חיזבאללה שיגר הבוקר (שלישי) שני מטחים כבדים של יותר מ-100 רקטות לצפון הארץ. חלק מהרקטות התפוצצו בגולן ואחרות יורטו. לא היו נפגעים, אך ביישובי הצפון המתיחות שוררת היום יותר מתמיד. בתגובה למטח, צה״ל תקף שלושה משגרים שמהם נורו הרקטות לעבר הגולן, ופתח בסדרת תקיפות תגובה. גם אתמול נרשם יום לחימה קשה בצפון - שתי מטרות אוויריות חשודות חדרו לשטח ישראל, ונפלו בשטחים פתוחים בצפון הגולן. על כך קיבל חיזבאללה אחריות וטען כי ״שיגר ארבעה כטב״מים לאזור״. 

"נסראללה לא מודה, חיזבאללה במצוקה - הם רוצים הפסקת אש"
ראש המל"ל לשעבר מזהיר: "צריך להיערך למתקפה רקטית על חצי מדינה"

בתגובה לכך, תקף צה״ל בבעלבכ שבעומק לבנון - 100 ק״מ ממטולה. זו תקיפה שנחשבת למשמעותית וייתכן שמסמנת את תחילת עליית רף התקיפות של צה״ל בלבנון. לאחר התקיפה דובר צה״ל הודיע כי צה״ל תקף שני מתחמים של חיזבאללה באזור הבקעא שבעומק המדינה: ״המתחמים משויכים לכוח האווירי של חיזבאללה שתכנן והוציא לפועל מתווים שונים אל עבר שטח מדינת ישראל". 

על האירועים ביממה האחרונה אמר ל״מעריב״ משה דוידוביץ׳, ראש מועצת מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות כי "אני חש שאנחנו עדיין באותו מעגל קסמים מאז תחילת המלחמה. צה״ל תוקף, אולי מעמיק מעט את העומק הפגיעה בתוככי לבנון - אך אחר כך בישראל חוטפים מנה אחת אפיים. מהלומה כנגד מהלומה. כושר ההרתעה ויכולת הפעילות של מדינת ישראל נמצאים כרגע בנקודת השפל הנמוכה ביותר בהיסטוריה. בייחוד אל מול האיום מצפון ומכל עבר".

המטח לצפון מקיבוץ מנרה (צילום: שמעון בן גידה)
המטח לצפון מקיבוץ מנרה (צילום: שמעון בן גידה)

"ההרתעה נפגעה אנושות, וככל שלא נשקם אותה במהרה אויבנו ימשיכו להרים ראש ללא הבחנה", הוסיף, "כל ראשי הרשויות בקו העימות דורשים משר הביטחון ומהקבינט הביטחוני לייצר משוואה שונה: לא שצה״ל יפגע בבית לבנון - ולאחר מכן יירו עלינו 100 טילים, אלא שעל כל טיל שנורה עלינו - נתקוף 100 בתים בדרום לבנון. רק משוואה כזאת אולי תרתיע את נסראללה וחבר מרעיו המרצחים ותמנע מהם לתקוף אותנו ללא חשש״. 

לאחר מכן אמר: ״אנחנו מדינה ריבונית שאין לאף אחד את הזכות לתקוף אותה, לפגע בה ולשלוח לעברה עשרות או מאות רקטות - במטרה לפגוע בתושבים חפים מפשע״, אומר נחרצות. כבר חמישה חודשים ש-70 אלף תושבים מפונים ועקורים מביתם בצפון בלי צפי לחזרה. רבים מהתושבים שפונו שוקלים כבר לא לחזור לכאן יותר לעולם, והתושבים שלא פונו על ידי המדינה, שנמצאים בתוך רצועת הביטחון של מדינת ישראל שוקלים כמוהם, לעזוב ולא לשוב להתגורר בחבל הארץ היפה שלנו".

"עשרות משפחות במועצה שלנו כבר הודיעו לי שהן שוקלות לא לחזור בכלל למקום מגוריהם, ויש משפחות שאף כבר עשו את הצעד הזה - וקיבלו הכרעה לא לחזור למקום שיש בו חוסר ודאות מוחלט לגבי עתידם ועתיד משפחתם וילדיהם", ציין, "אלה משפחות של אנשים ערכיים ושורשיים שנולדו בקיבוצים ובישובים בצפון, שנולדו כאן וגידלו פה את ילדיהם - אך מבחינתם חוסר הודאות הוא מה שמכריע את הכף לעזוב. הנטישה שצפויה תהיה בכיה לדורות".

חיילי צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

על סיוע הממשלה באתגרים הרבים בצפון אומר דוידוביץ׳ כי ״בפגישה לפני כחודש, נתניהו וחברי הקבינט שביקרו בצפון הבטיחו שתוך עשרה ימים - תקבע תוכנית ממשלתית על סך 3.5 מיליארד ש״ח לסיוע לצפון ולתושביו. הדבר לא קרה, לכן שיגרנו אליו מכתב בנושא - וכרגע אני נמצא בשיח עם לשכת ראש הממשלה, מחכה לקביעת הפגישה שלי עם נתניהו בתקווה שתתקיים בקרוב. החשש הגדול והעיקרי של כל ראשי הרשויות בקו העימות הוא שכל תוכנית הצפון שהקבינט ורה״מ דיברו עליה - תהיה עוד תוכנית שאבד עליה הכלח, שלא תיושם הלכה למעשה - ולא תיכלל בתקציב״.

בהמשך למאבק התושבים ביישובים בצפון שלא פונו על ידי המדינה הוסיף כי ״יש עשרות אלפי תושבים מהיישובים שלא פונו שסובלים, ילדים חרדתיים שלא הולכים לבתי הספר, הבומים מעל בתיהם לא נותנים להם מנוחה, והדבר מוביל לאיבוד השלווה והנפש. ציפור הנפש של הילדים שצריכים מסגרת וביטחון הולכת ומתערערת - ומאבדת את הצפון״. 

עוד חיזק את דבריו גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון: ״מדינת ישראל איבדה את כוח ההרתעה שלה ולא מצליחה להחזיר אותו. ממשלת ישראל חייבת לשנות את כללי המשחק בגבול הצפוני, לייצר בפועל שטח נקי מחיזבאללה מצפון לגבול ולא פחות חשוב מכך, לייצר הרתעה אמיתית - שכוללת פגיעה משמעותית בשטחים הבנויים הקרובים לגבול, שחלקם הגדול משמשים כעמדות תצפית וירי של החיזבאללה".