צרפת מסרה ללבנון הצעה כתובה שמטרתה היא לסיים את הלחימה עם ישראל ולהסדיר את הגבול בין המדינות. המידע פורסם הלילה (בין שני לשלישי) על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, לפי מסמך המתווה שהגיע לידיה. המסמך, שהוא ההצעה הכתובה הראשונה שהועברה לביירות לאחר שבועות של תיווך, נמסר בשבוע שעבר לגורמים מדיניים בכירים בלבנון, בהם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, על ידי שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה.

יצחק בריק: "למדינת ישראל היה נס, חיזבאללה היה יכול להגיע עד חיפה"
חומה ומחדל: מי שנסוג ומפנה את מטולה ייסוג גם מעפולה | אפרים גנור
"נסראללה יודע שהפסיד הכל, הוא מצטער על הכניסה שלו למצב הנוכחי"

מטרת ההצעה היא ״למנוע עימות שעשוי לצאת מכלל שליטה ולבסס הפסקת אש אפשרית, כאשר יבשילו התנאים לכך". בשבועות האחרונים פורסמו פרטים דומים ממתווה שהציע השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין. על פי ההצעה הצרפתית, הצעד הראשון במתווה הוא הפסקת התקיפות ההדדיות בין ישראל ללבנון. במשך 3 הימים הראשונים, הארגונים החמושים בלבנון יסיגו את כוחותיהם למרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול. בהמשך, לבנון תציב את חיילי צבאה בדרום המדינה. במקביל, ישראל תחדל מטיסות במרחב האווירי של לבנון.

הצעד השלישי, יחל בתום 10 הימים ובמסגרתו לבנון וישראל יחלו במשא ומתן על קביעת הגבול היבשתי ביניהן "באופן הדרגתי", בתמיכת האו"ם וכוח יוניפי"ל. ישראל ולבנון ידונו גם במפת דרכים שתבטיח כי ארגונים חמושים לא יפעלו בין הגבול לנהר הליטני.

בתגובה למתווה, משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות אמר: ״אני מברך על כל ניסיון למצוא פתרון למען ביטחונם של תושבי הצפון - אך ידועה לכולנו החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם עוד ממלחמת לבנון השנייה, שהפתרון על פיה הוא שהחיזבאללה ייסוג אל מעבר לקו הליטני - הופרה ברגל גסה. בפועל אין מי שיבטיח ויאכוף אותה, ולכן ניסיון העבר מלמד כי אלה הסכמים שכתובים על הקרח - כי בפועל לא ניתן להגיע להסכמים עם ארגון טרור״. 

פגיעה בבתים בקריית שמונה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
פגיעה בבתים בקריית שמונה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

עוד הגיבו לפרסום המתווה "לובי 1701" -  התארגנות אזרחית של תושבי הצפון, שמטרתה להביא ליצירת אזור חיץ מהגבול ועד הליטני על פי הסכם 1701, ולנטרל את יכולות חיזבאללה: ״ה-7 באוקטובר לימד אותנו שמול ארגון טרור רצחני יש להיערך לפי יכולות -  ולא רק על פי כוונות. ההסכם המתגבש מול ארגון הטרור חיזבאללה לא נותן מענה לאיום הפגיעה הישירה בתושבי הצפון, פעילי הטרור חיזבאללה ומשפחותיהם גרים בכפרים לבנונים - ושולטים דרך המשקפות שלהם על יישובי צפון ישראל.  זהו מצג שווא שמכסה על העובדה שהקהילה הבינלאומית לא מצליחה ליישם אפילו את החלטה 1701 של מועצת הביטחון. אנו דורשים  פתרון אמיתי שיביא לבטחון מלא של התושבים - כפי שזכאי כל אזרח במדינה דמוקרטית וריבונית. אנחנו מזמינים את חברי ושרי הממשלה לעבור לגור בצפון, ולו לכמה ימים, ולהרגיש על בשרם את האיום התמידי גם עכשיו וגם ביום שאחרי ההסכם שכזה״. 

״אני לא חושב שהמתווה הזה ריאלי ואפילו ממש הזוי״, קובע דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה. ״80 אחוזים מחיילי צבא לבנון הם שיעים, אז עצם ההסכם - יביא לגבול עוד אנשי חיזבאללה. אם אחד מהם יעיז להגיד משהו נגד חיזבאללה - פעילי הארגון ישחטו אותו. מי שעדיין משתעשע בישראל עם הרעיון שצבא לבנון או האו״ם יאכפו את ההסכם עם חיזבאללה - הוא פשוט חי בסרט. אם ממשלת ישראל עדיין מסתמכת על ההסכמים האלו - נראה שהיא עדיין לא הפנימה את ה-7 באוקטובר. היה הסכם באו״ם ב-2006, ולא יצא ממנו כלום, לא הצליחו לאכוף את ארגון הטרור״, הוא מזכיר.

״ארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס, הג׳יהאד האיסלאמי או החות׳ים - מבינים רק כוח. ככל שנפעיל עליהם יותר כוח וכמה שיותר מהר - כך ייקבע הסכם טוב יותר למדינת ישראל. הם צריכים לפחד ולהבין ש׳בעל הבית השתגע׳, צה״ל חזק ויודע לתת את המכה המתאימה, והוא צריך לתקוף אותם, לדאוג שכל התשתיות והתחמושת של הארגון ירדו לטימיון - ולקבוע איתם הסכם רק כאשר הם יהיו בעמדת חולשה ומדינת ישראל תהיה על העליונה״, מציע ראש המועצה.