אלוף (מיל') נעם תיבון, לשעבר מפקד אוגדת איו"ש והגיס הצפוני, התראיין הבוקר (חמישי) אצל אודי סגל וטל שלו ברדיו 103fm. על המצב הביטחוני המתוח, על המלחמה, ועל התפתחות המערכה מול איראן - ודעתו באשר לכך.

דיווח: ישראל נערכת למתקפה על רפיח; מקור מצרי: זה התנאי של ארה"ב למבצע
רוצים להגיב - אך חלוקים בשאלה כיצד | כך הגיבו הישראלים אחרי המתקפה האיראנית

סיכום המתקפה האיראנית (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

תחילה, ביקר את הממשלה: "אין לנו ממשלה מתפקדת, יש לנו ממשלה שאין לה שום אסטרטגיה, שמעסיקים אותה רק נושאים פוליטיים. ממשלה שאחראית על המחדל הגדול. לכן, ישראל, אין לה מטרות ברורות - זו מלחמה בלי מטרות".

עם זאת, פרגן ואמר: "לגבי איראן, ההישג הכי גדול הוא לא רק ההצלחה של ההגנה האווירית, הרבה יותר חשוב מזה, הברית האזורית שהתארגנה פה. אנחנו כל יום בבוקר צריכים לקום ולהגיד תודה לביידן, לטייסים האמריקנים, הבריטים, הירדניים".

הוא טען, כי הברית האזורית שנרקמה והוכחה בזמן אמת "זה הדבר שהכי מלחיץ את איראן. אני מזמן חושב שהממשלה הזו לא מצליחה לחשוב צעד אחד קדימה, אבל בכל זאת, במקום לתקוף אנחנו יודעים וכל העולם יודע שאנחנו יודעים להגיע לאיראן. בואו נשתף פעולה עם הברית, ושאנחנו הטובים, אלה שהותקפנו, נייצר ברית עולמית".

עלי חמינאי, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

סגל תהה ושאל: "אם ישראל תלך לתגובה רכה, זה לא ישדר לאזור שאנחנו חוששים להרחיב את המלחמה?", ותיבון השיב: "חיזבאללה כבר מאתגר אותנו, וכל האזור יודע שבשבעה באוקטובר החמאס שבר את ההרתעה הישראלית ורק בגלל זה איראן תקפה. כל האזור יודע שיש לנו ממשלה לא מתפקדת ושהיה כאן מחדל אדיר. הם מרשים לעצמם לתקוף כי הם יודעים שיש כאן ממשלה חלשה. לתקוף באיראן יפתור בעיה? זה לא יפתור שום בעיה".

הוא המשיך והדגיש: "אני רוצה לראות אסטרטגיה, כרגע אין שום אסטרטגיה ולכן הברית האזורית כאן מאוד מחזקת את המעמד של ישראל. צריך גם להיות חכם, לא רק לחשוב כל הזמן 'מה יגידו עליי', כי כל העולם ראה מה קרה בשבעה באוקטובר ולכן כולם מעיזים לתקוף אותנו. לא ראיתי צעד אחד שהוא עשה מתחילת המלחמה שהוא נהג בו חכם, הוא מנהל את המלחמה מתחת לכל ביקורת - חצי שנה אחרי, שום הישג לא הושג, לא החזרנו את החטופים, לא הכרענו את החמאס, לא פתרנו את הבעיה עם חיזבאללה בצפון ואם נפתח חזית עם האיראנים, לא בהכרח זה יעשה טוב למדינת ישראל".

דנון בפגישתו עם שגרירי האיחוד האירופי בישראל (צילום: ללא קרדיט)
דנון בפגישתו עם שגרירי האיחוד האירופי בישראל (צילום: ללא קרדיט)

"צריך לזכור, מדינת ישראל מדינה מאוד חזקה, אבל חלק מהעוצמה שלה זה בגלל שיודעים שארה"ב נותנת לנו. ברגע שלא יהיה ברור שארה"ב עוזרת לנו, זה בפירוש לא יעזור להרתעה הישראלית", הבהיר והתייחס לסנקציות של האיחוד האירופי המוטלות על איראן: "ברית אזורית שיש בה גם את ארה"ב, בריטניה, סעודיה וירדן נגד איראן זה דבר מאוד חזק. בואו נהרוג עוד מנהיגים של משמרות המהפכה, אבל בצורה אלגנטית, בשקט. בוא נחנוק אותם כלכלית, כי ברגע שאתה חונק אותם כלכלית העם האיראני, ההתנגדות שלו לשלטון גדלה. למצוא יעדים שיכאבו להם".

לדבריו, "העניין הוא לא לנהוג בתגובות פבלוביות שלא פותרות שום בעיה ורק מייצרות בעיה, בואו נהיה קצת ממזרים, נבין מה באמת כואב לאיראן. את הדברים האלה, ככה צריך לנהוג נגדם. לצורך העניין, ברגע שאתה מתעסק רק עם החזית האיראנית אתה מזניח את הבעיה הכי גדולה של ישראל - החטופים. ההתעסקות באיראן לא מקדמת את המלחמה".

עזרה בהכנת הכתבה: שני רומנו