בדיון חירום שהתקיים היום (רביעי) בוועדה לחיזוק ולפיתוח הנגב והגליל בעקבות מותו בשריפה של אברהם ברוך ז"ל, תושב ערד, דרש יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון מנציגי כבאות והצלה ומהממשלה להעמיד לרשות תושבי הנגב והגליל את אותם שירותי הצלה העומדים לרשות תושבי המרכז. 

אברהם ברוך ז"ל נספה בשריפה בערד: "הכבאים הגיעו ללא ציוד מתאים"
הכבאית היחידה עם סולם ארוך שהייתה בערד הועברה, התושבים זועמים: הופקרנו

ביטון אמר: "רכב כיבוי עם מנוף לחילוץ לכוד מהקומות הגבוהות מגיע באזור המרכז בתוך כמה דקות מקצה אחד לקצה שני, ואילו במרחב הנגב לוקח לו להגיע מישוב לישוב כעשרים דקות. תושבי הנגב והגליל משלמים מסים כמו כולם, אך הם מקבלים שירותים נחותים. אנחנו, תושבי הנגב, דורשים שוויון".

עוד ביקש לשמוע את תחקיר האירוע שבו נפטר ברוך ז"ל, אך נציגי כב"ה (כבאות והצלה לישראל) טענו כי התחקיר טרם הושלם ואין באפשרותם לדווח על הממצאים.

ביטון תקף בתגובה: "אנחנו דורשים מהשרים והממשלה שוויון לנגב ולגליל. ההנהגה בממשלה לא עוסקת בצמצום פערים ואנחנו נמצאים במצב מחפיר. אני מתכוון לעשות דיון מעקב על בסיס ממצאי התחקיר ואני מבקש ממנכ"לי משרדי הממשלה הרלוונטיים- המשרד לביטחון לאומי, משרד הבריאות ומשרד הנגב והגליל- שיגיעו אלינו".

יו"ר הוועדה המשיך והוסיף הוסיף: "אברהם ברוך זכרונו לברכה, שילם בחייו על כך שיש מחסור בנגב ובגליל בכוח אדם ובאמצעים. אנחנו דורשים מכב"ה לעשות בדק בית אלו ערים מועדות לפורענות בנגב ואילו אמצעים הוא יעמיד  לרשותן תוך חודשים ספורים  – ניידות, סולמות, משאיות עם מנופים וכריות קפיצה– כשהמדד הוא לא מספר התושבים אלא הזמינות לכל אזרח".

ראש עיריית ערד נסים בן חמו, סיפר כי כל אירוע השריפה נמשך כ-30 דקות. "אברהם ברוך ישב על אדן החלון והפך ללפיד בוער או נחנק מעשן – נחכה לממצאי התחקיר כדי להבין בדיוק ממה נפטר. זה היה זוועת עולם. סולם 40 מטר בסיסי היה מגיע לקומה הרביעית אבל לא היה סולם כזה. בעבר היתה לנו משאית עם מנוף שהגיעה לערד לאחר מאבקים רבים, אבל בהחלטה פיקודית היא הועברה למועצה אזורית תמר. אני לא מתכוון לשתוק על המחדל הזה. סולם פשוט היה יכול להוריד את אברהם". עוד אמר כי שני הכבאים שהגיעו לאירוע לא היו יכולים להתמודד עם השריפה. "המקרה הזה הוא דגל שחור עבורנו. אנחנו דורשים תקציבים ורפורמה בשירותי ההצלה", אמר בן חמו.  

רונן בשארי, מנהל אגף מבצעים במד"א הודה בדיון כי תושבי הנגב והגליל סובלים מתת תשתיות וזמינות של שירותי מד"א לעומת תושבי המרכז.

לשאלת היו"ר ביטון כמה רכבי כיבוי עם מנוף יש במחוז דרום, ענה סגן טפסר אילון מייל כי מתוך 43 מנופים המפוזרים ברחבי הארץ, 9 נמצאים במחוז דרום, אך לדבריו "43 מנופים בכל מדינת ישראל לא מסוגלים לתת מענה לכולם". עוד עלה בדיון כי זמן ההגעה של כבאית לאירוע שריפה בנגב עלה לאחרונה משתי סיבות – גודש בכבישים והגידול באוכלוסייה אל מול חוסר בתקני כבאים. 

יו"ר הוועדה ביטון סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו צריכים לזכור ולהזכיר את אברהם ברוך ששילם בחייו על כך שיש מחסור בכוח אדם ובאמצעי הצלה בנגב ובגליל". הוא דרש שתוצג בפני חברי הכנסת תכנית עבודה לצמצום הפערים בנגב כפי שעלו בדיון והודיע שיכנס דיון מעקב במושב הכנסת הקרוב.