התקרית שבה צה"ל הרג בשבוע שעבר שבעה עובדי סיוע מארגון המזון WCK ממשיכה לעורר סערה בינלאומית, גם לאחר ממצאי תחקיר צה"ל הראשוניים שפורסמו, מהם עולה כי זיהוי שגוי הוביל לכשל חמור - ירי הכטב"מים היה מנוגד להוראות הפתיחה באש. על רקע הדברים שוחח מארק הרטלינג, גנרל בדימוס בצבא ארצות הברית, עם העיתונאי והמגיש ג'ייק טאפר מ-CNN על הדמיון שהוא רואה בין צבא ישראל לצבא ארצות הברית.

"החמודון" שמדיר שינה מעיניי האיראנים: זה הנשק שובר השוויון של ישראל
אחרי נסיגת הכוחות: ישראל צפויה לאשר מחווה לעזה כבר בימים הקרובים

בתחילת השיחה שאל טאפר האם ישראל נוקטת באמצעי זהירות כפי שארצות הברית נוהגת לעשות במצבים דומים. 

"אני אפתיע אותך ואגיד שכן. ישראל פועלת באופן דומה לארצות הברית", השיב הרטלינג. "הם מסתכלים על המודיעין ועל הפרוטוקולים, מנתחים נזק מול תועלת בין השמדת המטרות והמחבלים אל מול הפגיעה באזרחים. הצבא הישראלי מוודא שהמטרה באמת בפנים לפני שהוא תוקף, כמו שראינו בחיסולים בדמשק. אבל גם הוא עושה טעויות וקורה שהזיהוי לא נכון, כמו במקרה בו רכב עובדי הסיוע זוהה בטעות ככזה שכולל חמושים, ולכן הותקף מהאוויר". 

לדבריו, הסיבה לכך שמתרחשים אירועים כאלה נעוצה באופן שבו חמאס מנהל את הלחימה. "הוא משתמש באזרחים כמגן אנושי בכוונה, וזה משפיע על התקיפות של הצבא הישראלי", אמר הגנרל בדימוס.

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

עוד ציין, כי במקרה של הפגיעה בעובדי הסיוע בעזה "הייתה תקלה במודיעין, בתקשורת לגבי מי ילחץ על הכפתור שישגר את הכטב"מים. בלחימה בעזה קשה שלא תהיינה תקלות כי חמאס רוצה שהאזרחים ייפגעו".

"הדבר היחיד שאני חושב שצבא ארצות הברית ייעץ לישראל על סמך טעויות גדולות שהוא עשה במבצעים דומים בעבר, הוא להפריד את האוכלוסייה הלא חמושה מהטרוריסטים", אמר הרטלינג. "ישראל לא עשתה זאת. היא לא הפרידה וזה חשוב להפריד אותם, במיוחד את הנשים והילדים. אנחנו רואים כיצד זה השפיע".