כ-30 רקטות שוגרו אתמול לקרית שמונה משטח לבנון. כתוצאה מהמטח הכבד נהרג אדם אחד ואחר נפצע. ניסים משעל וטל שלו שוחחו ב-103FM עם אל"מ במיל' קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי ולזירה הצפונית, שביקר בחריפות את המערכה מול חיזבאללה: "הנזק גדול פי כמה מהדרום - הפקרה מוחלטת".

בבריטניה חוששים ומודים: "לא נוכל להילחם ברוסיה יותר מחודשיים לבד"
לא ניתן לברוח: הנשק הסודי של צה"ל שמפחיד יותר מכל את חמאס

"כתושב הצפון, אני חש שהקבינט איבד את הצפון תרתי משמע", אמר מרום בפתח השיחה. "אנחנו במלחמת התשה שישה חודשים, והיא לא הולכת לשום מקום. אנחנו בפלונטר אסטרטגי ברור - יש פה הנחייה מדינית לצה"ל והפעלת אש שלא מצליחה לדחוק את חיזבאללה וליצור את התנאים להשבת התושבים. חיזבאללה לא משלם מספיק מחירים על ההחלטה שלו לפתוח במלחמה. איך יכול להיות שאחרי חצי שנה עוד לא פגענו בכל התשתיות שם ועדיין יש שם?"

"יש פה מלחמת התשה מוגבלת", המשיך מרום. "קבינט המלחמה בכלל לא דן במצב בצפון בשבועות האחרונים. כבר אין מאמץ מרכזי של צה"ל בדרום, האיום בצפון גדול פי כמה. חייבים ליצור ריכוז מאמץ, הגברה של האש, גם אם נותנים סיכוי למאמץ הדיפלומטי, זה ישפיע על המו"מ. הדמות האמריקאית היא פקטור מאוד חשוב במורכבות של הזירה. אנחנו אחרי חצי שנה, אין קבינט תקומה בצפון, הנזק גדול פי כמה מהדרום. זה הרי בלתי נתפס, זו הפקרה מוחלטת של הדברים. המשבר והקרע עם ארה"ב, יש לו השלכות על כל הזירה, וודאי על הצפונית. האמריקאים לא רוצים מלחמה אזורית ולא מלחמה בצפון, וארה"ב היא זו שצריכה למלא את המלאים של חיל האוויר. לכן המשבר הזה בעייתי מאוד ביכולת של צה"ל להיות מוכן במערכה הזו וודאי לפתור את הבעיה".

לדבריו, "ישראל חייבת לקחת את היוזמה בצפון, להגדיר מטרות. אנחנו חייבים להוריד את גובה הלהבות עם האמריקאים, להיכנס לדו שיח אינטימי איתם. אנחנו צריכים את ארה"ב מלא מלא, בוודאי אם נצטרך להיכנס למלחמה מוגבלת. יש פה משבר אמון מאוד חריף בצפון של ההנהגה והתושבים, רבים מהם כבר לא רוצים לחזור. ההתמשכות של המלחמה הזו והיעדר יוזמה ישראלית, גורמים למשבר, לכן הקבינט חייב לקחת את היוזמה".

זירת נפילת הרקטה בקרית שמונה (צילום: דוברות מד"א)

"אני חושב שישראל כבר לפני שבועות הייתה צריכה להעתיק את המאמץ צפונה, להגביר את קצת התקיפות על החיזבאללה בקו המגע", ציין מרום. "לגרש עשרות אלפי שיעים שיצרו לחץ על הממשלה וחיזבאללה בביירות. זה דברים שאפשר היה לעשות כמנופים על חיזבאללה, זה לא נעשה. העובדה שבתוך המציאות האסטרטגית המורכבת הזו, הממשלה, המעט שהיא צריכה לעשות זה לחבק את תושבי הצפון, גם זה לא קורה. זה מחריף את התחושה הקשה".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM