במהלך השנים זכו מזונות שונים להיכנס לרשימה הנחשקת של מזונות-העל (סופר-פודס). מומחי בריאות מסווגים מזון כ"מזון-על" אם הוא מספק יתרון בריאותי משמעותי כגון הפחתת הסיכון למחלות לב או שיפור המערכת החיסונית ובנוסף מכיל יותר מחומר מזין חשוב אחד, כגון סידן וויטמין D.3.

באוסטרליה מזהירים: תרופות ותוספים שמכילים את התבלין האהוב עלולים לגרום למוות
"כמו בכדור הארץ": מומחים טענו "מצאנו הוכחה מוחשית לחיים על מאדים"

התזונאית האמריקאית פרנסיס לארגמן-רות' זיהתה 10 מזונות שמתאימים לקריטריונים של מזונות-על, אותם היא ממליצה לשלב בתזונה:

סלמון: מחקרים הראו כי ישנם יתרונות רבים לאכילת דגים, במיוחד אלה המכילים חומצות שומן אומגה 3 כגון סלמון, אשר שומרים על תפקוד המוח. תוצאות המחקרים אישרו שצריכת דגים קשורה לסיכון נמוך ב-20% למחלת אלצהיימר. אכילת מאכלי ים גם מפחיתה את הסיכויים לפתח דיכאון.

אבוקדו: האבוקדו עשיר בשומנים חד בלתי רוויים שבריאים ללב. הוא גם מספק 345 מיליגרם אשלגן וקומפלקס לוטאין ששומר על בריאות העיניים.

זרעי פשתן וצ'יה: זרעים קטנים אך חזקים ועשירים בחומצה אלפא-לינולנית, חומצת שומן חיונית באומגה 3, המסייעת להילחם בדלקת. זרעי פשתן מכילים גם קליפות המעניקות יתרונות נוגדי חמצון. זרעי צ'יה עשירים בסיבים, ללא גלוטן ומהווים מקור טוב לחלבון.

זרעי פשתן (צילום: אינגאימג')
זרעי פשתן (צילום: אינגאימג')

בטטות: בטטה בינונית מכילה 103 קלוריות, ארבעה גרם סיבים תזונתיים ופי ארבעה מהכמות היומית המומלצת של בטא קרוטן. היא גם מספקת 35% מצרכי הגוף של ויטמין C, כמו גם של מנגן, מינרל המסייע לשמור על גלוקוז יציב בדם.

פירות יער: הצבע הכחול הכהה בקליפה של חלק מפירות היער נגרם על ידי אנתוציאנינים, סוג של פיגמנט צמחי הקשור ליתרונות בריאותיים רבים שמעכבים ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל ומפחיתים את הסיכון למחלות לב. פירות יער מכילים מעט קלוריות ועשירים בסיבים, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת שיכולה לזרז את חילוף החומרים. בנוסף הם מכילים את הוויטמינים C ו-K.

פירות יער (צילום: אינגאימג')
פירות יער (צילום: אינגאימג')

תה ירוק: תה ירוק מכיל פוליפנולים, נוגדי חמצון, שמחקרים הראו כי הם יכולים לסייע להגן על הלב. 

חומוס: מבחינת תזונה, גרגירי חומוס הם מרכיב פרימיום שמספק יתרונות תזונתיים כמו חלבון, סיבים, אשלגן, מגנזיום וחומצות אמינו.

ירקות עליים כהים: עלים ירוקים כגון תרד, גרגיר הנחלים או חרדל, מספקים שפע של חומרים מזינים כמו ברזל, חומצה פולית וויטמין A, אשר מסייעים במניעת סרטן. תכולת הקלוריות הנמוכה של ירקות עליים וצפיפותם התזונתית הגבוהה יכולים לתרום לזירוז חילוף החומרים ולירידה במשקל. עלים ירוקים מכילים גם ויטמין K החיוני לקרישת הדם ולבריאות העצם, אבל אם אתם נוטלים תרופות לדילול דם עליכם לאכול את העלים במינון קטן, לאחר התייעצות עם רופא.

גרגיר הנחלים (צילום: אינגאימג')
גרגיר הנחלים (צילום: אינגאימג')

קימצ'י: החמוצים הקוריאניים המסורתיים שנקראים קימצ'י הם מקור עשיר לפרוביוטיקה לחיזוק המעי, מכילים חומרים מזינים לחיזוק המוח כמו כולין, ומסייעים לחיזוק מערכת החיסון. המאכל מורכב מכרוב, בצל ירוק ולפעמים גם חזרת, ומבושל עם שום, ג'ינג'ר וצ'ילי.

יוגורט: כשמדובר במרכיב רב-משימתי, ידו של היוגורט על העליונה. הוא מכיל סידן שחיוני לעצמות, ויטמין D, חלבונים שחיוניים לשרירים ואשלגן.