שר ההגנה הרוסי מסר היום (שני) במסיבת עיתונאים כי במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם. עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".



בתוך כך, הקרמלין הודיע הערב כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על העברת טילי S-300 לידי משטרו של בשאר אסד, כך לפי סוכנות הידיעות RIA. מעט מוקדם יותר טען היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, כי צעד זה יהווה "הסלמה משמעותית מצד מוסקבה".



מערכת ההגנה האווירית S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו. 



טילי S-300. צילום: רויטרס


לברוב: "אובמה תכנן לכפות על ישראל פתרון לסכסוך עם הפלסטינים"


נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, תכנן להביא למועצת הביטחון של האו"ם פתרון כפוי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כך חשף היום שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בראיון לאתר החדשות ספוטניק. על פי דברי שר החוץ, אובמה תכנן להביא את היוזמה לשולחן המועצה, לאחר שמחליפו דונלד טראמפ כבר נבחר, אך לבסוף הסתפק באי הטלת וטו על יוזמה לגינוי הבנייה בהתנחלויות.



"בסוף שנת 2016, כשממשל אובמה היוצא החל לקדם החלטות בנוגע להסכם בין ישראל לפלסטינים במועצת הביטחון, וליתר דיוק, יישום מתווה משא ומתן מלאכותי, תוך קביעת תוצאותיו מראש", סיפר לברוב והוסיף כי "רוסיה לא תמכה ביוזמה הזו, מכיוון שהיא תסבך עוד יותר את המציאות בקרקע". עוד ציין שר החוץ הרוסי כי מוסקבה לא רצתה שהממשל היוצא (ממשל אובמה) ייצור בעיות לממשל הנכנס.



אובמה. צילום: רויטרס



"פגע וברח" בת"א: בן של קולנוען נפצע קשה, שני כדורגלנים נעצרו

נער בן 16, בנו של איש קולנוע ישראלי, נפצע הלילה באורח קשה, וצעיר נוסף בן גילו נפגע באורח בינוני עד קשה, לאחר שנפגעו מרכב בעת שרכבו על אופניים חשמליים בשדרות רוקח, מול מגרשי הטניס במקום, סמוך לכניסה לחניון האוטובוסים. שני שחקני כדורגל בליגת העל, תושבי מרכז הארץ בשנות ה-20 לחייהם, נעצרו בחשד למעורבות בתאונה. 



כדורגלן מ.ס אשדוד הוא החשוד שנהג ברכב הפוגע. בחקירתו טוען כי הוא חף מפשע, ופרקליטו אלון שליכטר: "מרשי כופר בחשד נגדו, וטוען כי הוא חף מפשע. את שאר הפרטים אהיה מוכן למסור רק לאחר הדיון בבית המשפט". יש לציין כי נבדק חשד שבדמו הייתה כמות אלכוהול במידה העולה פי כמה על זו המותרת בחוק. הוא יובא בשעות הערב לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט.

אמבולנס. צילום: קובי ריכטר\TPS


בכיר ישראלי: "א-סיסי צפוי להיפגש עם נתניהו בשולי עצרת או"ם"

נשיא מצרים עבד פתח א-סיסי צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי עצרת האו"ם, כך לפי בכיר ישראלי שצוטט ברויטרס. בעיתון המצרי "אל-אח'באר" דיווחו גם כן על הפגישה הצפויה, וצוין כי הנשיא המצרי ייפגש עם מקבילו האמריקאי, דונלד טראמפ. על פי הדיווח, הפגישה עם נשיא ארצות הברית תקרה הלילה, בעוד זו עם ראש הממשלה תתרחש במהלך יום רביעי.



גורמים במצרים מסרו כי בין היתר ידון א-סיסי עם טראמפ בחמישה נושאים: סוגיית הטרור (מאבק נחוש של מצרים נגד הטרור בחצי האי סיני), היחסים הכלכליים, הסוגיה הפלסטינית (פתרון שתי מדינות עם ירושלים המזרחית בירה), המשבר הסורי, המשבר בלוב.



טראמפ בפגישתו עם א-סיסי. צילום: רויטרס



טראמפ על התלונה השנייה נגד המועמד שלו לעליון: "אני איתו"

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, המשיך היום להגן על מועמדו לנשיאות בית המשפט העליון, השופט ברט קוואנו, שהואשם על ידי אישה בכך שביצע בה עבירות מין, לכאורה. לדברי טראמפ, מדובר באדם "נהדר ויוצא מן הכלל, אני איתו לאורך כל הדרך". המנהיג האמריקאי ציין גם כי התלונות נגדו "מופרכות" ו"פוליטיות".



בתוך כך, התמיכה הציבורית בקוואנו ירדה בשיעור ניכר בעקבות הטענות נגדו, כך על פי סקר חדש שפורסם ב"פוקס ניוז". מההמדגם עולה כי 40% מהנשאלים בלבד תומכים במינויו, זאת לעומת 50% שמתנגדים לו ו-10% שלא גיבשו דעה בנושא.



דונלד טראמפ, ברט קוואנו ובני משפחתו בבית הלבן. צילום: רויטרס



דיווח: רוסיה לא נחושה ליישם את הסכם הרחקת האיראנים מרמת הגולן

מקורות במשמרות המהפכה של איראן אמרו לעיתון הכווייתי "אל-ג'רידה", כי מוסקבה הודיעה לטהרן כי היא לא נחושה ליישם את ההסכם שהגיעה אליו עם ארצות הברית וישראל, בהרחקת המיליציות החמושות המזוהות עם איראן, והנשק הכבד שברשותן, מקו הפסקת האש בין ישראל לסוריה בגולן. על פי הדיווח שפורסם היום, הדבר עלה כתגובה להפלת המטוס הרוסי.



המקורות אמרו כי איראן החלה בפועל לבדוק את האפשרות לפרוס את המיליציות המזוהות עמה ליד קו הפסקת האש בגולן, והדגישו כי איראן וסוריה כבר פרסו עשרת אלפים חיילים סורים, מחציתם עלאווים (מהעדה של הנשיא – י.ע), כדי למנוע פגיעה בהסכם הרוסי-אמריקאי-ישראלי.



חיילי משמרות המהפכה באיראן. צילום: רויטרס