בית משפט התיר היום (שלישי) לפרסום כי המחבל מחמוד עטאללה הוא האסיר החשוד בביצוע עבירות מין חמורות בחיילות בכלא גלבוע ובמעשים מגונים בסוהרות אחרות. שמו של עטאללה כבר פורסם בהקשר לפרשה, אולם בצל ההתפתחויות הוטל צו איסור פרסום על זהותו. 

"הטריד סוהרות, השתזף והתהלך חופשי": כך התנהל אסיר העולם בכלא גלבוע

"המחבל התחכך בסוהרות צעירות": עדויות חדשות בפרשת סרסור הסוהרות

בחודש מרץ האחרון הוגשו שתי תביעות נוספות נגד שירות בתי הסוהר  בגין הטרדות מיניות שבוצעו בשתי סוהרות לשעבר בכלא גלבוע על ידי האסיר הביטחוני, מוחמד עטאללה. באחת התביעות נטען כי "עטאללה נהג לשלוח ידיים לכיוון הסוהרות", וכי הנתבעת (שב"ס) "לכל הפחות עצמה עיניה". עוד נטען בכתב התביעה כי שב"ס "לא טיפלה ביעילות במקרה של הטרדה מינית או התנכלות שידעה אודותיהם, וכן לא עשתה ככל שביכולתה כדי למנוע את הישנות המעשים האמורים וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה".

כלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
כלא גלבוע (צילום: פלאש 90)

בדצמבר אשתקד נשמעה עדות נוספת, רביעית במספר, לחוקרי היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח”ס) בנוגע להתעלמות הדרג הפיקודי בכלא גלבוע מהטרדות מיניות של האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה כבר בשנת 2014.

המתלוננת ר’, צעירה תושבת הצפון, הגיעה למשרדי היחידה ובמשך מספר שעות מסרה עדות המחזקת את התלונות שהגישו שלוש הסוהרות שנפלו קורבן למעשים מגונים והטרדות מיניות לכאורה מצד עטאללה. זאת, במהלך שירותה כסוהרת בכלא גלבוע. “מרשתי שירתה כסוהרת בשירות חובה ונתקלה במציאות המקוממת שבה האסיר הביטחוני עטאללה ‘מזמין’ מקציני הכלא סוהרות ‘לשרת אצלו’ באגף 5 כאילו היו בתפריט”, אמרה עו”ד קרן ברק, המייצגת את ר’. 

 “לצערי, שלוש הסוהרות שאני מייצגת נפגעו בכלא גלבוע באותו האופן, מה שמוכיח שמדובר בהתנהלות שיטתית של הדרג הפיקודי בכלא גלבוע במשך שנים. אני קוראת ליאח”ס לחקור את הפרשה ולהפוך כל אבן בדרך להסקת מסקנות אישיות נגד המעורבים בפרשה”.

 כזכור, בחודש נובמבר 2021 הודה לראשונה מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים, כי "סרסרו בחיילות חובה של הארגון ששירתו בכלא. על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסרות זה היה אירוע מכונן". יש לציין כי האירוע המדובר התרחש לפני כניסתו לתפקיד.