להסתגל ואני באמת מאמין שנמצא את הדרך לחיות יחד. כאני בטוח שנמצא את שביל הזהב וכולכם להיות חלק מההגעה לשם ולא מאלה שמרימים ידיים", הוסיף.

ראש חטיבת בתי החולים בכללית, ד"ר אורלי ויינשטיין: "בסוף, העובד החשוב ביותר במערכת הבריאות הוא הרופא. הוא קובע את הסטנדרט של הרפואה שהחולה מקבל והוא אבן שואבת לרופאים שבאים אחריו. אנחנו משקיעים המון מחשבה ומאמצים כדי שהם יהיו טובים ומרוצים. העובדים שלנו הם הלקוח השני אחרי המטופלים. אנחנו שומרים שיהיו טובים ומרוצים. זה חלק מהשגרה שלנו ואין סיכוי בעולם שניתן למישהו לפגוע במארג הנהדר הזה של מערכת הבריאות ורופאיה. אני חושבת שככל שהמשבר נראה כרגע מאד גדול, אני חושבת שזה מהר מדי כדי לקבל החלטות, בטח בהיקפים הפנומנאליים. החלטה כה הרת גורל לא יכולה לעשות כל כך מהר. אני מפצירה בכם להמתין. בכירי המערכת יעשו הכל כדי לשמור ולהגן עליה". 

יו״ר ScienceAbroad, פרופ׳ רבקה כרמי אמרה: "קבלתי ווטסאפ שהכניס אותי לקבוצת הרילוקיישן לרופאים. כשנכנסתי היו 30 רופאות ורופאים ואז החל צונאמי אדיר של יותר מ-2,000 אישה ואיש שמתכננים הגירה. בכירות ובכירים, מתמחות ומתמחים. אני מודה שנכנס בי פיק ברכיים פיזי. שום דבר לא הכין אותי לאירוע הזה שהוא בעיני מסוכן יותר מאירוע הטייסים. כי גם אם הרוב לא יממש את הכוונה, מדובר בתהליך בעייתי וקשה מאד. כי הם מגיעים לאירוע מותשים גם מהמחאה שהם מרגישים כי נכשלה".