חבר הכנסת גלעד קריב שוחח היום (רביעי) עם אריה אלדד ואיתן כבל ברדיו 103FM על התפתחות משפטם של שני העצורים החשודים במעורבות בתקרית שאירעה בסוף השבוע סמוך לכפר בורקה, במהלכה נהרג צעיר פלסטיני.

ח"כ אלמוג כהן על התקרית בבורקה: "אם הייתי בשטח גם אני הייתי יורה" 
"יש גורמים שבוחשים בצלחת": עורך דינו של אלישע ירד במתקפה על הפרקליטות

"אני לא ראיתי את חומר החקירה של המשטרה, בוודאי לא ראיתי את המידע שהגיע מהשב"כ. מבחינתי, מה שקרה כאן זו פעם נוספת שראינו את כוחם של בתי המשפט במדינת ישראל לא להיות חותמת גומי על כל בקשה של המשטרה, ובמובן הזה אני מכבד לחלוטין את כל ההחלטות בערכאות השונות", אמר חבר הכנסת בפתח שיחתם של השלושה. 

עם זאת, הוסיף: "דבר אחד צריך לומר – מעבר להיבט המשפטי הצר, יש פה אירוע יותר גדול והוא אירוע שלא קשור בסיטואציה עצמה. החיכוך ההולך וגובר בין מתנחלים לבין תושבים פלסטיניים, החיכוך הזה בוודאי קשור גם, או בעיקרו, בטרור הפלסטיני, אבל הוא מועצם על ידי התופעה הזו של מאחזים בלתי חוקיים, של חוות בודדים בלתי חוקיות. אני רוצה להזכיר את העובדות, האירוע הקשה הזה התקיים על אדמות פרטיות פלסטיניות, אני מדבר עכשיו על העמדה של הרשויות הישראליות".

"מכיוון שאני מכבד את החלטות בין המשפט במקרה הפרטני, אני חושב שמה שצריך לדבר עליו הוא מדוע מדינת ישראל מאפשרת הפרת חוק סדרתית", קרא קריב. "אני רוצה להזכיר שהמאחז הספציפי הזה יש לגביו בקשה מפורשת של צה"ל לפינוי, ולא בפעם הראשונה. צריך רגע להבין את המדיניות היום בשטחים, יש שורה ארוכה של מאחזים חדשים לא חוקיים, אני לא מדבר על מה שקוראים לו 'ההתיישבות הסדירה', יישובים לא מסודרים ש־20 שנה כבר יושבים. יו"ר ועדת החוקה עמיתי ח"כ רוטמן גר ביישוב לא חוקי כזה". 

מתנחלים משליכים אבנים בכפר בורקה (צילום :ארגון יש דין)

בהמשך, הוסיף קריב כי "בשטחים מתקיימת היום תופעה נרחבת של עבריינות והפרת חוק, לא פלסטינית, של אזרחי ישראל. במדינת חוק לא עונים על עבריינות בעבריינות. הנתונים מפורסמים על יד המנהל האזרחי, את הבלון הזה של אכיפה בררנית צריך לפוצץ. אם יש אכיפה בררנית היא לרעת הפלסטינים, אבל אני לא מבין למה אני צריך לדבר על הפלסטינים כאשר אנחנו מדברים כאן על תופעה שאזרחים ישראלים מפרים ביודעין את החוק ומה שממשלת נתניהו השישית עושה, היא מורה לצה"ל לא לאכוף את החוק. זה המצב כרגע". 

באשר למאחזים הלא חוקיים בשטחים, אמר חבר הכנסת: "אחרי פיגועי הטרור הקשים באזור שכם וצפון השומרון, הוקמה שורה של מאחזים לא חוקיים, והממשלה מנעה מצה"ל לפנות אותם על פי דין תפיסה מהירה ועשתה הכל שיחלפו 30 הימין שמאפשרים פעולה מהירה של צה"ל לפינוי של המאחזים. הדיון הוא לא רק דיון על שלטון החוק, הדיון הוא גם על מצב הביטחון. הסיטואציה היא שחיילי צהל צריכים לחצוץ בין פלסטיניים לישראלים, במקום להתמקד בטיפול בטרור, זה הסיפור". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm