ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים היום (שני) בפתיחת ועידת המשפט ה-11 של לשכת עורכי הדין, שנערכה בתל אביב, ברקע הביקורת של חברי האופוזיציה על מערכת המשפט, ואמר כי "העולם המשפטי נמצא תחת התקפה שמטרתה לפרק אותו ולהרוס אותו״.

בפתח דבריו אמר לפיד: "בעבר ממשלות נפלו כשטנקים הסתערו על שלושה מקומות: על הפרלמנט, על תחנת הטלוויזיה, ועל בית המשפט. בעולם שבו אנחנו חיים היום, דמוקרטיות לא נופלות, הן מורעלות. הן מתכרסמות מבפנים".
 
בנוסף הבטיח לפיד להגן על בית המשפט: "אנחנו נגן על מערכת המשפט. אנחנו לא עיוורים לפגמיה, אבל קודם נוודא שהיא בטוחה ממבקשי רעתה. אבל השינוי הזה צריך לשרת את המדינה, לא את מי שמנסה להרוס אותה מסיבות אישיות. עונשי מינימום מחמירים הם חלק מאכיפת החוק. יותר מדי פעמים אנשים נכנסו לבית המשפט להישפט על עבירות אלימות חמורות, על אונס, על אלימות במשפחה, על התפרעות לאומנית ועבריינות בכביש, ויצאו עם עונשים קלים ולפעמים מגוחכים".

רה"מ המשיך ותקף את נציגי האופוזיציה: "כשראש ממשלה בישראל עומד על מדרגות בית המשפט, מוקף בשריו, ואומר 'גורמים במשטרה בפרקליטות ובתקשורת מנסים לבצע הפיכה שלטונית בניגוד לרצון העם'. מה העם אמור להבין שמצפים ממנו לעשות? מה אמור העם להבין שמצפים ממנו לעשות כשיריב לוין, מספר 1 ברשימת הליכוד לכנסת, מכנה את שופטי העליון, 'קומץ של ששה אנשים המתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית'?", הזהיר, "מה העם אמור להבין כשבצלאל סמוטריץ', ראש המפלגה הגדולה בגוש נתניהו אומר, 'הפתרון הוא פשוט, לא לציית לבית המשפט'? מה העם אמור להבין כשדודי אמסלם, מועמד לשר משפטים, אומר שנשיאת בית המשפט העליון היא שיכורה, והשופטים שתמכו בה הם, וסליחה על הציטוט הזה: 'ברמת הליקוק הכי גבוהה שיש, עשו לך פוליש על כל הרגליים'?".

בהמשך קרא לרפורמות במערכת המשפט, אבל "לא שהחבורה הזו תעשה אותה, לא עם הכוונות האלה, לא מהסיבות האלה. אנחנו מדחיקים את העובדה שכל הדברים האלה נאמרים ברצינות גמורה. זו לא רק בריונות, זה לא רק נאשם שמנסה לחמוק מאשמתו – זו תוכנית עבודה. האמת הגרעינית היא שמערכת המשפט זקוקה לרפורמה. הרפורמה הזו צריכה להיות זהירה, חכמה, יסודית, אחראית ורצינית. היא צריכה להתבצע בדיאלוג בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת".

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה, גדעון סער, המשיך באותו הקו: "היום מה שמסכן את המשך העשייה והתיקון – היא סכנה גלויה וברורה להרס כל מה שנבנה פה ב-74 שנות קיום המדינה. מול ההישגים האלה שהושגו בעמל רב – יש ניסיון לרסק את השיטה. לא מדובר בהתבטאויות של חבר כנסת כזה או אחר שצריך להשתיקו כעת כדי לא להפריע בבחירות. התכנית הגלויה של גוש נתניהו תהפוך את ברית שופטי בית המשפט העליון לסעיף בהסכמים הקואליציוניים".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, נאם גם הוא בוועידה ואמר באותו ההקשר: "לכולנו ברור שהיחלשותה של חולייה אחת בשרשרת שלטון החוק, יכולה להביא לקריסה ולכאוס מסוכן, שיגרמו לפגיעה אנושה במדינה ובכל אזרחיה. זהו אינטרס ראשון במעלה לשמור על הנכס החשוב ביותר במדינה – מערכת אכיפת חוק נקיה ואובייקטיבית, נטולת שיקולים זרים. כל ניסיון לפגוע במערכת או במי מאנשיה, יתקל באפס סובלנות מצד המשטרה.  לרוב מדובר בהסתה מצד כאלה שהפכו את המקלדת לכלי נשק ארסי ורעיל. אך לעיתים שיח שכזה גם עלול להוביל לאלימות ופגיעה פיזית באנשים. זהו תהליך מסוכן שעלול להביא לסיום קיומה של המדינה כפי שאנו מכירים אותה".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ציינה בטקס פתיחת שנת המשפט כי "האחריות לגיבוש מדיניות הרשות המבצעת מוטלת על הדרג הנבחר. בלא משילות נפגע התהליך הדמוקרטי, שכן ניטל עוקצו של עקרון הייצוג. הפגיעה בערך של הגשמת רצון הרוב מובילה לאכזבה מהשיטה הדמוקרטית עצמה. בשנים האחרונות יש קולות הטוענים כי שלטון החוק פוגע במשילות, או עומד בניגוד לה. אני חולקת מכל וכל על אמירה זו. משילות ושלטון החוק חד הם". 

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי לפיד: "אנו מגנים את ההשתלחות השקרית של לפיד שאין לה שום קשר למציאות. אין שום מקום להיסטריה שלפיד מנסה לייצר. כל אזרח מבין שמערכת אכיפת החוק זקוקה לרפורמות, והן תעשנה רק בשיקול דעת ובאחריות מירבית".