פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית, אשר קבעה כי כל מדינה תוכל לחוקק בעצמה חוקים הנוגעים להפלות והפסקת היריון, ממשיכה לעורר סערה גם ימים לאחר פרסומה. היום (ראשון) שוחח הפרשן המשפטי ברוך קרא עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, על מנת להסביר מדוע הפסיקה הובילה אותו להצהיר כי השיטה הישראלית למינוי שופטים טובה ממקבילתה האמריקאית. במהלך השיחה טען קרא כי השיטה האמריקאית מובילה לכך ש"אין באמת איזונים. הפסיקות צפויות ב-90% מהמקרים".

בפתח דבריו אמר הפרשן המשפטי כי "בית המשפט העליון האמריקאי, המינויים בו, יש כאלו שמסתכלים עליו ואומרים 'בואו נשנה'. יש שם למעשה תשעה שופטים שמי שממנה אותם זה הנשיא המכהן, כאשר כל שופט שמתמנה זו משרה לכל החיים, או שיש התנהגות לא טובה שמזהים אצלו. זה אומר שלמעשה אנשים נשארים שם לקדנציות אינסופיות. שליש השופטים הם של טראמפ ושישה מהשופטים רפובליקאים. יש שם שופט מג'ורג' בוש האבא, 31 שנה הוא כבר שופט".

לטענתו, ניתן לדעת מה תהיה הפסיקה מראש, מכיוון שיש רוב רפובליקני ושמרני בבית המשפט העליון. "לוקח שנים עד שעובר רוב מצד לצד. אבל זה לא משנה גם אם יש רוב דמוקרטי. הרעיון הוא שהפסיקה כל כך צפויה", הבהיר קרא, שהמשיך להשוות את השיטה האמריקאית לישראלית: "תראה מה קורה אצלנו, קודם משמיצים את הדילים בוועדה לבחירת שופטים, מה זה דילים? פשרות. הוועדה לבחירת שופטים הישראלית בנויה על פשרות וזה דבר שהוא בסדר ונכון, מאז שיש את החוק שצריכים שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה שיבחרו, זה מחייב עוד יותר פשרות וזה דבר טוב".

הפרשן הסביר בנוסף כי שרת הפנים איילת שקד הצליחה בתקופתה במשרד המשפטים להזיז מעט את בית המשפט העליון ימינה, "אך התזוזה היא לא קיצונית. היא תזוזה אבולוציונית, איטית וזה גם טוב. שטיין היה ממש ייבוא אישי של שקד מחו"ל וכן, הם יותר שמרניים".

"זה לא עניין של היגיון, זה גם לא עניין של אקטיביזם, אותו בית המשפט העליון שאומר 'אז בית המשפט לא היה צריך להתערב על החוקים של המדינות', הוא זה שמבטל עכשיו חוק בן 100 שנה של מדינת ניו יורק שאומרת אסור להחזיק נשק בהיחבא", סיכם קרא.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM