פרטים חדשים על התקיפה הדרמטית בסוריה: רשת "בלומברג" חשפה הלילה (בין שישי לשבת) כי בתקיפה המיוחסת לישראל, בקונסוליה האיראנית בסוריה, חוסלה כל הצמרת הפיקודית שהייתה אחראית על פעילות משמרות המהפכה בסוריה ולבנון. על פי הדיווח, "הקצינים הבכירים היו משמעותיים ביותר בפעילות חיזבאללה באזור".

ברשת האמריקנית מדווחים כי הגנרל מוחמד רזא זאהדי וסגנו, מוחמד האדי רחימי, וקצינים נוספים שחוסלו, היו משוכנעים שבניין הקונסול ליד השגרירות "הוא הבטוח ביותר" בדמשק, וכי ישראל לא תעז לתקוף את המקום. זמן קצר לפני כן, בתי המגורים של השגריר והקונסול היו אמורים להיות מועברים למתחם דירות חדש, בהמשך אותו הרחוב, שבו מתגוררים גם שני אחיו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. זמן קצר לפני התקיפה, הדרג הבכיר של משמרות המהפכה בסוריה נפגש בקומה השנייה של בניין הקונסול, והחליטו להישאר שם ברגע האחרון.

זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

החיסול הדרמטי בקונסוליה האיראנית בסוריה הביא את איראן, לראשונה, להגיב ולתקוף ישירות את ישראל. מיד לאחר החיסול, באיראן הביעו חשד כי גורמים בסוריה היו מעורבים במספר מקרי חיסול של אנשי משמרות המהפכה בשטח המדינה, לאורך השנים האחרונות. החשד מתמקד ב-18 מפקדים שחוסלו בתוך מספר חודשים בלבד, בתקיפות שיוחסו לישראל. כך לטענת גולה סורי שמתנגד למשטר אסד, וטוען כי שוחח עם גורם איראני.  

יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)
יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)

על פי דבריו, לאחר חיסולו של רזא מוסווי בסוריה בחודש דצמבר 2023, נפתחה חקירה משותפת בין שתי המדינות, שנערכה ע"י שירותי המודיעין שלהן, וניסתה להתחקות אחר פרצת אבטחה אפשרית. עם זאת, בשלב מסוים בחרו באיראן לפתוח בחקירה עצמאית יחד עם החיזבאללה, זאת בעקבות חשש כי המודיעין הסורי מפריע למהלך החקירה. החקירה העצמאית הובילה למסקנה כי פרצות הביטחון וההדלפות שהובילו להתנקשות היו תחת כיסוי מדיני וביטחוני ברמה גבוהה, וכי לא סביר שנשיא סוריה בשאר אל-אסד לא היה מודע לכך. 

אותו המקור הוסיף כי מה שהגביר את החשדות בטהרן הוא שאנשי חיזבאללה שחוסלו בשטח המדינה היו קשורים לשירותי הביטחון הסוריים, וחיסולם התאפשר באפשרות ריגול, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. המקור אף שולח האשמה חסרת תקדים כלפי סוריה, לפיה היא פעלה להיפטר מההשפעה האיראנית.