ישראל דיסקינד, אשר איבד את אחיו שמחה בונים דיסקינד ז"ל באסון הר מירון, שוחח היום (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על עדותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בפני וועדת החקירה לאסון, סיפר למה הוא מצפה מראש הממשלה לשעבר שהאסון קרה במשמרת שלו והוסיף: "הדרך היחידה למנוע את האסון הבא היא לדאוג שהאחראים לאסון הנורא הזה ישלמו". הוא אף הוסיף וסיפר כי בעקבות האסון חלה ירידה חדה באמון הציבור החרדי בנציגיו הפוליטיים. 

נתניהו בוועדת החקירה: "לא ידעתי שיש בעיה בטיחותית קריטית במירון" | שידור חי
דיווח: כך דרעי ואוחנה סיבכו את נתניהו, שיעיד מחר בוועדת החקירה לאסון מירון
טלטלה במשטרה: מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא התפטר בצל אסון מירון

האסון במירון. צילום: דוברות המשטרה

בפתח השיחה, סיפר דיסקינד כי הוא "לא דרוך לקראת עדות נתניהו אבל מצפים לשמוע תשובות שיניחו את הדעת. ראיתי את הפרסום ב'כאן 11', אנחנו מסתכלים על התמונה כוללת לא רק על שנת האסון, אלא על התמונה הרחבה יותר. 11 שנים לפני האסון מי שיכל לבוא ולעשות הסדרה אמיתית בהר זה מנהיג המדינה, ראש הממשלה. וזה לא נעשה, זה לא קרה במשמרת שלו ועל זה הוא צריך לתת תשובה".

הוא הוסיף: "בסופו של דבר הסיפור הגדול של הר מירון התחיל בסביבות 2009-2010, מה שקרה אז הגיע עסקן וסימן עשרות נקודות בהר שמהוות סכנה שחור על גבי לבן. הוא ניגש עם זה למערכת המשפט ודחו אותו, לא קרה כלום, שטייניץ' ניסה לעשות הסדרה כלשהי, בהמשך יאיר לפיד כשר אוצר".

על עבודת ועדת החקירה אמר: "עד היום במעקב שלנו היה מעל 140 עדים, העבודה הייתה יסודית. כשאנחנו מסתכלים על העבודה של וועדת החקירה, אז ההחלטה שלנו להתעקש על וועדת חקירה ממלכתית ולא וועדת חלטורה הייתה נכונה. אנחנו מקווים שההחלטה תגרום לכך שבהמשך יחד מכתבי האזהרה ועם המסקנות הסופיות נגיע למצב שבו לא רק הר מרון יוסדר והאסון הבא ימנע אלא גם האחראים לאסון הנורא הזה, אסון האזרחים הגדול ביותר מאז קום המדינה, ישלמו. בסופו של דבר זאת הדרך היחידה בשביל למנוע את זה". 

כשנשאל מי לדעתו צריך לשאת באחריות השיב: "בסופו של דבר כשאני שירתתי בצה"ל, פעם אחת נאבדו אמצעי ראיית הלילה, המ"פ בהתחלה ניסה להתחבא מאחורי הסמלים שלו ובסופו של דבר הוא הלך לכלא. האחריות שלך לחתום, זה לא חתמת זה סיפור בפני עצמו, אבל האחריות היא של ראש הממשלה". 

הוא התייחס גם להתפטרותו של מפקד מחוז צפון במשטרה בצל האסון ואמר: "ההתפטרות של שמעון לביא לא נוגעת לרחוב החרדי, יש פה בסיפור הזה את השילוש הקדוש - הגורם המקצועי, וועדת החמישה והמרכז הארצי לפיתוח ג'ובים במקומות הקודים, אחרי זה יש את הגורם המשטרתי ואת הגורם הפוליטי - הפוליטיקאים שהיו אחראים במהלך 11 שנים שלפני האסון על הסדרת הר מירון ולא הסדירו". 

הוא הוסיף: "המדינה הרבה פעמים רצתה לעשות הרבה דברים והיו בעיות משפטיות ומצאו את הדרך להסביר את זה. מדובר פה בחצי מיליון איש וסכנה באותיות קידוש לבנה, בית המשפט לא נותן? תמצאו את הדרך, אתם השלטון. אני לא הייתי ראש הממשלה ב־11 שנים האלו, נתניהו היה".

דיסקינד אף תקף את נציגי המפלגות החרדיות בכנסת ואמר: "הח"כים החרדים היום זועקים והם שוכחים דבר אחד - כמה שהם דואגים משתיית מנדטים על ידי בן גביר בעקבות כן ימין או לא ימין, הסיפור הגדול של זליגת מנדטים החוצה מהמפלגות החרדיות הוא בכלל לא נוגע לבן גביר, הוא נוגע לאסון מירון.

"אני חווה את הרחוב החרדי יום יום, יש כעס עצום כלפי הח"כים החרדים על ההתנהלות שלהם לאחר האסון ועל אחת כמה וכמה לפני האסון. בסופו של דבר, הרחוב החרדי מבין, ברגע האמת כש־45 אנשים נהרגים, אני איבדתי את האמון אחרי האסון במירון. לפני האסון הייתי ליכודניק, אבל בסופו של דבר הייתי צריך לרוץ אחרי פוליטיקאים מימין ומשאל אחרי האסון, אף אחד לא היה בשבילי ברגע האמת".

כשנשאל אם הוא ממתין להסברים של השר לביטחון הפנים בעת האסון אמיר אוחנה השיב: "בסופו של דבר, אני פונה למישהו אחד מעל אמיר אוחנה, מי שמינה את אוחנה, ראש הממשלה נתניהו. אם היה מדובר פה, אם אחיו יוני ז"ל חס וחלילה היה נהרג פה, אין לי ספק שהוא היה ההופך שולחנות במדינה כדי להגיע למצב שיש חקירה ממלכתית, פיצויים למשפחות, אני לא מדבר על זה שהוא לא בא לנחם, אבל למינימום המצופה ממנו כראש ממשלה. זה לא נעשה".

כשנשאל אם עוסקים בזה בתקשורת החרדית השיב: "אין מה לעשות, בסופו של דבר הפוליטיקאים החרדים יש להם כוח מסוים על העיתונאים החרדים. גם כשאני עליתי בתחנות הרדיו החרדיות והעליתי את הנקודה שהח"כים החרדים צריכים חלקם להניח את המפתחות וללכת הבייתה או לעשות ככל יכולתם, מעבר ליכולתם, כדי להסדיר את הר מירון. אז כן, קיבלתי קצת תגובות מגוננות, גם העיתונאים החרדים חוטאים בדבר הזה".

אתה חרדי היום?
"חרדי בוגר נצח יהודה. אם מישהו חושב שלהיות חלק מהרחוב החרדי אומר לא להעביר ביקורת על הח"כים החרדים הוא טועה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm