לקראת הדיון הדרמטי שייערך הבוקר (חמישי) בבג"ץ, אומר ד"ר יעקב בן שמש, מומחה למשפט ציבורי המשמש כמרצה בכיר בקריה האקדמית אונו, כי עמדת היועצת המשפטית לממשלה כי יש לבטל את חוק הנבצרות המעוגן בחוק יסוד הממשלה, מגדילה את הסיכויים כי בג"ץ יקבל את העתירות ויפסול לראשונה חוק יסוד.

"נשק יום הדין": כל מה שצריך לדעת לקראת הדיון הדרמטי בחוק הנבצרות
"פסילת כהונתו של נתניהו מתחייבת": האתגר הבא של רה"מ לאחר הדיון בחוק הנבצרות

"היועצת המשפטית מציעה לבטל את התיקון לחוק יסוד הממשלה שקבע שנבצרות היא רק משיקולים של חוסר מסוגלות פיזית או נפשית, וכי רק ראש הממשלה והממשלה מוסמכים להודיע על נבצרות של ראש ממשלה. התיקון נועד למנוע מצב בו היועצת המשפטית או בית המשפט העליון יכריזו על נבצרות ביחס לנתניהו, בנימוק שהוא עושה שימוש לרעה בתפקידו ומקדם שינויים משפטיים כדי להיטיב את מצבו במשפט.

לדעת היועצת מדובר בשימוש לרעה בסמכות החקיקה, שכן מדובר בחקיקה פרסונלית שנועדה לשרת את ענייניו של נתניהו. העמדה הזו מגדיה מאד את סיכויי העתירה, אך מצד שני יש לציין שהיועצת המשפטית של הכנסת הביעה עמדה נוגדת, והיא סבורה שלא צריך להתערב בתיקון לחוק".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חשוב להסביר כי התיקון המדובר קובע שנבצרות ראש הממשלה יכולה לנבוע מאי מסוגלות פיזית או נפשית. הרקע לתיקון זה הוא החשש שלפי ההסדר הקודם, בו לא הוגבלה הנבצרות לאי מסוגלות פיזית או נפשית, תכריז היועצת המשפטית לממשלה כי רה"מ נתניהו נבצר ממנו למלא את תפקידו נוכח הפרת הסדר ניגוד העניינים בו הוא מצוי.

המניע לתיקון לחוק היסוד היה עתירה לבג״ץ שהוגשה בדרישה שהיועצת המשפטית תורה על נבצרות נתניהו. על כן, השאלה המרכזית שתעלה בדיון שייערך מחר היא האם בעצם התיקון לחוק, כאשר יש הליך תלוי ועומד, לא ניצלו חברי הקואליציה את סמכותם לחוקק לרעה לטובתו הפרסונלית של נתניהו.

ד''ר יעקב בן שמש (צילום: פרטי)
ד''ר יעקב בן שמש (צילום: פרטי)