ארגון ׳עד כאן׳ - שהוקם בחודשים האחרונים כדי למגר את תופעת הפרוטקשן בגליל העליון, הודיע לראשונה על מערך הקמת פעילות ביטחונית שוטפת עם מאות מתנדבים מהאזור, רבים מהם יוצאי מערכת הביטחון. את המערך יוביל רכז ביטחון, יוצא שירות השב״כ.  

"שם רע": הארגון שנלחם בפרוטקשן בפנייה דרמטית לתושבי טובא זנגריה
פרוטקשן, מכת מדינה: שרפו ציוד של 1.7 מיליון שקל לאחר שבעל החברה סירב לשלם להם חוב שלא קיים

ביולי האחרון הוקם הארגון על ידי יריב בן עמי, בעל עסק בקיבוץ הגושרים שבעצמו נפגע מפרוטקשן. שורת מקרים רבים שמתרחשים כמעט על בסיס יומיומי באזור הגליל העליון - כמו מקרי הצתות חוות הסוסים בכפר שמאי, חנות המזגנים בחצור הגלילית, והמשרדים באזור תעשייה צח״ר, הגבירו את הצורך של חקלאים ובעלי עסקים רבים להתנגד לתופעה שגובה מהם מחירים כלכליים ונפשיים כבדים. 

פרשת הצתת העסק למכירת מזגנים בחצור הגלילית (צילום :דוברות המשטרה)

בשבועות הקרובים יחלו האימונים וההדרכות של מאות המתנדבים של ׳עד כאן׳. את ההכשרה יובילו מדריכים מטעם ארגון ׳השומר החדש׳, שמגן על מאות שטחים חקלאיים וכולל עשרות אלפי מתנדבים. ״תוך חודש מהיום, אנחנו נהיה כבר פרוסים בשטח במוקדים שונים בכל הגליל העליון״, מצהיר בן עמי. ״המטרה שלנו היא להתחיל את הפעילות בשמירה על עסקים במרחבים עירוניים כמו קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, בית שאן, קצרין וכו׳. אנחנו מרגישים שכרגע מנהל אותנו שלטון זר - כנופיות הפשע אשר מכתיבות את חיינו״, הוא מוסיף. 

״עד היום, אם עבריין היה רוצה לצאת ולהצית עסק באחת הערים - הוא לא היה פוגש ברוב הסיכויים אף גורם או כוח שיבלום אותו, לכן הוא לא נאלץ להסתתר או לפחד. אנחנו נשנה את זה וניתן לעסקים מענה מיידי בהגנה, שמירה וביטחון. כל עסק שיקבל איום לשלם דמי חסות - יקבל באופן מיידי שמירה צמודה מהמתנדבים שלנו בכניסה לחנות או לעסק״. 

״אם קרה שכבר פגעו בעסק והוא עדיין מאוים - נרצה למנוע פגיעה חוזרת, כדי שלא יווצר נזק נוסף. מתנדב שרשאי על פי החוק לשאת נשק - יוכל לעשות זאת״, אומר. בנוסף לפעולות הביטחוניות הפיזיות - נכנסת גם הזירה הטכנולוגית: ״צעד נוסף שכבר התחלנו לקדם הוא הקמת מערך סייבר חשאי, שזה לא פחות חשוב מהעבודה הפיזית״.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עד כאן (צילום: ארגון עד כאן)
עד כאן (צילום: ארגון עד כאן)

לחברי הארגון יש שק ערכים שעל פיהם הם פועלים - סולידריות, אחדות, ערבות הדדית וביטחון.  ״יש שלושה עקרונות שמנחים אותנו. קודם כל, כל חבר ארגון בוחר לא להיכנע ולא לשלם לעבריינים שמבקשים דמי חסות. שנית, אם חבר הארגון רוצה להתראיין ולדווח על הפרוטקשן - הוא יתראיין בפנים גלויות, כי לא צריך לפחד יותר. העיקרון האחרון והחשוב ביותר הוא הסולידריות - לא נשאיר אף בעל עסק להתמודד לבד - הביחד שלנו זה כוח. מי שירצה לקיים פעולות פרוטקשן שוב - ידע שאם הוא פוגע בבעל עסק אחד - זה כאילו הוא פגע ב-10,000 בעלי עסקים״.

בארגון הא-פוליטי יש חברים ומתנדבים מכל גווני החברה הישראלית - שחוצים מגזרים ומחנות פוליטיים: דתיים לצד חילונים, עיירות פיתוח לצד קיבוצים ומושבות, פעילי ימין לצד פעילי שמאל נלחמים כתף אל כתף. ״יש אין ספור מתנדבים שנרתמים, ורוצים להגיע אפילו במיוחד בסופי שבוע. אנחנו מייצגים ישראל אחת ומאוחדת ללא הבדל של דת, גזע ומין. זו מלחמה בין עבריינים ללא-עבריינים״, טוען בן עמי. 

לצד הפעילות הביטחונית שתחל בקרוב - חברי הארגון פועלים גם במישור החקיקתי ומצפים להכרה מהמדינה בהם כנפגעי פעולות איבה. ״אנחנו פועלים גם במישור החקיקה. אנחנו רוצים שיכירו בנפגעי הפשיעה והפרוטקשן כנפגעי איבה. פנינו למספר רב של חברי כנסת שמגלים עניין בהתארגנות שלנו. צריך להבין, פוליסת הביטוח לא מכסה את ההפסדים והנזקים הכלכליים העצומים שיש לבעלי עסקים או חקלאים כתוצאה מפגיעה בעסק.

בנקודה הזו, רוב העסקים נשברים, ומעדיפים לשלם לעבריינים מאשר שיהיו להם נזקים של מאות אלפי שקלים אם יישרפו להם את העסק ויישארו ללא ביטוח או פרנסה. העובדה שאין החזר כספי לנפגעים, מתדלקת את הפרוטקשן והופכת את החברות הסוחטות - לחברות עם עוצמות כלכליות שמשתלטות עלינו. אם נקבל החזרים כספיים כפי שנפגעי פעולות איבה מקבלים על בית שנפגע מירי רקטי - בעלי העסקים לא ישלמו כי ידעו שיש להם ביטוח שמגן עליהם ועל העסק שלהם. כרגע אנחנו עדיין נפגעים מהפרוטקשן - אך המדינה והמשטרה מפנים לנו עורף. 

עד כאן (צילום: ארגון עד כאן)
עד כאן (צילום: ארגון עד כאן)

״אם הדרישות שלנו לא יענו בצורה רצינית, ננקוט באמצעים. יש כאן כבר מספר ראשי רשויות שמשתפים פעולה ותומכים במאבק שלנו - כי כרגע לא סופרים את הצפון. אם המדינה לא מתייחסת אלינו, אולי עדיף להקים מעבר גבול בצומת עמיעד, ולקרוא לעצמנו ארץ פרוטקשן הגליל? המדינה חייבת לחזק את כוחות המשטרה, לצוד את העבריינים מאחורי סורג ובריח כדי שנחיה בצורה נורמלית ולא בחשש תמידי״, הוא קובע. 

את דבריו של בן עמי, מחזק יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד ארגון ׳השומר החדש׳ שמשתף פעולה עם ׳עד כאן׳: ״אנו מחזקים את ידיהם של תושבי הצפון ועשרות בעלי העסקים שמאסו בפחד והתאגדו יחד. חקלאים ועסקים, כולנו יחד באותה סירה, תחת איומי הפרוטקשן. בימים אלה אנו עומלים יחד על מהלך משותף עם יוזמי ״עד כאן״ על מנת לייצר תהליך ארוך טווח, כדי להחזיר את הביטחון לתושבי הגליל העליון. נעמוד לצידם ונעשה כל מה שביכולתנו כדי לחזק אותם״