ההסלמה נמשכת: בעוד ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל שתמנע תגובה ובכך תמנע הסלמה. ישראל הודיעה היום (רביעי), כי היא מתכוננת לתקיפה אפשרית. בתגובה לכך, באיראן החלו בפינוי כח אדם מאתרים בסוריה שבהם יש לאנשי משמרות המהפכה האסלאמית נוכחות גדולה. 

במערב נדהמו: הפרט החדש שנחשף על הדרמה הלילית

לשכת נתניהו וצה"ל רומזים: כך תיראה התגובה לתקיפה של איראן, הקבינט התכנס

ממשל ביידן, כאמור מעודד את ישראל לא להגיב ובמקום זאת להיות מרוצה מכך שברית בתיווך ארה"ב, הכוללת את מדינות ערב, הדפה בהצלחה את המתקפה בשבת שכללה יותר מ-300 מל"טים וטילים בליסטיים. שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון ושרת החוץ הגרמנית, אנאלנה בארבוק, הגיעו היום לישראל ופגשו את ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לחזק את המסר למניעת הסלמה. 

בנימין נתניהו ודיויד קמרון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)
בנימין נתניהו ודיויד קמרון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)

בנאום שנשא נתניהו לאחר הפגישה הוא הבהיר כי "ישראל תקבל את ההחלטות ותעשה כל מה שצריך כדי להגן על עצמה". לתגובת ישראל יש פוטנציאל להרחיב את המלחמה בעזה. תוצאה שנראה שרוב הצדדים רוצים להימנע ממנה. אם כי גובר החשש שישראל ואיראן עלולות לפרש לא נכון זו את כוונותיה של זו. 

כדי לעודד את ישראל להגביל את תגובתה, הבית הלבן אמר ביום שלישי כי יטיל שורה של סנקציות כלכליות על איראן, כולל על משמרות המהפכה ותוכניות הטילים והמל"טים שלה. סנקציות אחרות עלולות לכוון לתעשיית הנפט שלה ולפגוע בכלכלה האיראנית. כבר היום, משמרות המהפכה האיראניות הפעילו אמצעי חירום עבור מתקניה ברחבי סוריה. חלק מפעיליה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה ואחרים עושים זאת בלילה. רק חיילים בודדים נשארים מאחור כדי להגן על מחסני הנשק. 

נשיא איראן אבראהים ראיסי אמר: "הפעולה הקטנה ביותר נגד האינטרסים של איראן בהחלט תתקבל בתגובה חמורה, נרחבת וכואבת נגד כל מבצעיה". ישראל כבר עוסקת בחילופי אש כמעט יומיומיים עם חיזבאללה. אתמול ישראל חיסלה שלושה מפקדים בכירים. בתגובה, חיזבאללה פתחה במתקפה על ערב אל-עראמשה שם נפצעו 18 בני אדם, ו-4 נמצאים במצב קשה ואנוש. 

נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת הכללית של האו''ם (צילום: REUTERS/Mike Segar)
נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת הכללית של האו''ם (צילום: REUTERS/Mike Segar)

חיזבאללה קיבל עצות איראניות לנקוט באמצעי זהירות בסוריה, מכיוון שישראל עלולה לפגוע בבסיסי משמרות המהפכה, מחסנים ועמדות חיזבאללה. גורמי ביטחון סורים אמרו כי חיזבאללה הגדיל את מספר לוחמיו בגבול הסורי כדי לאסוף מידע מודיעיני על התקפות ישראליות אפשריות. 

שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו ביום שלישי בסנקציות חדשות נגד איראן. ראש מדיניות החוץ של הגוש, ג'וזפ בורל, אמר כי בריסל תתחיל לעבוד על צעדים חדשים. זה יכול לקחת כמה שבועות כדי לאשר אותם, אמרו דיפלומטים. הם גם יכינו את הקרקע לסנקציות על אנשים וישויות איראניות אם יוכח שטהרן שלחה טילים לרוסיה ששימשו אותה במלחמתה נגד אוקראינה.