תושב ירושלים בן 33 נעצר הערב (שבת) בחשד שהסית נגד המטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, במהלך ההפגנה שהיתה ביום חמישי בעת הקראת הכרעת דינו של אלאור אזריה ביום חמישי. החשוד הובא לחקירה בתחנת המשטרה. כזכור, במהלך ההפגנה נקראו קריאות בגנותו של איזנקוט, כשבין היתר נשמעה הקריאה "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר".



ביום חמישי הורה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה בחשד לעבירות הסתה לאלימות בעקבות ההתבטאויות החריפות שהושמעו נגד הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, לאחר הרשעתו של החיילאלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל. זאת לאחר שבהפגנה שהתקיימה אמש נשמעו הקריאות "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר". 



היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי אין מקום להשלים עם התבטאויות מסיתות, לא כלפי שופטים, לא כלפי קצינים בצה"ל, ולא כלפי כל גורם אחר במערכת אכיפת החוק ובכלל. עוד הדגיש היועמ"ש כי מערכת אכיפת החוק תפעל בצורה נחושה ובלתי מתפשרת ביחס לקריאות של הסתה לאלימות.



מנדלבליט הורה לחקור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מנדלבליט הורה לחקור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, גינתה את ההסתה נגד השופטים שהרשיעו את סמל אלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל בחברון. "אנו מגנים בכל לשון מתקפה בוטה כמו זו שאנו עדים לה כעת". לדברי נאור ביקורת עניינית על פסקי דין היא לגיטימית, אך אין זה המצב המדובר. "השתלחות המתרחשת בימים אלה חצתה את גבולות השיח הלגיטימי והיא מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה".



מוקדם יותר השבוע עצרה המשטרה שני אנשים בחשד להסתה נגד אל"מ מאיה הלר, השופטת שעמדה בראש ההרכב שהרשיע את אזריה. תושב ירושלים בשנות ה-50 נעצר וצעירה בת 22 מקריית גת עוכבה לחקירה בעקבות פוסטים בעלי אופי מאיים ומסית ברשתות החברתיות נגד ראשת הרכב השופטים שהרשיע את החייל היורה, אל"מ מיה הלר.



תושב ירושלים בשנות ה-50 לחייו פרסם פוסט בקבוצה ברשת החברתית פייסבוק, ממנו ניתן להבין כוונות לאיומים והסתה נגד השופטת הלר. מדובר במי שבעברו כבר הואשם בעבירות איומים וברשותו נתפסה סכין אולם בשל בעיות נפשיות נגנז תיקו בפרקליטות.



עם מעצרו ועל רקע עברו ונסיבותיו, החליטו במחוז ירושלים במשטרה להעלות עם החשוד לבירור מול הפרקליטות כדי לבחון האם ניתן להתנהל מולו בהליך פלילי או שמא יש לשחררו.



צעירה בת 22 מקריית גת עוכבה לחקירה לאחר שפרסמה פוסט בעל מאפיינים פליליים של קריאה לאלימות וחשד להסתה בעקבות הכרעת הדין במשפט אזריה. בעקבות הפרסום עוכבה החשודה לחקירה בתחנת המשטרה שם מסרה גרסתה, ובסיום חקירתה שוחררה בתנאים מגבילים ביניהם איסור הבעת עמדה ברשת החברתית למשך 30 ימים ואיסור יצירת כל קשר עם נשוא הפוסט בגינו נחקרה.