לאחר למעלה משש שעות, הסתיים היום (שלישי) שלב הטיעונים לעונש במשפטו של החייל שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, אלאור אזריה. הדיון, שהיה מלווה באמוציות רבות, עם למעלה מעשרה עדים שהגיעו לטובתו של אזריה, קיבל תפנית דרמטית לקראת סופו, לאחר שבשל הקלטת מח"ט כפיר, אל"מ גיא חזות, יזומן כדי להעיד על דבריו בפני האב. גם מתווך הפגישה, אופיר סופר, יגיע להעיד. עדות השניים תיערך ב-31 לינואר בשעה 09:00.



בקשה נוספת שהגישה ההגנה בנושא חזות וסופר, היא קבלת פלט פירוט השיחות בטלפונים של השניים, כדי לבחון האם הם דיברו עם נציגי המטכ"ל ו/או הפרקליטות הצבאית לפני הפגישה עם אזריה, מה שיחזק את הטענה כי השניים נשלחו על ידי גורמים בצבא שביקשו להשפיע על התנהלות משפחת אזריה באופן לא חוקי. בית הדין דחה לעת זאת את הבקשה, אך הודיע כי ישקול את הבקשה בשנית לאחר שיישמע את עדותם של חזות וסופר.



ההחלטה הדרמטית הגיעה לאחר ששופטי בית הדין החליטו להיעתר לבקשת ההגנה, והאזינו להקלטה בת למעלה מ-50 דקות של פגישתו של צ'רלי, אביו של אזריה, עם חזות. יש לציין כי שני הצדדים במשפט נמצאים בתקופה לא פשוטה. שופטי הדיון הגיעו תחת אבטחה כבדה מתמיד, ומשפחתו של אזריה נמצאת גם היא תחת אבטחה משטרתית כבדה, בעקבות האיומים שקיבלה.



השופטים, שהאזינו להקלטת השיחה הארוכה בין אביו של החייל, למח"ט, אמרו כי "הקלטות מהסוג הזה חריגות מאוד וצריך ללבן את העניין". הם הוסיפו כי "בשיחה הזו יש הרבה דברים מדאיגים באשר להתערבות בהליך השיפוטי". אמירה זאת של השופטים באה כשינוי שהפתיע רבים, זאת מכיוון שלפני ששמעו השופטים את ההקלטות מהפגישה הם לא ראו סיבה לזמן את המח"ט לפגישה. "אני לא מוצא שום סיבה להזמין את המח"ט שאמר לאב - אם אתם צריכים עזרת ת"ש, אני מוכן לסייע", אמרו השופטים קודם לכן, "הידברות לאחר הכרעת הדין לא יכולה להשפיע על הליך שיפוטי".

עורך הדין כץ השיב לדברי הפרקליטות: "זו בושה וחרפה, שהפרקליטות הצבאית, שחלק מתפקידה להגיע לחקר האמת, במקום לבוא ולהגיד שיש טעם לבדוק את הדברים, אומרת לאביו של החייל 'לסנגורים יש אינטרסים אחרים כמו הפוליטיקאים'". הוא הדגיש: "אנחנו מעולם לא פסלנו משא ומתן לעסקה".

בנוסף לכך, במהלך שלב הטיעונים לעונש, חשפו עורכי דינו של אזריה מכתב ששלח אליהם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בו כתב: "אני מצר על השתלשלות הפרשה. מן הרגע הראשון נעשו טעויות קשות שהובילו את הפרשה למקום שהיא לא היתה אמורה להגיע אליו". המכתב הוצג במהלך הדיון, ובו נכתב גם "כמו רוב אזרחי ישראל, אני חש אי נוחות מההרשעה".



"מאז האירוע המשפחה קרסה, צה"ל זרק את בני"




במהלך היום, הציגה ההגנה עדי אופי מתוך מטרה להשפיע על גזר הדין שייגזר על אזריה, זאת לאחר שהתביעה ביקשה לגזור עליו עונש כבד של 5-3 שנות מאסר. אביו של החייל היה עד האופי הראשון מטעם ההגנה, ופרץ בבכי במהלך עדותו. "אני חינכתי את הילדים שלי לכבד כל אדם ולא משנה מה טיבו צבע עורו או דתו. אני חי בעיר מעורבת וכולם מכבדים אותי ואת משפחתי", אמר, "בקשר לאלאור, כשמו כן הוא אל אור, היכן שהוא נמצא מתחיל אור. תסתכלו עליו, זה אור". הוא סיפר כי "אחרי שהתגייס, אלאור היה מקבל שיחות טלפון באמצע הלילה עם בקשות חברים שיחליפו אותו בשמירה - אז הוא היה קם להחליף אותם".

לדבריו, השירות של בנו כחובש פלוגתי השפיע עליו רבות. "הבנתי שהוא מאבד את שמחת החיים שלו וסיפר לי שיש לו בעיה עם מפקדיו. דיברתי עם המג"ד וביקשתי בנימוס שיטפל באלאור", הסביר, "חשבתי שזה הסתדר. יום-יומיים לפני האירוע דיברתי עם המג"ד ואמרתי שהמצב מחמיר, אמרתי לו שהם מורידים לו את המוטיבציה - והוא אמר שיטפל בזה". 

האב סיפר: "באחד הימים אלאור יצא למעצר של פעיל חמאס ונשאר 12 שעות בלי אוכל, הוא סיפר לי שהוא ניסה להתקשר למ"פ שלו 50 פעם ואף אחד לא ענה לו. המג"ד אמר לי: 'יש לי עוד חיילים לטפל בהם', אז אמרתי שאם יקרה משהו - שלא יגיד שלא הזהרתי". 
צ'רלי טען כי מאז האירוע - המשפחתם קרסה: "אשתי ירדה למשקל של 38 קילו, אני עברתי שבץ מוחי ואחי לקה באירוע לב ועבר כמה צנתורים. הבת שלי הפסיקה את לימודי הרפואה כדי לעזור לנו בבית והתחלנו לקבל איומים". לדבריו, מתחילת המשפט הם מקבלים איומים טלפונים. "לאחר הכרעת הדין, אני אשתי ובני קיבלנו איומים על כך שרק הפלסטינים יתנו את גזר הדין וידאגו להרוג אותו. לפני כמה ימים פתחתי את תיבת הדואר שלי ומצאתי כדור רובה במעטפה".
"יש הדלפות אבל אין חשיבה על כך שיש משפחה מאחורי אלאור. זה מסכן אותנו", הוסיף אביו של החייל, "צה"ל זרק את בני ולא מתייחס אלינו למרות עברי הביטחוני - אני גם נכה צה"ל נפצעתי בשביל המדינה".

צ'רלי אזריה בכניסה לדיון. צילום: אבשלום ששוני


בנוסף לכך, אביו של החייל סיפר בעדותו על הפגישה עם מח"ט כפיר: "הוא ביקש ממני להיפגש באופן בהול, הסכמתי וקבענו להיפגש בצריפין, בתוך הבסיס", אמר, "הרגשתי כאילו הצבא עושה לי כיפה אדומה - הוליכו אותי בשקט, כמו גנב, בפרוזדורים, והעבירו אותי לאחד המקומות בבסיס. המח"ט לא הסכים להיפגש בבית קפה, במקום ציבורי, כי רצה לבוא על מדים". הוא טען כי המח"ט המליץ לו "להחליף את צוות ההגנה ולא להגיע למצב של ערעור".

"זו התעללות נפשית ופיזית מה שקורה פה", הוסיף בעדותו, "אלאור לא נמצא איתנו כבר 10 חודשים - מה זה מעצר פתוח? הוא בבסיס ואין לו את אמא ואבא. אני מבקש מכבודכם להסתפק בעונש שהוא קיבל". לדבריו, הגורמים היחידים שסייעו למשפחה בחודשים האחרונים הם הרס"ר, מפקד הבסיס שבו הוא נמצא במעצר, והקב"ן. אף אחד מהגדוד לא פנה אלי. דובר צה"ל שיקר".

חייל ששירת עם אזריה: "טיפלנו בכל מי שנפצע בשטח"

אורי אלון, ששירת בגדוד עם אזריה, פרץ גם הוא בבכי במהלך עדותו. "אני זוכר שפעם ילד פלסטיני פצע אותי ושברתי את הרגל. הוא הציל אותי מהזירה והזעיק עזרה", סיפר החייל, "אני קורא לבית הדין לזכור שאנחנו ילדים וחיילים שעושים את העבודה באהבה, ורק רוצים לתת למדינה - אחרת לא היינו פה". הלוחם הוסיף: "אנחנו חיים את המציאות הזו כל הזמן - זה לא חד פעמי, זה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. אלאור לא ירה בבן אדם שהלך ברחוב, אנחנו חיילים מוסריים, וטיפלנו בכל מי שנפצע בשטח. זה התפקיד שלנו". בסיום עדותו הוא חיבק את אלאור ואמו.

רס"ר האוגדה שמפקד על אזריה מאז הוא נכנס למעצר פתוח בבסיס נחשונים, העיד גם הוא ואמר: "אלאור כפוף אלי אישית בעשרת החודשים האחרונים וכולם שואלים אותי עליו. אני עונה להם במשפט אחד - יש לי ילד בן 11 אני מקווה שהוא יהיה כמו אלאור, מבחינת הערכים שלו והמשמעת שלו וההתנהלות שלו ביום יום".

הקב"ן שמטפל באזריה: "הוא מחזיק עצמו לא להתפרק"

רב סרן יוסי מינץ, קב"ן אוגדה 340 שמטפל באזריה, אמר בעדותו כי הוא מתרשם ש"אלאור במשבר ברמה האישית. מבחינתו עולמו קרס עליו כשהוא הפך ביום אחד למפורסם בעל כורחו. גם קריסת משפחתו נראית היטב במצבו הקשה". לדבריו, אלאור מחזיק את עצמו לא להתפרק. "הקדשנו הרבה מהטיפול עמו להתמודדות עם הלחץ, אני חושב שיש מקום להתחשב בו להקל בעונשו", הסביר.
 
לדברי הקב"ן, הם החלו בפגישות שבועיות כחודש לאחר האירוע. "עשיתי את המקסימום ואני לא מבין למה הוא העיד פה בסוף יולי על טיפול נפשי לקוי", אמר, "אלאור אמר לי שמפריע לו להיות מטופל על ידי הקב"ן של החטיבה".

אלאור אזריה ומשפחתו בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



הדיון עצמו נפתח בשעות הבוקר בדיון על בקשת ההגנה לזמן את אל"מ גיא חזות, בקשה שכאמור התקבלה בסוף היום. בשעות הבוקר, השופטים תהו מדוע הגישה ההגנה את הבקשה הזו, בתשובה לכך ענה עו"ד בסרגליק: "אנחנו טוענים להגנה מן הצדק, למרות שניתנה הכרעת דין. אתם צריכים לשקול אם נעשה כאן זיהום של ההליך. מח"ט כפיר, 10 חודשים המשפחה לא שמעה ממנו, בא אל האבא בשעות הלילה עם הצעה. אנחנו רוצים לזמן אותו. הוא מתח ביקורת חריגה על בית המשפט, ואמר: "אין לנו אמון בכם, אפילו על העונש שמענו דרך התקשורת".


התובע אמר כי הם דוחים את בקשת ההגנה. "בהיבט הכרעת הדין, ההגנה חייבת לבסס רלוונטיות לכלל אחד מהשלבים שלגביו היא טוענת", הסביר, "הם טענו טיעון עובדתי שלא בוסס בבדל ראיה, ואני מעיר את זה משום שההגנה מחזיקה בראיות יותר משבועיים והיא לא טרחה לשתף את התביעה על מנת להציג טיעונים לכאורה שישכנעו את בית הדין לזמן עדים - הם לא טרחו להגיש את הראיות שנוכל להגיב".
 
התובע טען כי "זה לא מחדל סתמי. הרי אין שום דרך להגיש ראיות במעמד צד אחד. גם אם תקבלו את הראיות - חובה עליהם להציג אותם לנו, ואתם רמזתם שבשביל להגיש קלטות צריך לבסס את הרלוונטיות שלהן". 

אל"ם מאיה הלר. צילום: אבשלום ששוני


חבריו ומפקדיו של אזריה מגדוד שמשון יגישו עדות אופי לבית המשפט

אתמול פורסם כי 13 לוחמים ומפקדים מגדוד שמשון של חטיבת כפיר, שבו שירת אלאור אזריה, מתגייסים למענו. למעריב אונליין נודע כי הלוחמים צפויים להגיש בפני הרכב השופטים שבבית הדין המיוחד בקריה את עדותם על אופיו של אלאור ויבקשו מבית הדין להתחשב במצבו של החייל כדי לנסות ולהקל בעונשו. בנוסף, פורסם בתחילת השבוע כי בכוונת התביעה הצבאית לבקש עונש מאסר חמור, שנע בין שלוש לחמש שנות מאסר, אולם ההחלטה הסופית נמצאת בידי הרכב השופטים.



להרכב, שבראשותו עומדת השופטת אל"מ מאיה הלר, יש את היכולת לקבוע גם עונש קל ביחס לעבירה החמורה שבה הוא הורשע. יתכן וענישה קלה תשכנע את המשפחה לוותר על הליך הערעור שנכתב בידי עורכי דינו אייל בסרגליק, אילן כ"ץ, כרמית שחיבר והרכש החדש שהצטרף לאחר הרשעת החייל יורם שפטל. 



עורך הדין יורם שפטל. צילום: אבשלום ששוני