בתום ישיבת ממשלה סוערת, התקבלה אתמול (ראשון) החלטת פשרה, לפיה הסגר יוארך עד יום שישי ב-7:00. הממשלה צפויה להתכנס שוב ביום רביעי הקרוב על מנת לבחון את תמונת המצב העדכני. הישיבה כללה ויכוחים ועימותים עזים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, על רקע חילוקי הדעות בין השניים.

הממשלה אישרה גם את המשך סגירת נתב"ג בשבוע וכן את הקמתה של ועדת חריגים מיוחדת אשר תבחן את חובת הבידוד לכל מי שנכנס לארץ. בנוסף, הוחלט כי כל השבים לישראל מחו"ל החל מיום שלישי הקרוב ועד ליום ראשון יידרשו בבידוד.

דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

ב‏מצגת משרד הבריאות שתוצג לשרים בממשלה הופיעה הדרישה להאריך את הסגר עד ה-7 בפברואר. ‏הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, אמר לשרים כי כ-70% מהמאומתים הם נושאי המוטציה הבריטית. "יש ירידה בחולים המבוגרים בגילאי 60 ומעלה, אך מצד שני יש עלייה בחולים הקשים בגילאי 40 ומטה בכל המגזרים. למרות קצב החיסונים הגבוה, עדיין לא ניכר אפקט ירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים", הוסיף הפרויקטור.

הישיבה התקיימה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להעלאת הקנסות מ-5,000 ל-10,000 ש"ח, ברוב של 40 תומכים מול 18 מתנגדים.

דאגה במגזר העסקי

במגזר העסקי דורשים שלא להאריך את הסגר, ומתריעים מפני ההשלכות הקשות העלולות להיגרם אם הסגר יוארך. "ביבי שבר שיא עולמי – יותר מ־180 יום המסחר סגור. בזמן שהפוליטיקאים עסוקים בבחירות, בעלי העסקים קורסים. לעסקים רבים נגמר החמצן הכספי. אם המסחר וההסעדה לא ייפתחו מיום חמישי, אולי כבר לא יהיה מה להציל", כך התריע אתמול פורום המסחר בישראל, שיצא בקמפיין נגד הארכת הסגר ובדרישה לפתוח את המסחר ביום חמישי השבוע. הפורום כולל את ענפי המסחר, אשר בהם שווקים, מסעדות ורשתות, מרכזי הקניות והקניונים.

תומר מור, מנכ״ל ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", החבר גם בפורום ראשי המסחר בישראל, אמר בעקבות החלטת הממשלה להאריך את הסגר: "לקראת סיומו של הסגר השלישי, אנחנו עומדים על יותר מ־4,000 מסעדות שכבר נסגרו ועוד אלפי מסעדות שנמצאות על סף סגירה. יש לפתוח באופן מיידי את הטייק אוויי ולקבוע יעד לפתיחת המסעדות בהתאם לתו הסגול".

הפגנת העצמאים בדרך יפו בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

גם עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, דרש לבטל את המשך הסגר לכל המסחר ולאפשר את פתיחת חנויות הרחוב והקניונים ללא הגבלה, בכפוף לתנאי התו הסגול.

במקביל, עשרות בעלי חנויות רחוב, מסעדנים ופעילי חברתיים הפגינו אתמול מול בחולון מול מרכול הפתוח לקבלת קהל תחת ההגדרה "שירות חיוני". בעוד חנויות הרחוב והמסעדות סגורות זה כחודש, ונדרשו לסגור גם בפעמים קודמות שבהן הוחלט על סגר, הסופרמרקטים הגדולים פתוחים ומוכרים לא רק מוצרי מזון, אלא גם מוצרים לא חיוניים. את ההפגנה ארגנו דותן סופר, יו"ר מפלגת עצמנו, ועודד בבאי, מראשי ארגון "אני שולמן".

"אני קורא לעצמאים להפר את ההחלטה חסרת ההיגיון על הסגר ולפתוח את העסקים. כל עוד הרשתות הגדולות מכניסות אלפי אנשים לחנויות סגורות ומוכרות להם סחורה מכל הסוגים, אין סיבה לכך שעסקים ברחוב יהיו סגורים. הממשלה שכחה את העצמאים הקטנים, והיא מעבירה את הלקוחות שלהם לרשתות של הטייקונים", אמר סופר במהלך ההפגנה.

אובדן אמון בממשלה

החלטת הממשלה להאריך לתקופה נוספת את הסגר גוררת תגובות מעורבות ברחוב. מרבית האזרחים זועמים על ההחלטה, אולם חלקם מוצאים בה היגיון בשל נתוני התחלואה הגבוהים.

"אחרי מה שראיתי בימים האחרונים, אני נגד הארכת הסגר", אמר ישראל נחום מרמת גן, והוסיף: "רק הבוקר ראינו את ההלוויה ההמונית בירושלים ואת הפרת ההנחיות במגזר החרדי, אבל זה לא רק שם. גם ראינו מסיבות המוניות של צעירים חילונים. הסגר הזה לא עוזר, ורואים את המשך התחלואה והמספר הגבוה של הנפטרים מקורונה בחודש ינואר".

לדבריו, אם מחליטים להאריך את הסגר, חייבים לאכוף אותו עם חיילים ברחובות. "שיביאו צבא ושיסגרו הכל. אי אפשר להאריך שוב את הסגר, שזה בלוף ורבים משלמים עליו מחיר כלכלי וחברתי כבד מאוד. אם סגר – שיהיה סגר אמיתי. למען האנשים שאיבדו את פרנסתם והקשישים שלא יוצאים מהבתים – שלא יאריכו את הסגר במתכונת הנוכחית".

אנשים עם מסכות  (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים עם מסכות (צילום: מרק ישראל סלם)

עידו סוויסה, תושב באר שבע, אמר אתמול ל"מעריב": "איבדנו כבר אמון בממשלה. אין סיבה להמשיך את הסגר בערים ירוקות. צריך להמשיך עם המצב הזה רק בערים אדומות ולשחרר את שאר המדינה, אחרת אנשים כבר יאבדו סבלנות. חוץ מזה, מה שקורה עם האכיפה המשטרתית זה ביזיון. במקום להתמקד במגזר החרדי והמגזר הערבי, שבהם מצפצפים על החוק ויש אחוז גבוה של חולים, השוטרים מבצעים אכיפה איפה שנוח להם - ונופלים על עסקים שבקושי עומדים על הרגליים. זו הסיבה המרכזית שהובילה לכך שהסגר נמשך כל כך הרבה זמן".

אמיר גנין מבת ים סבור כי "אם מחליטים להאריך את הסגר, הגיע הזמן שיאכפו אותו בכל מקום. יצאתי היום לרחוב ראשי - והוא היה הומה אנשים. צריכים לאפשר להגיע למקומות העבודה ולעבוד בקפסולות ובמשמרות".

חגי הלוי תושב רחובות, מצדד בהחלטת הממשלה: "התחושה קשה, אבל אני סומך על אנשי הרפואה. יותר מלחיץ אותי הקיטוב החברתי שהולך וגובר". משה דרור, גם הוא תושב רחובות, שהיה בדרכו לשירות המילואים לתגבר את מערך החקירות האפידמיולוגיות, אמר: "אני עושה מילואים השנה הרבה מאוד ימים. יש דריכות גבוהה. זו מלחמה לא פשוטה, ואם צריך עוד כמה ימים של סגר בשביל לעצור את גל התחלואה, אז זה מה שצריך להיות".