ברקע המתיחות מול חיזבללה, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי סייר היום (שלישי) בגבול לבנון, יחד עם בכירים בפיקוד על הגזרה הצפונית. במקביל, תוגברו היום הפלוגות הפרוסות לאורך הגבול.

הסלמה בצפון: מרגמה שוגרה מלבנון, צה"ל הגיב בירי פגזים
ראש המועצה האזורית מטה אשר: "איבדנו את הצפון"

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם המפקדים, במהלכה הוצגה לו פעילות כוחות צה״ל בגבול. הרמטכ״ל התייחס למוכנות ודריכות הכוחות, והדגיש את חשיבות השמירה על שגרת חייהם של תושבי הצפון.

הרמטכ''ל רא''ל הרצי הלוי בסיור בגבול לבנון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל רא''ל הרצי הלוי בסיור בגבול לבנון (צילום: דובר צה''ל)

בשבוע שעבר דווח בלבנון כי ישראל העבירה ללבנון הצעה לפתרון סוגיית האוהלים שהקים ארגון הטרור חיזבאללה במובלעת הישראלית בהר דוב, כולל הסכמה על שינוי הגבול הקרקעי. זאת, ברקע ביקורו של המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין באזור ופגישתו אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, גורמים ישראלים מכחישים: "עמוס הוכשטיין לא קיבל הצעה כזו".

לפי הדיווח, ללבנון הועברה הצעה מהמתווכים שחיזבאללה יפרק את האוהלים שהקים מעבר לקו הכחול בתמורה לפירוק הגדר שהוקמה בחלק הצפוני של כפר ע׳ג׳ר. לבנון השיבה שאין מו״מ לגבי כפר ע׳ג׳ר ושהאוהלים שהוקמו קשורים ל-16 הנקודות השנויות במחלוקת בגבול היבשתי, כולל נקודה B1.

ירי רקטה מלבנון לישראל (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')
ירי רקטה מלבנון לישראל (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')

למרות שלבנון לא התנגדה, היא סבורה כי סכסוך הקרקעות כולל את חוות שבעא, כפר שבעא וע'ג'ר, ולפיכך, "אי פתרון נקודות אלו אין פירושו פתרון הסכסוך, ולא יהיה מיקוח, תוך שימת דגש כי תיחום הגבול הקרקעי אינו קשור להסרת האוהלים".

לפני כשלושה שבועות שוגרה פצצת מרגמה מלבנון לשטח ישראל. לאחר שהכחיש את הדיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", דובר צה"ל עדכן כי אכן בוצע שיגור משטח לבנון שהתפוצץ בסמוך לגבול, בתוך שטח ישראל. בתגובה, צה"ל תקף בירי פגזים למרחב שממנו בוצע הירי. מערכות ההתרעה לא זיהו את השיגור, ולכן בצה"ל היו משוכנעים שלא היו נפילות בשטח ישראל. עם זאת, בסריקות התברר שהפצצה אכן התפוצצה בשטח ישראל.