מעל חצי שנה לתוך המלחמה, כששאלנו את אלון דוידי, ראש עיריית שדרות מאז 2013, מה שלומו - הוא השיב לנו: "אין לי את הזכות והפנאי לחשוב על האישי", והוסיף כי "בתוך כל האתגר העצום הזה, אני זוכר בכל יום שאני ראש עיר, ושחייהם של עשרות אלפי תושבים מושפעים ישירות ממעשיי". העיר שבראשה הוא עומד מונה מעל 35 אלף תושבים, דוידי מודה שהאחריות היא כבדה מאד ושהוא משתדל שלא לעסוק בתחושותיו האישיות, אלא "בעיר, בתושבים, במדינה ובחברה שיש להבטיח כאן".

יו"ר ארגון המורים: "ננתק מגע עם משרד החינוך, סמוטריץ' מפקיר את עתיד המדינה"
כדי לא לפגוע במאמצי הנורמליזציה עם ישראל: הצעד החריג של סעודיה

שאלנו אותו, בנסיבות, ממה הוא מרוצה, והוא השיב שמכך ש"תושבי שדרות הוכיחו גדלות נפש שאין למצוא כמותה", וגם  מכך ש"המגזר האזרחי כולו שהתגייס לסייע ולמלא כל צורך". הוא שם את האצבע על מה שלא מובן מאליו וקובע: "ניתן לומר, שאני מרוצה מיכולתו של העם הזה לעמוד איתן ובנחישות אל מול כל אתגר ולפעול למען תקומתו בכוחותיו העצמאיים. על כל אומות העולם ללמוד מאיתנו מה היא חברה חזקה". 

לצד זאת, נראה לו כי המנגנונים האמונים על ביטחוננו ועל החיים כאן, עדיין לא הפנימו את גודל השעה ואת החובה לייצר ביטחון מוחלט לתושבי האזור כולו. הוא מצהיר כי "המציאות שבמסגרתה נחייה עם טילים שמתפוצצים כאן בשגרה, לא תתקבל על ידינו יותר ואני מקווה שהממשלה תפנים זאת". דבריו נאמרים שלא בכדי, שדרות ממוקדמת במרחק של פחות משני ק"מ אווירי מרצועת עזה. מיקומה הביא לכך שמאז תחילתה של האינתיפאדה השנייה היא סובלת ממטחי ירי של ארגוני הטרור ברצועה לכיוונה, שגרמו להרוגים ולנזק רחב לרכוש. תדירות הירי הפכה תכופה יותר לאחר תכנית ההתנתקות והירי אמנם דליל, אך אינו פוסק אפילו בשבועות האחרונים.

דור שלם של ילדי שדרות שגדל בצל הקסאמים התבגר ומגדל שם כיום את ילדיו. ההשפעות על הנפש הן עצומות והאתגרים בתחום הזה רבים, כתבנו על כך אתמול. ניסינו להבין באמצעות ראש העיר ולקבל מושג על הלך הרוח של תושבי עירו. דוידי מציין, שבאופן טבעי הדעות והתחושות מגוונות, הוא מניח שכל אחת ואחד מתושבי העיר מושפע מהמצב וממה שהתרחש בעיר. הוא אופטימי ומציין כי "מאז החלו לשוב התושבים הביתה, העיר מתמלאת עוד ועוד בחיים, קולות ילדים ומשפחות ונרשם שיפור משמעותי בהלך הרוח כמובן". בשם תושבי שדרות הוא מדגיש שמצפים מההנהגה לייצר עבורם מציאות ביטחונית שונה מכל מה שחוו בשני העשורים האחרונים. חשוב לו שנבין שבכל אזעקה, בכל פיצוץ טיל בתוך העיר או מעל ראשם – נרשמת נסיגה בשביעות הרצון. "כל טיל שכזה שאינו זוכה לגינוי תקיף ותגובה חריפה, מציף את החשש שיש סוגיות גדולות יותר מאשר כמה טילים על שדרות פעם בכמה ימים". דוידי מקווה שלא יצפו מהם שוב "להתרגל לטפטופים".

ראש עיריית שדרות אלון דוידי (צילום: עיריית שדרות)
ראש עיריית שדרות אלון דוידי (צילום: עיריית שדרות)

הוא מספר שלשדרות שבו עד כ-85% מהתושבים ובכל יום מגיעות עוד ועוד משפחות. חלק מהמשפחות עדיין בבתי המלון ובמקומות חלופיים, וכל אחת שבה לעיר בקצב שלה, על פי תחושותיה. דוידי מסביר "אנו לא מאיצים באיש אלא מאפשרים, יחד עם המדינה שמממנת את השהות, להחליט להישאר מחוץ לעיר עד הקיץ, או לשוב אליה".

הוא מצהיר שכוונתו היא "להשיב את העיר לשגרה מלאה, בביטחון מלא, כשכל תושביה חיים בה ונוטעים בה שורשים". הוא מקווה ש"נחישותם של תושבי שדרות תפגוש גם את נחישותה של הממשלה בהבטחה לחיים שקטים ובטוחים כאן ובכל מקום אחר בארץ".

חזרת התושבים בנגב המערבי בכלל ובשדרות בפרט לביתם ולעבודתם, אינה פשוטה גם במובן התחבורתי. בעוד קו הרכבת הדרומי מתחנת שדרות לכיוון באר שבע חזר לפעילות בחודש מרץ, הקו הצפוני לכיוון אשקלון אינו פעיל עדיין, בגלל המצב הביטחוני.  דוידי זועם על העניין הזה ואומר: "למרבה האבסורד הממשלה מתעקשת להשלים את מיגון המקטע שבין שדרות לאשקלון, בטרם תפעיל את הקו צפונה. זה אבסורד שיש להוקיע ולהוריד מיד מן השולחן. ההתניה למיגון הקו לשם הפעלתו, היא בדיוק התפיסה שהביאה עלינו את אסון 7 באוקטובר. מדיניות המיגון הוכיחה כישלון וכעת יש לשנות את המציאות על ידי שינוי התפיסות הישנות". יש לו מסר נחרץ וברור: "לא עלינו למגן את קו הרכבת, על תושבי עזה למגן את עצמם מפני תגובת צהל לכל הפרה ולו הקטנה ביותר של הביטחון של תושבי שדרות והעוטף".

כניסת המחבלים לשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')

שאלנו, האם המלחמה כעת מתנהלת כראוי מבחינתו? דוידי לא נכנס לפינה הזאת, ואומר: "אני לא איש צבא, לא גנרל ולא עברתי הכשרה מתאימה. אני ראש עיר, משרת ציבור ותפקידי הוא לדאוג לתושבי עירי – לרווחה, תעסוקה, חינוך וכמובן ביטחון. כל שאני יודע לומר לך הוא שאין ביטחון". הוא מבהיר, "כאשר אימא יוצאת מביתה ועליה לרוץ להסתתר בממ"ד מפני טיל שנורה לכיוונה – זה חוסר ביטחון וזה חוסר ביטחון שקיים לצערי". אמנם הוא לא עוסק בניהול המלחמה, אך הוא מרשה לעצמו לומר עליה "שעד כה היא לא השיגה אף אחת ממטרותיה – החטופים לא חזרו, החמאס לא הוכרע והמציאות הביטחונית ברצועה לא השתנתה". הוא קובע כי "אם עלובי הנפש בצד השני עדיין מצליחים להוציא ירי תלול מסלול לכיוון ישראל – משהו פה עוד לא עובד".  לדוידי חשוב להדגיש: "החיילים שלנו מדהימים, והצפייה היא מהדרג הפיקודי, זה הכפוף לדרג המדיני – אני מצפה מהם מה שכל תושב ותושבת העיר דורשים מהצבא – תעשו מה שצריך כדי לסיים את המלחמה בהכרעה ותלחצו על הדרג המדיני שזה מה שיקרה".

פתיחת מוסדות הלימוד בשדרות (צילום: פלד ארבלי)
פתיחת מוסדות הלימוד בשדרות (צילום: פלד ארבלי)

דוידי הוא גם סגן יו"ר השלטון המקומי, ככזה הוא מכיר היטב את המציאות גם בישובים ואזורים אחרים בארץ והוא אומר: "תושבי העיר, הציבור הישראלי ואני, לא נאפשר עוד קיומן של 'ערי ירי' בישראל– לא שדרות, לא הקיבוצים באזור ולא בצפון. על ישראל לא יורים". הוא לא מבין מה מסובך להפנים את התפיסה הזו ולפעול על פיה? "אנחנו מדינה חזקה, בעלת אמצעים שאויבינו יכולים רק לחלום עליהם – מי שיורה על ישראל משלם מחיר חד פעמי כבד מנשוא – תאמינו לי שזה יעזור". לממשלה הוא קורא "תעשי את המשימה הראשונה במעלה שאת מחויבת אליה כלפי התושבים שלך – תני להם ביטחון ותשרי להם תחושת ביטחון". 

שאלנו מה עמדתו האישית בנוגע להפסקת לחימה מוחלטת, תמורת שחרור חטופים. דוידי אומר בנחרצות: "אני לא חושב שיש אדם אחד שבעד מלחמה ואשמח כמו כולם עם סיומה, כל עוד מטרותיה הושגו כמובן". יש לו בקשה כמו לכולם ש"כל החטופים ובהם מישל ניסנבאום שלנו ישובו לבתיהם", אך חשוב לו ש"מדינת ישראל תכריע את החמאס ותשלוט צבאית בעזה". רק אז, הוא אומר "כולנו נחיה בביטחון מלא ועל כך אנו נלחמים. כשיושגו מטרות הלחימה – נשמח להפסקתה". יש לו קווים האדומים שאסור לתפיסתו להסכים להם בעסקה. "כל עוד יוותר כוחו של החמאס על כנו, יהיה קשה לצפות ממנו לא לנסות שוב לזרוע הרס ולממש את חזונו המעוות לחיסול המדינה היהודית". דעתו ברורה, "על כל הפסקת אש לכלול פירוק החמאס מנשקו והשבת החטופים. לא פחות מכך".

שאלנו אם יש לו מסר להעביר לחמאס. הוא הופתע והשיב: "זה כמו לשאול אותי מה המסר שלי לתיקנים שיוצאים ממחבואם בקיץ. המוות ממתין לכם".

דוידי, כאחד שבתוך עמו יושב, אומר: "אני גאה להימנות על עם כזה שכל העולם מתקנא ביכולתו לעמוד איתן ומאוחד כנגד כל אתגר. דור אחר דור ניסו אויבינו לכלותינו ופעם אחר פעם הם כשלו. לכל אלו המבקשים במוחם המעוות להעלים את העם היהודי מעל פני האדמה אומר עכשיו בקול ברור – נכשלתם, ואתם תמשיכו להיכשל כי אנו עם הנצח". 

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]