על רקע המקרים של בר כלף ז"ל ואור דוניו ז"ל שנטלו את חייהם בשבועיים האחרונים בזמן שחיכו להכרה ממשרד הביטחון כהלומי קרב, התקיים אתמול (ג') דיון חריג במהלך הפגרה, אותו יזם ח"כ מיכאל ביטון. בין הנוכחים בדיון היו גל רויטשטיין, הלום קרב, ואלון סער, בנו של רונן סער שניסה להתאבד לאחרונה לאחר שלא קיבל עזרה ממשרד הביטחון, ונשאר צמח.

תא"ל במיל' תוקף את סרבנות המילואימניקים: "החרבת מערך המילואים - ישראל לא תוכל להגן על עצמה"

בפתח הדברים, סיפר סער על ההתמודדות הקשה של אביו במהלך השנים במטרה לקבל סיוע: "זה בעצם 30 שנה של הדחקה עד הרגע שהפוסט טראומה שלו התפרצה. הוא היה צריך לעבור המון ועדות ומדורים של גיהינום שם כדי שיחקרו אותו ובאמת ייתנו לו את ההכרה. הוא היה צריך לעשות המון דברים, ושום דבר בעצם מהדברים שהוא עשה, אם זה לא משהו קיצוני, לא יתייחסו אליך שם. אתה כלום שם. מבחינתם, הם יעשו הכול רק כדי לסתום לך את הפה. כמות הלומי הקרב שכרגע לא פותחים את הפה שלהם לדבר כי הם לא רוצים לעבור את זה, היא מטורפת". 

רוישטיין הצטרף לשיחה ואמר:" יש עשרות אלפים כאלה. הסטטיסטיקה שלנו יחד עם העמותות שמלוות את הלומי הקרב לאורך השנים אומרת שיש בערך 40 אלף הלומי קרב שכרגע לא מדברים, שיושבים בבתים. אנחנו מדברים על אנשים עוד ממלחמת יום כיפור. בשנה האחרונה בזכות כל הדברים שהקבוצה שלנו עושה והעלאת המודעות, אז כל יום עוד ועוד אנשים בגיל ממוצע של 65 פלוס באים ושמים את מחסום הבושה רגע בצד ואומרים 'אני צריך עזרה'". 

בהמשך דבריו הוסיף: "רפורמת 'נפש אחת' כן עשתה דברים עבור אנשים שהגישו תביעה אחרי האירוע של איציק ואני מלווה לא מעט אנשים, והיו לי מקרים שכן, 3 חודשים מהרגע שהגשתי עבורם את הטופס, הוא כבר ישב בבית לוינשטיין בוועדה, הוועדה הייתה נעימה מאוד. חודש לאחר מכן כבר הייתה לנו את התשובה ביד. יחד עם זאת, ברגע שהם עברו את מחסום ההכרה, הם מגיעים לאותה עובדת שיקום שיש לה עוד 1,200 עד 1,500 נכים שהם אמורים לחכות חצי שנה לפגישה הראשונה איתה כדי להתחיל למצות זכויות. כל הזמן הזה הם מחכים לטיפול".

"קחי בחשבון שיש לנו לא מעט נכי צה"ל שגם עדיין תקועים באותו מקום שאיציק היה בו, ובנוסף יש לנו אנשים שגם ויתרו לאורך השנים - זאת אומרת קיבלו 20 אחוז לפני 30 שנה או 20 שנה, הבינו שהמערכת לא תיתן יותר כי ההתעללות פה היא מטורפת, שזה גם מה שקרה עם רונן (אביו של אלון סער)", הבהיר הלום הקרב.

"מה מצבך?" נשאל רוישטיין. "אני חיכיתי 20 שנה עגול להכרה - מ־10 ביוני 2001 עד 10 ביוני 2021", השיב. "מ־10 ביוני 2021 ועד ליום זה עברתי כבר 32 ועדות רפואיות, יש לי עוד 3 ועדות רפואיות לעבור ויש לי בנובמבר בית משפט איתם על דברים שהם לא הכירו. ב־10 ביוני 2021 התקשרתי לאגף השיקום ואמרתי להם דבר מאוד פשוט - 'תנו לי תשובה, כן או לא, זה לא משנה לי, אבל אם לי היום לא תהיה תשובה ב־20 שנה, אני תולה את עצמי על הש"ג' ורק ככה קיבלתי את התשובה". 

על התמודדות משפחתו סיפר סער: "אני בעצם זה שמטפל בזה. אני זה שרץ לאגף השיקום. אני זה שזורקים עליו ולא מתייחסים אליו. אני זה שחווה את כל ההשפלות האלה בטלפון של שיחות מבכירות שם שאומרות לי בעצם 'אבא שלך התאבד. הוא עשה את זה, אז זה אומר שזו לא אחריותנו. זו בעיה שלכם, תתמודדו עם זה'. זו השיחה הראשונה שקיבלתי אחרי שזה קרה. לא שאלו אותי 'איך אתה?', לא שאלו שום דבר, 'דבר ראשון, תדע, אנחנו לא קשורים לזה. בעיה שלך, תתמודד, תעשה מה שאתה רוצה'". 

"אז מי כן קשור לזה?" נשאל. סער השיב: "את זה גם אנחנו שואלים ועוד אלפי אנשים שעוברים את זה ולא מדברים, אני מאמין ששואלים את עצמם. אני פה בשביל להילחם בדיוק בתופעה הזו". 

"שר הביטחון היה בדיון בוועדה? מישהו מצה"ל היה?"' נשאל. סער השיב: "אף אחד שקשור לצה"ל לא היה". 

רוישטיין סיפר: "מיכאל ביטון ויצחק קרויזר ביקשו מלימור לוריא (ראש אגף השיקום) ונציגי אגף השיקום רק לשמוע. הם פשוט ישבו שם במשך 3 שעות והקשיבו ואמרו שעוד חודש הם יחזירו תשובות. אני יכול להגיד לך שאני יושב בוועדת הרווחה מאז 2016, כשאגף השיקום אומר 'עוד חודש נחזיר תשובה', התשובה שלו בד"כ ב־99.9 אחוז מהמקרים זה 'בדקנו את העניין, ומבחינה תקציבית אין לנו איך לעזור'. אנחנו מנסים עכשיו יחד עם ארגון נכי צה"ל להקים קבוצה של הלומי קרב יחד עם הארגון עד שאגף השיקום יתעורר ויקים את יחידת החירום שלו, אנחנו נקים איזושהי יחידת חירום שלנו".  

עוד הוסיף: "אין לנו מעטפת טיפולית ושום מקום מצוקה אמיתי לפנות אליו. גם לא הקו החם שאגף השיקום מפעיל, זה לא קו שבאמת בנוי לטפל בהלומי קרב, כשאנחנו בהתקפים, התשובה שלהם זה 'אנחנו לא ערוכים קלינית לטפל בכם'. כשיש להם עומס על הקו, הם מקציבים 20 דקות להלום קרב. זו בדיחה. ואנחנו מדברים פה על נט"ל שזה הגוף הכי מוסמך כביכול בארץ לתת מענה, אבל הם כנראה גם לא יכולים לתת מענה טלפוני להלומי קרב.

בהמשך, סיפר רויטשטיין על היוזמה האלטרנטיבית שבה לוקח חלק: "אנחנו נקים איזשהו קו חם או איזושהי דרך ליצור קשר עם קבוצה שלנו, של הלומי קרב, שיחד עם ארגון נכי צה"ל, נקים איזשהו קו חם, ניידת חמה, שמי שצריך ירים את הטלפון ונגיע אליו הביתה ונעטוף אותו ונדאג לו. לכל מי שחווה טריגרים ויש לו לחצים נפשיים ולא רוצה לתבוע, תדברו עם בני המשפחה". 

בסוף השיחה, נשאל סער על הועדה הנוספת שתתקיים ועל התייצבותו בה. הוא סיכם: "הוועדה תהיה בזום. זו ועדה שהייתה אמורה לקבוע את אחוזי הנכות כדי שהוא יוכל לקבל את הטיפול שהוא היה אמור לקבל וכל פעם הם בעצם דחו אותה ודחו אותה. לחזור מזה, כנראה שהוא כבר לא יחזור, זה כבר מאוחר מדי להיזכר עכשיו כמו שהם עושים, אבל עכשיו הם עושים מה שהם עושים כדי לסתום את הפה שלנו, אבל בעצם זה כבר אבוד. אני מקווה לקבל את מה שמגיע לו ונוכל להתקדם לפחות בטיפול שמגיע לו ולקדם את זה אולי במשהו, שאם הוא כן חווה משהו או מרגיש משהו או עובר עליו משהו, אז שכן תהיה לו מעטפת כלשהי".