בצלאל טרייבר, ששימש כראש רשות החירום הלאומית, התראיין הבוקר (שני) לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על רקע היום ה-73 למלחמה, ועל הצורך בהקמת מנהלת לאומית עצמאית.

לא הלחץ לסיום המלחמה עד סוף השנה זה מה שצריך להדאיג אותנו
"יגיע בצורה משמעותית לארץ": כולנו עלולים לשלם ביוקר על תקיפות החות'ים

בשאלה על העורף הישראלי והאם ערוך למלחמה ארוכה, אומר טרייבר: "במידה מסוימת, לשמחתי, המרחב האזרחי מושפע יחסית מעט. בצפון יש התרחשות גדולה, אבל הרבה יותר קטנה ממה שהיא עלולה להיות".

"מה שמכונה העורף הישראלי, אני מכנה אותו המרחב האזרחי. הוא נמצא בכל מקום, והמושפע ביותר מכל המהלכים שמתרחשים", אומר. "תארו שיהיו 300 אלף מפונים כאשר יהיה ירי על ערים גדולות, לא ניתן לפנות את כל מדינת ישראל. הראייה הלאומית הכוללת חסרה פה מאוד. הייתה בזמנו מערכת שהתחילה לפעול בנושא וקראו לה רח"ל (רשות חירום לאומית), שקיימת היום בחלקים קטנים מאוד".

קבינט המלחמה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)
קבינט המלחמה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)

"מישהו חשב שצה"ל יוכל לעשות את העבודה גם האזרחית. ההחלטות האלה גורמות לנזק משמעותי שבעיקרו - חוסר היערכות של המערכות האזרחיות על כל חלקיהן", מוסיף. "תארו לעצמכם שפיקוד העורף יצטרך להתעסק בחשמל, במים, בביוב, בכסף, במערכות החינוך והבריאות, זה הרי לא הגיוני. הוא אמור לעשות דברים אחרים".

הוא אומר שמשמעות הדבר היא להכניס כמעט את כל מדינת ישראל למצוקה בחיי היומיום: "החל מכמות האנשים שלא יכולים לצאת מהבתים, כי תארו לעצמכם שנופלים פה טילים ומתחילים לפגוע במערכות תשתית - חשמל, מים, תקשורת". הוא טוען כי מדינת ישראל לא נערכה לכך כמו שצריך. "תארו שיורדים פה 2,000-1,000 טילים ביום הראשון והשני בלבד. אח"כ אנחנו מצליחים להכניע, אבל בינתיים נפגעות מערכות חשמל מרכזיות שלוקח ימים ארוכים לתקן אותן. לבנתיים נפגעות מערכות מים וביוב, אנשים נתקעים עם בעיות מזון ובעיות אחרות".

תיעוד מפעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צה"ל)

אך לטענתו, יש פתרון - והוא "להקים מנהלת לאומית עצמאית, כפופה למשרד ראש הממשלה". הוא משתף כי "הסיבה שעד עכשיו לא עושים את זה, זה כי המשמעות של המנהלת הזו היא לקיחת אחריות על ידי אותו גורם לטפל בכל המערכת. לקיחת אחריות במדינת ישראל הפכה להיות מושג בעייתי במיוחד".

הוא מוסיף כי הפעולה השנייה אלו הרשויות המקומיות: "אנחנו צופים עכשיו בראשי רשויות, אלו אנשים שנמצאים בקשר יומיומי עם האזרחים. הם מחויבים להם, הם יודעים להפעיל מערכות, ולא נתנו להם כלים, אין להם אנשים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm