התקופה האחרונה היתה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית באזור יהודה ושומרון, זאת בעקבות עלייתו של ארגון "גוב האריות" בשכם, שעומד מאחורי מספר פיגועי טרור. כוחות הביטחון הצליחו לסכל בחודשים האחרונים את ראשי הארגון, זאת במקביל למעצר חברים רבים בו. סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים", שוחח היום (רביעי) עם יואב מינץ על ההתפתחויות האחרונות בנושא.

תיעוד דרמטי ממצלמות הימ"מ: כך סוכל ראש תשתית הטרור ב'גוב האריות'
כוחות הביטחון עצרו שלושה מבוקשים מארגון "גוב האריות" בשכם
הרמטכ"ל כוכבי על הפעילות בשכם: "אין מסתור לטרור, נגיע לכל מחבל"

בראשית הריאיון ברדיו צפון, מינץ ציין כי בוסקילה שימש בעברו כקצין מבצעים באוגדת איו"ש וגם בכוחות המיוחדים ושאל - איזה מלחמה ישראל מנהלת בג'נין ובשכם. "ישראל מקיימת איזשהו קרב מאסף. מלכתחילה, המבצע הגדול שראינו בלילה שעבר בקסבה בשכם, היה צריך להיות יותר מוקדם. אם היינו פועלים כשארגון 'גוב האריות', רק החל להתארגן כשהם היו עדיין חתולי אשפה, אז הם לא היו הופכים למשהו שמהווה איום ופגע בחיילים ובאזרחים", הדגיש ב-104.5FM.

הוא נשאל מדוע לדעתו ישראל הגיב מאוחר מדי, שכן נאמר בעבר כי מדובר בארגון קיקיוני, והשיב - "יש תשובה אחת שאותה אני יודע ועוד תשובה שאותה אני רק יכול להעריך. אני יודע שנתנו לרשות הפלסטינית לבצע את העבודה הזו גם עבורנו לאורך זמן, ויצרנו תלות והבעת אמון בהם, כגוף שבאמת רוצה להילחם בטרור. בסופו של דבר, התברר שהארגון לא רק שלא פעל נגדם, הוא גם עודד אותם. חלק מאנשי הרשות זלגו לארגונים האלה ולמעשה עשו את הפעולה ההפוכה, ולקח לנו זמן להבין שאנחנו לוקחים את האחריות ומעבירים את האחריות אלינו".

לדבריו, המבצע אתמול בלילה לא גמר את האירוע. "זה בסך הכל חמישה מתוך כמה עשרות, שבשלב הזה אולי יש להם איזושהי רתיעה. הקהות חושים הזאת תצא החוצה ונצטרך לבצע כמה מבצעים וארוכים ולגמור את האירוע הזה", הדגיש בוסקילה. 

איך ישראל צריכה לפעול: בפעילות משותפת כמו האחרונה, או יצטרכו לבצע מבצע אחד ארוך ועד לאיזה היקף? 
"יצטרכו לעשות מבצע ארוך ומתמשך או עוד מספר מבצעים גדולים בסדר גודל הזה. שוב, זה לא המבצע הכי גדול שנעשה ביהודה ושומרון ב-20 שנה האחרונות, אבל ביחס לשנה שנתיים האחרונות וביחס לזה שעזבנו את צפון השומרון, אז כן זה דרמטי בהיקף כזה של לוחמים. אני חושבת שמבצע ארוך ומתמשך יכול לפתור את הבעיה, אבל השאלה היא כמה מתמשך וכמה עמוק אתה רוצה להגיע. אני חושב שיש פה ענין ערכי".

המגיש תהה האם ניתן להשוות אותו למבצע "חומת מגן", והבכיר לשעבר השיב: "זה לא אותו אירוע, כי ב"חומת מגן", רוב המנגנונים של הרשות היו האויב המרכזי, כי הפנו את נשקיהם שלהם כלפי צה"ל, וכאן הם לא האויב המרכזי, למרות שבמהלך מבצע הזה הם ירו מספר כדורים כלפי צה"ל והאויב העיקרי הם בני הכלאיים האלה, מחבלים שזלגו מכל מיני ארגונים". לדבריו, מה שמורכב זה האזור הקסבאי של שכם , אזור צפוף שאם לא נטפל בו ב'זבנג וגמרנו' - ימשיך להפריע, כמו עשב שוטה שהולך ומתפשט ופוגע בכל מה שסביבו".

מערכת המודיעים של ישראל מסוגלת להתמודד ולפתור את המורכבות של האזור הזה?
"מההיכרות הטובה שלי עם השב"כ, במבצעים מיוחדים רבים מאוד, אני יודע שהמודיעין של השב"כ בשומרון הוא באיכות גבוהה מאוד, והם יכולים להגיע לכל אדם בכל מקום בו הוא נמצא, או בזמן קצר. המודיעין הוא עמוק ומבוסס, כי צה"ל נוכח בשטח, ואז לשרות הביטחון הכללי הרבה יותר קל לפעול בפעולות המודיעיניות הרבות שיש לו כדי להשיג כל מודיעין שהוא רוצה. שב"כ מתקשה לעבוד במקום שצה"ל לא נמצא לדוגמה עזה. בכל מה שקשור לשומרון, שב"כ פועל ברמה מודיעינית גבוהה ולכן גם להשיג מודיעין על מחבלים וגם לפגוע בהם בסופו דבר, אני לא אומר שזה קל אבל זה בטח לא אחד הדברים שמאתגרים בצה"ל".