סמ״ר עמר שרה בנג׳ו, בת 20, ממושב גיאה, בקרית איסוף יבשתי בגדוד 869, 'עוצבת הגליל' (91), נהרגה אתמול כתוצאה משיגור שבוצע משטח לבנון לבסיס בצפון הארץ במטח הכבד לעבר הגליל העליון. כתוצאה מהמטח נפצעו שמונה בני אדם נוספים. על רקע זעם תושבי הצפון בעקבות השיגורים של חיזבאללה, אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי כי "בסוף נהיה מוכנים למלחמה". משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר, שוחח עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה וקבינט המלחמה.

ביידן צעק על נתניהו, וניתק; בארה"ב שקלו: סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' | דיווח
בימין זועמים בעקבות התוכנית האמריקאית: "פרס על הטבח הנורא"

בפתח השיחה אמר דוידוביץ' כי "אתמול הגיע הרמטכ"ל אלינו לגליל העליון ופגש ראשי רשויות שתושביהם עקורים מבתיהם למעלה מ־130 ימים. קיבלנו סקירה מקיפה על המלחמה בעזה, אבל על הפעילות פה של צה"ל בלבנון, שמבחינת צה"ל מוגדרת מלחמה בעצימות נמוכה, זו בעצם כל הסאגה. מה שאני סובר כאזרח, כל יום טילים, נ"ט על אזרחים, אם זו מלחמה בעצימות נמוכה, ניחא. הוא גם אמר המערכה הבאה תהיה הרבה יותר התקפית, ומה שהוא הדגיש בסופו של דבר שיש עוד דרך ארוכה ונלך אותה יחד. אנחנו לא מרגישים יחד, זה מרגיש כמו סיסמה ריקה מתוכן".

הוא סיפר כי "בזמן שהרמטכ"ל ביקר אותנו, נפגשנו עם קבוצה של אזרחים עקורים מביתם 130 ימים, הולכים להוציא אותם ממלון, ואין להם לאן ללכת. רשת 'ישרוטל' רוצה את המלונות האלה לטובת הציבור הנרחב, רוצה להחזיר את המלון. לאן הם ילכו? הבאתי לפגוש באותו הערב את מנכ"ל משרד התיירות, והם שאלו אותו. ישבו שם אנשים, מיטב בנינו ובנותינו, בכו, סיפרו לו שיש להם ילדים שמרטיבים במיטות, ילדים עם בעיות נפשיות, ולמשרד התיירות אין תשובות. בעוד שבועיים הם מפונים, וזו תכלית הכעס. אין להם לאן".

דוידוביץ' המשיך: "דני שחר, מנכ"ל משרד התיירות הבטיח שהיום הם יבחנו ויתנו לנו תשובות. אנחנו יודעים למעלה משלושה שבועות ש'ישרוטל' החליט שהוא מוציא אותם. הסוגייה היא למה בכלל מוציאים אותם, כי ממשלת ישראל אין לה תוכנית, לא כלכלית, לא מדינית ובטח לא צבאית. בגלל זה אנחנו טובעים בבוץ בעזה, בגלל זה אין לנו מדיניות פה בצפון ובגלל זה התושבים שלנו הם פליטים בארצם. אני אומר בצורה הכי ברורה, אם לא יהיה שקט בצפון לא יהיה שקט בצפון תל אביב. זה ייקח זמן מועט עד שזה יגיע לפתח תל אביב וגם פתח תקווה. 8,000 תושבים מפונים, מתוך 80 אלף תושבים סך הכל שממשלת ישראל פינתה אותם בהוראת צו לפני 130 ימים".

לאחר מכן מתח ביקורת על התנהלותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לא נפגשתי איתו, אני לא מחרים אף אחד, אבל אני חושב ששר במדינת ישראל שאמון לאפשר תוכנית שראש הממשלה הנחה ומשחקים משחקי כבוד וכוחנות מי ייקח מה ייקח, כמו כרישים שעטים על טרף מתוך תקציב אומלל, אוי למדינה ואוי לעתידה. ראש הממשלה לעניין זמן המלחמה הייתה לו אמירה אחת חסרת משמעות - 'לא נחזיר את התושבים עד שלא יהיה ביטחון בצפון', זה גם יכול להגיד לי ערפאת'. זו לא אמירה".

"אני רוצה שראש הממשלה והקבינט הביטחוני יואילו להבהיר לכל עם ישראל מה יקרה פה עם החיזבאללה. בינתיים מדברים על מלחמה בעצימות נמוכה, על המערכה הבאה, אנחנו לא נאפשר שהטפטופים שהיו שנים בעוטף עזה יהיו פה. את אותם חיים שסבלו תושבי עוטף עזה לא נאפשר לממשלת ישראל שאין לה שום תוכנית מסודרת למה שיקרה פה, שתאפשר שנסראללה ירה על בית, על רכב, ואתמול הוא ירה על בית חולים ועל המחנה הצבאי פיקוד צפון", הוסיף.

מנהל המרכז הרפואי זיו הפרופ' סלמאן זרקא בעדכון על הנפגעים מהמטח לצפת (צילום: המרכז הרפואי זיו)

לסיום אמר כי "כל מלחמה וכל מערכה באשר היא מסתיימת בסופו של יום באיזשהו הסדר מדיני כזה או אחר, בסוף יצטרך להיות גם בצפון הסדר מדיני. אבל כל עוד נסראללה אומר שכל עוד צה"ל יישב בעזה הוא לא יחדל מלהטריל את הצפון - לא ייתכן שממשלת ישראל לא תפעל בצורה תקיפה אל מול האיום על יישובנו, תושבינו וילדינו. הצהיר ראש הממשלה, שר הביטחון וכל הקבינט, שאנחנו לא הולכים לצאת מעזה. שנתיים שלוש תושבינו לא יחזרו לביתם? או שנחווה מדי יום ביומו נ"ט על ילדינו? זו השאלה שצריך לשאול את ראש הממשלה. ביום שהוא ייתן לנו תשובה ונרגיש שיש ביטחון בצפון, אנחנו הראשונים שנקרא לתושבים לחזור. בינתיים זה הכול מס שפתיים והסדר מדיני של הצרפתים או האמריקאים בלי הרחקה פיזית של חיזבאללה, גם שר הביטחון וגם הרמטכ"ל אמרו שזה בלתי אפשרי".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM