כשלושה שבועות לפני הילולת הענק בהר מירון, בצה"ל ממליצים לממשלה לבטל את הילולת הרשב"י של ל"ג בעומר. לאחר סדרת דיונים של פיקוד הצפון ופיקוד העורף, ובשים לב להערכת המצב העדכנית, צה"ל הגיע למסקנה כי קיום ההילולה השנתית של ל"ג בעומר השנה, בכל צורה שהיא, עלול להוות סיכון ביטחוני משמעותי. לאור זאת, צה"ל פנה לגורמי הממשלה בבקשה דחופה לבטל את ההילולה השנה.

מהומות ענק ב-UCLA: תומכי ישראל מפרקים את האוהלים של הפרו פלסטינים
מצרים חוששת מהגרוע מכל: המלכודות שחמאס טומן ברפיח

בחודשים האחרונים, חיזבאללה ירה מאות טילים ורקטות לבסיס היחידה לבקרה אווירית שנמצא בקרבת ההר, במרחב מירון. בשל החשש שישלחו טילים נוספים למרחב, ושארגון הטרור ינצל את צפיפות ודוחק האנשים בהילולה - מתבקש להימנע מהתקהלויות שיסכנו את הנוכחים.

רקטה של חיזבאללה פוגעת בבסיס היב''א (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
רקטה של חיזבאללה פוגעת בבסיס היב''א (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
 

מדובר צה״ל נמסר בתגובה: "בהתאם להערכת המצב המבצעית העדכנית, צה"ל המליץ לגורמים הרלוונטיים על ביטול אירועי הילולת הרשב״י בהר מירון, הצפויים להתקיים בין התאריכים 26-25 במאי 2024. אין שינויים נוספים בהנחיות לעורף".

בצל המצב הביטחוני המתוח, נערך אתמול (שלישי) סיור היערכות בהר מירון לקראת אירועי ל"ג בעומר בראשות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי ובהשתתפות ממ"ז צפון, ניצב שוקי תחאוכה, פרויקטור מירון, יוסי דייטש, סמנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל חיים רוזנשטיין ובכירים נוספים מסגל הפיקוד.

קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המפכ"ל קיבל סקירה מהמשתתפים אודות היערכויות כלל הגורמים שנוטלים חלק בעבודת המטה, והאופציות השונות העומדות בפני מקבלי ההחלטות בהתאם לתנאים הביטחוניים והבטיחותיים הנדרשים.  מהמשטרה נמסר כי "בשלב זה, העבודות במתחם ההר מתמקדות בתשתיות קבע בלבד, כאלו שישמשו את ציבור המבקרים בהר בשנים הבאות. עבודת המטה והדיונים נערכים תוך הבנה שייתכן שנוכח המצב הביטחוני - לא יתאפשר לקיים את האירוע בהשתתפות המונים כבכל שנה".

"אנחנו נערכים לכל תרחיש", אמר מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי. "ההחלטה הסופית על אופן קיום האירוע תתקבל בימים הקרובים בידי פיקוד העורף, יחד עם גורמי הביטחון והדרג המדיני".

אסון מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אסון מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

נזכיר, כי לפני כשלוש שנים התרחש אסון מירון ובו 45 נהרגו. בחודש מרץ האחרון פרסמה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון את מסקנותיה. הוועדה הטילה על ראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות אישית לאסון, כמו גם על השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, ושמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל בעת האסון, שלקח אחריות והתפטר מתפקידו לאחר האסון.

ד"ר עו"ד ענבל בלאו, מומחית לחקר אסונות לאומיים ומנגנוני הפיצוי לנפגעים במכללת הקריה האקדמית אונו, ניתחה את מסקנות ועדת החקירה ואמרה ל"מעריב": "אין חוק שמסדיר היערכות כשמתרחש אירוע רב נפגעים. בין אם זה אסון אזרחי ובין אם זה טבח ופעולת טרור כמו ה-7 באוקטובר".