על פי הסטטיסטיקה שניים מתוך שלושה אמריקאים יחוו ליקוי קוגניטיבי בשנות ה-70 לחייהם. "בריאות מיטבית של המוח פירושה מזעור דלקת וחשיפה לרעלנים, גמישות מטבולית, אנרגיה תומכת – זרימת דם, חמצון, תפקוד מיטוכונדריאלי וחומרים מזינים – ותמיכה נוירוטרופית מספקת", אמר ד"ר דייל ברדסן, חוקר מדעי המוח ומומחה למחלות נוירודגנרטיביות.

מחקר ענק גילה: אלה ההרגלים שיוסיפו 20 שנה ויותר לחיים שלכם
פשוט וקל: 10 הרגלים שיהפכו אתכם לאנשים יותר אכפתיים

ישנם גורמים רבים, חלקם לא בשליטתנו כמו גנטיקה וגיל, שיכולים להביא לבעיות בבריאות המוח, אבל ניתן לאמץ הרגלים בריאים כמו הימנעות מעישון סיגריות, ביצוע פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין, כדי לצמצם את הסיכון.

כאשר מדובר במזון, תזונה עשירה בנוגדי חמצון כמו דיאטה ים תיכונית ואכילת חומרים מזינים כמו חומצות שומן אומגה 3 וויטמינים מקבוצת B עשויות לעזור לכם לשמור על בריאות המוח שלכם באופן טבעי. צריכה יומית גבוהה של פירות וירקות עשויה לגרום לביצועים קוגניטיביים טובים יותר.

מוח, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מוח, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

האתר "Eat this ,not that" פרסם רשימה של שבעה מאכלים גרועים ביותר לבריאות המוח שעליכם לצרוך בכמויות מוגבלות מאוד (אם בכלל), כדי לעזור לשמור על התפקוד הקוגניטיבי שלכם.

עוף מטוגן

כל דבר שמטוגן בשמן הוא לרוב טעים, אבל אכילת מזון מטוגן כמו עוף לעתים קרובות לא עושה טוב למוח שלכם. תוצאות מטא-אנליזה שפורסמו בכתב העת "American Journal of Clinical Nutrition" הראו קשר בין צריכת מזון מטוגן לסיכון מוגבר לבעיות בריאות קוגניטיביות. הפתרון: צמצמו את אכילת העוף המטוגן או במקום טיגון אפו אותו בתנור.

עוף מטוגן (צילום: אינגאימג')
עוף מטוגן (צילום: אינגאימג')

סוכריות גומי

כולנו אוהבים פינוק מתוק מדי פעם, אבל ממתקים כמו סוכריות גומי הם פחות או יותר חסרי כל ערך מזין, שכן הם עשויים למעשה מסוכר טהור. בעוד סוכר בצורת גלוקוז נדרש כמקור אנרגיה, צריכת סוכר רבה מדי נקשרת לפגיעה בזיכרון ולסיכון מוגבר לדמנציה. לכן, עדיף לוותר על סוכריות הגומי ולהעדיף חטיפים מתוקים עתירי חומרים מזינים לנשנוש תכוף, כמו פירות.

דג חרב

מומלץ לאנשים לצרוך יותר דגים ורכיכות כדי ליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים, אבל יש כמה אזהרות שמתלוות להמלצה הכללית הזו. ראשית, פירות ים לא צריכים להיות מטוגנים, שכן צריכת מזון מטוגן כפי שכבר הוסבר קשורה לבעיות בריאותיות קוגניטיביות. שנית, הדגים שלכם לא צריכים להכיל כמויות גדולות של כספית. דג חרב הוא דג גדול יותר, והוא ידוע כבעל כמויות גדולות יותר של כספית שהצטברו בבשרו.

מדוע להימנע מדגים עם תכולת כספית גבוהה? הצטברות כספית גבוהה קשורה לביצועים נמוכים יותר במבחני תפקוד קוגניטיבי. "למרבה המזל, יש חלופות נהדרות כמו דגי סמאש שנלכדו בטבע (סלמון, מקרל, אנשובי, סרדינים והרינג), עם שומני אומגה 3 גבוהים בהרבה ורמות נמוכות מאוד של כספית רעילה למוח המצויה בטונה, כרישים ודגי חרב", אמר ד"ר ברדסן.

נקניקיות

כולם יודעים שנקניקיות או בשרים אולטרה-מעובדים הם לא "מזון בריאות", אבל צריכה שלהם לעתים קרובות עלולה לפגוע בבריאות המוח שלכם, במיוחד אם אתם לא מאזנים את צריכת הבשר המעובד שלכם עם מזונות כמו סלמון, אגוזי מלך וירקות ירוקים.

מחקרים רבים קושרים צריכת בשר אולטרה-מעובד להשפעות שליליות על הבריאות הקוגניטיבית. לדוגמה, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "European Journal of Nutrition" מצא כי אלו שאכלו יותר בשר אולטרה-מעובד ומזונות אחרים הראו פחות יכולת לבצע בדיקות מסוימות.

ד"ר ברדסן הוסיף כי "למרבה הצער, בשרים המכילים ניטראט וניטריט כגון נקניקיות מגבירים את הסיכון למחלות נוירודגנרטיביות כגון אלצהיימר ופרקינסון, כמו גם סרטן, מחלות לב וכלי דם וסוכרת".

נקניקיה בלחמניה (צילום: ingimage ASAP)
נקניקיה בלחמניה (צילום: ingimage ASAP)

מזון מהיר

לפעמים לא המזון שאתם אוכלים, אלא מה שהמזון שלכם ארוז בו מהווה סיכון. עטיפות מזון מהיר ידועות לשמצה בכך שהן מכילות חומרים פר-פלואורואלקילים ופולי-פלואורואלקילים או כימיקלים שנקשרים להשפעות בריאותיות שליליות רבות, כולל על זו הקוגניטיבית.

הם נמצאים בעטיפות המבורגר, קופסאות פיצה ואריזות אחרות עמידות בפני שומן. כימיקלים אלה יכולים לחדור למזון ולהגדיל את החשיפה התזונתית שלנו, מה שכנראה לא יחולל פלאים לבריאות הקוגניטיבית שלנו.

סופגניות/דונאטס

הדונאטס מיוצרות בדרך כלל עם סוכרים מוספים שנקשרים לתפקוד קוגניטיבי נמוך יותר. הן גם מטוגנות בשמן עמוק ונחשבות למזון אולטרה-מעובד ואכילתן לעתים קרובות יכולה להזיק לבריאות המוח.

דונאטס (צילום: אינגאימג')
דונאטס (צילום: אינגאימג')

עוגיות

עוגיות מכילות שומני טרנס שעלולים להשפיע לרעה על המוח ועל מערכת העצבים, לכן גם אותן יש לאכול במידה ואם אפשר להימנע.