ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, התייחס היום (רביעי) בכנס במכללה האקדמית נתניה למחאות באיראן והעריך כי המשטר נמצא במצב בעייתי. "שתי ההוצאות להורג האחרונות, זה דבר שמשטר עושה אותו בצעד שהוא כמעט צעד ייאוש. יש הבדל בין להתנקש במפגינים בכיכר. כאשר מדינה לוקחת ילדה בת 16 או בחור צעיר ותולה אותה וקוברים אותם בחושך עם אזהרות למפגינים ולמשפחה, זה אומר שמשטר נמצא במצב בעייתי. גם משטר טוטליטרי לא אוהב לעשות דברים כאלה", אמר.

אחותו של חמינאי מזדהה עם המחאה באיראן: "מתנגדת למעשיו של אחי"
כדורגלן איראני שפעל למען זכויות הנשים עומד בפני הוצאה להורג בתלייה
בישראל עוקבים מקרוב לאחר ההוצאה להורג באיראן: "זה לא מרתיע את המפגינים"

"המפגינים באיראן - אנחנו יכולים להסיר בפניהם את הכובע. אנשים מול משטר חזק ועוצמתי שכל הכח בידו יוצאים לרחוב ויודעים שיש סיכוי שהם לא ישובו בין אם יחטפו כדור בראש, ייעצרו וייצאו להורג. כמות ההרוגים והעצורים והנפגעים היא לא קטנה וכל אחד זה נפש. אתה לא שולט על מה שקורה כשאתה יוצא להפגנה, במדינה טוטליטרית כשאתה מפגין אתה מסכן את חייך. מי שעושה את זה מבין שהגיעו מים עד נפש, הבינו ששווה להקריב את החיים כדי להגיע לנקודה הזו. צריך לזכור, מהפיכות אף אחד לא יודע איך יוצאים מהן. אירוע כזה באיראן אני לא בטוח שהמשטר יוותר כל כך מהר. נוסח מובארק ישלוט שם. וברגע שזה לא קורה, כמות הדם שתהיה ברחובות יכולה להיות גדולה מידי, מה גם שמעשי אסד תמיד ברקע", הוסיף.

לדבריו, "כאשר אנחנו מסתכלים על איראן, טבע האדם מאז שחר היסטוריה הוא חירות, אני רוצה חופש ושיווין, אני לא מוכן שלי יהיו פחות חובות וזכויות מזה שיושב לידי. במקום שבו אין חירות ואין שוויון, בסוף תהיה תמיד מהומה ושפיכות דמים. איך יוצאים מזה? אף אחד לא יודע, זה יכול להגיע לכאוס והתפרקות של מדינה. יש מצבים שבהם כמו בלוב עד היום לא יוצאים משם וכמות הדם ברחובות גדולה ודור שלם הלך לאיבוד כתוצאה מכך. בסוריה דור שלם הלך לאיבוד. ברגע שנכנסים לסיטואציה לא בטוח שאפשר לעזור".

"המעורבות של ערביי ישראל בשומר חומות - דגל שחור אדום"

בהמשך, התייחס פרדו לקריאות שעלו לאחרונה למרי נגד ממשלת נתניהו המסתמנת ואמר: "אצלנו למעשה המחשבה של מחאה ושל מרי, מעולם לא נדרשה לנו ב2000 שנות הגלות. המחאה באיראן נגד הכללים. מחאה בתוך הכללים סימן שהמדינה עודנה דמוקרטית. האם אנחנו יכולים לגלוש לאירועים אחרים? אני מקווה מאד שלא ושנישאר דמוקרטיה ושהDNA היהודי של לעבור לגולה לא יהיה פתרון במדינה משתנית. אני מקווה שאם נגיד חלילה למצב כזה נדע לעשות את מה שנדרש לעשות כדי לשמור על חירות שלנו". 

לדבריו, "המיעוט הערבי בארץ ישראל, המקום שבו אנחנו צריכים לפתוח טוב את העיניים זה אירוע שומר חומות. המיעוט הערבי ב-66' לא עשו דבר, ב-67' הם ישבו בשקט, ב-82' לאורך כל ההיסטוריה באינתיפאדות לא ראינו מעורבות של ערביי ישראל. המקום שבו ראינו פעם ראשונה זה לא היה מרי אזרחי. לפני שנה וחצי זה היה דגל שחור אדום שמנפנף מעל הראש", הוסיף.

צעדת ערביי לוד לציון שנה לאירועי ''שומר החומות'' (צילום: איתן אלחדז/TPS)
צעדת ערביי לוד לציון שנה לאירועי ''שומר החומות'' (צילום: איתן אלחדז/TPS)

"זה אותו דור Z שמסתכל כל אחד ברמה שלו על החירות והשוויון שלו. הוא מסתכל על עצמו שהוא יוצא לחופש, איזה יחס הוא מקבל מול זה שלפניו. הוא רואה את זה בבית החולים, ברחוב, הדור הזה אי אפשר לקנות אותו בדיבורים. זה דור שנדבק במה שקורה מעבר לקו הירוק, הוא שם", הוסיף.