בהקלטות שפורסמו היום (רביעי) בחדשות 12, נשמע הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, שמתחילת המלחמה נמנע מלהתבטא בפומבי, כשהוא מדבר על התנהלות צה"ל מול רצועת עזה לאורך השנים ופורס את משנתו בנוגע לסיום המלחמה.

צרות בדרך? מומחה מסביר: "כך ישראל מפרה את הסכם השלום עם מצרים"
חיל האוויר חיסל את מפקד הכוח הימי של חמאס בעזה I צפו בתיעוד

כוכבי התייחס לסדר העדיפויות של צה"ל מול הזירות השונות: "אנשים יכולים לשאול איך זה שלא עשיתם משהו לגבי רצועת עזה נכון? אנחנו הבנו בצורה מושלמת מה קורה. המתקנים התת קרקעיים ומספר הרקטות זה לא בא בהפתעה. אנחנו ידענו וידענו הרבה על האויב. איראן הייתה העדיפות העליונה. אנחנו הכנו את הצבא אל מול איראן".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עוד הוסיף הרמטכ"ל לשעבר: "אני חייב להודות אנחנו לא תפסנו את רצועת עזה ואת חמאס כאיום קיומי. אז האסטרטגיה בשטח הייתה להתמקד באיראן ובזירה הצפונית, להכין את הצבא ולעשות כל מה שנוכל כדי להרגיע את הזירות האחרות, כלומר יהודה ושומרון ורצועת עזה. אם אנחנו יכולים להכיל את האיומים מרצועת עזה בשיטות אחרות ובאמצעים אחרים, אז זו אסטרטגיה ברת קיימא".

"אנחנו מעולם לא הבטחנו שחמאס יהיה מורתע לשנים הבאות, אפילו לא לחודשים הקרובים, אבל כשהגיע אוגוסט 2021, אנחנו ראינו שינוי בחמאס. אנחנו הצבענו על כך שמשהו חדש מתרחש", אמר כוכבי וחשף לראשונה, "אני יכול לומר לכם שבגלל זה ניסינו להוציא לפועל מבצע לחיסולם של סינוואר ומוחמד דף. ניסינו וזה קשה. באזורים מאוכלסים בצפיפות ורוויי בנייה, זה מאוד קשה. אז עבדנו במשך חודשים כדי להביא להבשלה של המבצע, אבל לא יכולנו".

מוחמד דף, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,חדשות 12)
מוחמד דף, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,חדשות 12)

במענה לשאלה האם הפוליטיזציה של הצבא לפני השבעה באוקטובר שיחקה תפקיד באי יכולתה של ישראל לעקוב, לאתר ולהעריך את האיומים שניצבו בפניה, ענה כוכבי: "כיום אנחנו יודעים שזה שיחק תפקיד בהחלטה של סינוואר לתקוף את מדינת ישראל. אבל תן לי להזכיר לך שראש אמ"ן אהרון חליווה, שבדיוק התפטר וראש חטיבת המחקר - שניהם כתבו ארבעה מכתבים לממשלת ישראל ולראש הממשלה. ארבעת המכתבים האלו הצביעו על כך שאויבנו, כולל סינוואר, עוקבים אחרי המצב הפנימי בישראל ורואים אותו כהזדמנות שהם מוכרחים לנצל".

"אני חושב שהעובדה שקבוצה גדולה של אנשים קראו לסרבנות לא רק מזיקה למדינת ישראל, אלא גם הדרך שבה האויבים שלנו מפרשים את הקריאות האלו ואת הגישה הזאת מזיקה לנו", אמר כוכבי, "עד לפני חודשיים או שלושה, שתי המטרות לא היו סותרות. כיום לצערי הן כן. מאוחר מידי. אני לא חושב שיש דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה לבינתיים. מצד שני, אני חושב שלא תהיה בעיה למצוא תואנה לצאת למלחמה 2.0".

פעילות הכוחות בשטח רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות בשטח רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כוכבי התייחס לעתיד הלחימה: "אני לא חושב שנוכל להשיג את הניצחון המוחלט תוך חודשים. תשכחו מזה. זה ייקח שנים, הרבה מאוד שנים. במילים אחרות, אם אנחנו רוצים את החטופים בחזרה, ואנחנו רוצים, אני לא רואה השגה של אף ניצחון מוחלט בלי החזרה של החטופים. אפילו עכשיו קשה לי לומר, קשה לתפוס את העובדה שאולי חלקם לא יחזרו. הדרך היחידה לעצור את המלחמה בצפון היא לעצור את המלחמה ברצועת עזה. קשה להאמין שדרך ערוצים דיפלומטיים אנחנו נשיג את הסיטואציה הרצויה בצפון. אז האפשרות האחרת היא דרך פעולה מבצעית".