לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אימץ את המתווה הדיפרנציאלי כפי שהמליצו צה"ל ושב"כ ולפיה תותר כניסת מתפללים להר הבית בדומה לשנים הקדומות, מחוז ירושלים במשטרה משלים בימים אלו את היערכותו לחודש הרמדאן.

סיר לחץ על אש קטנה: הרמדאן הוא הגפרור שעלול להצית את השטח
חשש מהתפרעויות ברמדאן: "יש קריאה לערביי ישראל להפגין מהיום הראשון"

במהלך חודש הרמדאן, צפויים מתפללים ומבקרים רבים לפקוד את העיר ירושלים, ובפרט את אזור העיר העתיקה, הר הבית והמקומות הקדושים. תכלית ההיערכות והפעילות המשטרתית בירושלים בתקופה זו, הינה לאפשר את קיומו התקין של הרמדאן ותפילותיו. כאמור המשטרה תפעל בהתאם להחלטת הדרג המדיני, לפיה בשבוע הראשון של הרמדאן תותר כניסת מתפללים ישראלים להר הבית כפי שהיה בשנים עברו בכפוף להיבטי בטחון ובטיחות, ולצד זאת מדי שבוע תתקיים הערכת מצב בהיבטי בטחון ובטיחות ויתקבלו החלטות בהתאם.

במהלך התקופה האחרונה נערכו במשטרה הכנות, סיורי שטח, פגישות תיאום וסנכרון עם כלל הגורמים הרלוונטיים וגופי הביטחון השותפים לפעילות באזור ירושלים והסביבה. ההיערכות המשטרתית כללה גם הכנה מוקפדת של השוטרים, הכשרות ואימונים ייעודיים ועוד.  ההיערכות והפעילות המבצעית במהלך הרמדאן בירושלים תהיה בפיקודו והובלתו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן יחד עם מפקדי המרחבים, התחנות והיחידות של מחוז ירושלים לצד כוחות התגבור המשטרתיים.

כוחות משטרה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

שוטרי מחוז ירושלים, לוחמי מג״ב וכוחות תגבור משטרתיים נוספים יתפרסו במוקדים השונים, בדגש על העיר העתיקה והמקומות הקדושים, עוטף העיר העתיקה והצירים המובילים לאזור, וכן בתפר שבין מזרח למערב ירושלים ובצירי המתפללים. ההיערכות המשטרתית תותאם לשעון החיים והצרכים המבצעיים, ותכלול מאות שוטרים שיפעלו מדי יום במערכי אבטחה, סדר, מניעת חיכוך ותנועה. כמו כן ההיערכות המבצעית תכלול מספר מעגלי אבטחה, ממעברי עוטף ירושלים, דרך צירי התנועה ועד לעיר העתיקה בירושלים. 

בימי השישי של חודש הרמדאן בדגש על תפילת הצהריים, המשטרה תפעל בהיערכות מבצעית מוגברת עם פריסה רחבה של שוטרים ולוחמי מג״ב במערכי השיטור ובמוקדים השונים. בימים אלו צפויים שינויים בהסדרי התנועה. בכדי למנוע ככל שניתן מצבי צפיפות ודוחק מסוכנים בשערי ובסמטאות העיר העתיקה,  תפעל המשטרה לוויסות קהל ועומסים ולניתוב ציבור המתפללים הרב שצפוי להגיע בתקופה זו למקומות הקדושים בעיר העתיקה, הן בצירי תנועת רכב והן בצירי תנועת הולכי הרגל. 

כמו כן, המשטרה תפעיל מגוון כוחות ואמצעים טכנולוגיים לאיתור וטיפול בחריגים, למאמץ מניעה ותגובה שתכליתו סיכול טרור וטיפול במפרי סדר, מסיתים ופורעי חוק, שיפגעו או ינסו לפגוע בציבור המתפללים או שינצלו את ימי החג לצורך פגיעה באזרחים או בכוחות הביטחון. גם השנה יופעל במחוז ירושלים במתכונת מוגברת חמ״ל התודעה המשטרתי, יכלול גורמי מודיעין, חקירות ועוד, זאת יחד עם נציגים מגופי הביטחון. משימתו המרכזית תהיה לנטר באופן מוגבר ולפעול נגד הסתה ועבירות בריונות ואלימות במרחבי הרשת, תוך סנכרון עם הציר המבצעי והמערכים בשטח.

הפרות סדר בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
הפרות סדר בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ניסיון העבר מלמד כי במהלך הרמדאן יש מי שמנסים לנצל את ימי החג להפצת חומרי הסתה ברשתות החברתיות, שמועות שקריות ודיסאינפורמציה, בפרט ביחס למקומות הקדושים, ובפרט ארגוני טרור וגורמי טרור. אלו מנצלים באופן ציני צעירים שניזונים מאותה הסתה וגורמים להם לחלל את המקומות הקדושים ולבזות אותם תוך פגיעה בציבור גדול של מתפללים ובשגרת החג, בין היתר בהתפרעויות והתנהגות פסולה ומבזה. 

המשטרה קוראת לציבור לגלות ערנות ולדווח למוקד 100 של המשטרה על כל התרחשות חריגה המצריכה התערבות משטרתית וכן על כל אדם או חפץ חשוד.

בתוך כך, שר הפנים משה ארבל קיים היום (חמישי) דיון בלשכתו בהשתתפות ראש השב״כ וראשי הרשויות מהמגזר הערבי. במהלך הפגישה הציפו ראשי הרשויות את האתגרים הנמצאים על שולחנם לקראת חודש הרמדאן ודרשו לפעול בתוך הממשלה לעשות הכל כדי לא לפגוע בחופש הפולחן למתפללים. ראשי הרשויות הדגישו את הרצון העז של כולם להמשיך את רוח השותפות והערבות ההדדית, ולא לתת יד לפגיעה במרקם החיים המשותף שנבנה כאן לאורך שנים רבות.

שר הפנים לראשי הרשויות: ״המפגש היום עם ראש שב״כ רונן בר, הוא מפגש חשוב ומשמעותי לקראת מבחן המנהיגות שלנו בחודש הרמאדן עלינו להעביר את המסר שמביא איתו החג. להכיר את המצוקה של החלש ולחבר בין אנשים. לכם ראשי הרשויות יש תפקיד משמעותי וחשוב ברוח הזו של אחדות ושל חסד. זוהי שעת מבחן, על כולנו לגלות מנהיגות ואחריות, לקרוא להרגעת הרוחות ולמנוע התססה. אני מצפה מכל מי שחפץ בחיים, בחוק, בסדר ובביטחון לסייע בהצלחתו של החודש החשוב הזה".