מחקר בריטי מצא שהבדלים קטנים בהרגלי השינה בין ימי העבודה לימי המנוחה שלנו עלולים להוביל לשינויים לא בריאים בחיידקים שנמצאים במעיים שלנו.

לא רק מרגיזות: נחירות עלולות להעיד על סכנה רפואית | כך תטפלו
פרופ' לאסטרופיזיקה: אנחנו על סף השגת הוכחה מדעית לקיומם של חייזרים

חוקרים מקינגס קולג' בלונדון בדקו 1,000 מבוגרים וגילו שדפוסי שינה בלתי קבועים יכולים להשפיע על סוגי החיידקים שנמצאים במעיים של בני האדם.

"חשוב מאוד שיהיו זנים שונים של חיידקים במערכת העיכול שלכם. חלקם טובים יותר מאחרים, אך קבלת התמהיל הנכון היא המפתח למניעת מספר מחלות. ללכת לישון ולהתעורר בזמנים שונים מאוד במהלך השבוע יכול לעודד מיני מיקרוביוטה", אמרה קייט ברמינגהם, מחברת המחקר וחוקרת תזונה בכירה בחברת מדעי הבריאות "זואי".

מיקרוביוטה היא קהילה אקולוגית של מיקרואורגניזמים הכוללים ברובם מיני חיידקים, אך גם נגיפים, טפילים, פטריות, בקטריופאג'ים ופרוטיסטות, הנמצאים בתוך הגוף החי ומקיימים סימביוזה קומנסלית ופתוגנית עם הגוף.

המשתתפים במחקר, שפורסם בכתב העת "European Journal of Nutrition", נתנו דגימות דם וצואה ותיעדו את כל מה שאכלו בשאלון מזון.

16% מהם, שהלכו לישון והתעוררו בשעות משתנות, נטו יותר לאכול תזונה שכללה תפוחי אדמה, פריכיות וצ'יפס, לשתות משקאות ממותקים ולאכול פחות פירות ואגוזים.

"שינה באיכות ירודה משפיעה על הבחירות, ואנשים משתוקקים למזונות עתירי פחמימות או סוכר", אמרה ד"ר ברמינגהם.

תזונה לא בריאה יכולה להשפיע על רמות החיידקים הספציפיים במעיים.

החוקרים מצאו כי שלושה מתוך שישה מיני המיקרוביוטה שהיו נפוצים יותר במעיים של הקבוצה שהלכה לישון והתעוררה בשעות לא קבועות קשורים לתזונה פחות בריאה, השמנת יתר, רמות גבוהות יותר של דלקת וסיכון לשבץ.

הקשר בין שינה, תזונה וחיידקי מעיים הוא מורכב ויש עוד הרבה מה לגלות, אמר צוות המחקר. בינתיים, הם מייעצים לשמור במידת האפשר על עקביות בזמני השינה במשך השבוע.

"שמירה על דפוסי שינה קבועים עשויה להשפיע לטובה על הבריאות שלנו באמצעות מיקרוביום המעי", אמרה החוקרת ד"ר שרה ברי.

מהי תזונה בריאה?

אתר האינטרנט של "NHS" ממליץ:

לאכול לפחות חמש מנות של פירות וירקות בכל יום
לאכול ארוחות המבוססות על מזונות עמילניים עשירים בסיבים כמו תפוחי אדמה, לחם, אורז או פסטה
לשתות חלב דל שומן או מופחת סוכר במידת האפשר
לאכול קטניות, דגים, ביצים, בשר וחלבונים אחרים
לבחור בשמנים וממרחים בלתי רוויים, ולאכול אותם בכמויות קטנות
לשתות הרבה נוזלים (בין שש לשמונה כוסות מים ביום)