פיגוע רצחני אירע בליל שישי סמוך לבית כנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים, ובו גבו את חייהם של שבעה בני אדם.  פיגוע נוסף התרחש ביום השבת בעיר דוד והוביל לפציעתם של אב ובנו, המאושפזים כעת בבית החולים.

אורב מאחורי המכוניות ויורה על עוברי אורח: תיעוד רגעי הפיגוע בעיר דוד
"41 כוונות לפיגועים": המשטרה בכוננות שיא - בעיקר באזורים חרדים
מתקפת הטרור בבירה: כך זה התרחש, דקה אחר דקה

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב-ניצב בדימוס משה קראדי, שוחח עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס להסלמה הביטחונית: "יש לנו שוטרים מצוינים שיכולים לעבוד גם 12 שעות ביממה, ככה הם עובדים גם היום, אבל חשוב לזכור שמשהו אכן נפגע, כי אין לנו בור בלי תחתית, במיוחד עכשיו שהמשטרה חסרה 1,600 שוטרים שהתפטרו, אז באופן טבעי הנטל נופל על אחרים. המשטרה בדרך כלל בתקופות כאלה גם מקבלת סיוע מהצבא, באמצעות פלוגות שיכולים לסייע לשוטרים, אבל ברור שזה לא לאורך זמן כי השחיקה בסופו של דבר תעשה את שלה".

"גלי הטרור פקדו אותנו בעשרים שנה האחרונות במאפיינים שונים. אני מזכיר את גל הפיגועים באמצעות סכינאות, מתאבדים, שלא נדע, עם תרמילים על הגב שעולים לאוטובוסים והולכים למרכזי קניות. יש כל פעם מאפיין שונה. הגל הזה, הוא גל שהתחיל וקצת מאיץ. אני חושב שאנחנו צריכים פרק זמן נוסף כדי לראות האם באמת הוא גל או אדווה, ובכל מקרה יש לו פוטנציאל בוא נגיד ככה, הדי הדלק באוויר מאוד רגועים כדי שזה באמת יתפתח לגל", הוסיף.

בהמשך, התייחס להצעת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להרחיב את מעגל נושאי הנשק: "העובדה שכל שלוש-ארבע שנים משנים את המדיניות, זה בעצם אומר שאין מדיניות. כי אני זוכר תקופות שבהן שהייתה הכבדה על קבלת רישיון, ועכשיו יש הקלה בעיקרון. אני חושב שצריך להרחיב את מעגל נושאי הנשק, ובלבד שהם עומדים בקריטריונים ובתבחינים המתאימים. אני רוצה לעשות הבחנה בין עילות לבין תבחינים".

"התבחינים, הם כאלה שבעצם יש רשימה של תבחינים, למשל עבר פלילי, עבר נפשי, דברים כאלה שפוסלים אותך מלקבל רישיון נשק. עילות, זה העילה שבגינה ביקשת את הבקשה. אנחנו חייבים להיות זהירים ומדודים מסיבה מאוד פשוטה, אסור לנו לשכוח מקרים שבהם הנושאים שנשאו נשק ברישיון עשו מעשה פלילי, רצחו את נשותיהם, ובוא נזכור מה קורה בארצות הברית. אז נכון שאנחנו חיים במציאות מורכבת, וזה נכון שאנשים שנשאו נשק הצילו חיי אדם, וזה נכון שרצוי שיהיה כמה שיותר נשק, אבל בזהירות. בזהירות זה אומר רק למי שמיומן, רק למי שעובר אימונים, רק למי שעובר פיקוח, ובצורה מדודה", אמר.

מנגד, ציין קראדי כי איטום בתים לא פותר את הבעיה. "ההתמודדות בטרור היא דבר מורכב ויש הרבה תהליכים. איטום הבית כשלעצמו הוא בטח לא הפתרון. אני אזכיר לכם, שגם אנשים שלקחו מטען על הגב והלכו להתאבד בהבטחה שיש להם 72 בתולות בשמיים, לא הרתיע אותם שום דבר. אז כאן יש אלמנט של מה יקרה למשפחה שלי, זה צעד לא מזיק אבל שוב, הוא לא ירתיע את אלה שמתכוונים לבצע מעשי התאבדות".

איטום בית המחבל שביצע את הפיגוע בנווה יעקב  (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)
איטום בית המחבל שביצע את הפיגוע בנווה יעקב (צילום: צילום מסך, דוברות המשטרה)

בהמשך, התייחס לתפקודו של השר לביטחון לאומי הנכנס ואמר: "בן גביר עוד לא הפנים את העובדה שהוא שר, אני חושב שהוא עדיין בקמפיין בחירות. ראינו את זה גם בהגעה שלו לזירה, והאמירה שהוא עזב את בני משפחתו בארוחת הערב למטרת הגעה לזירה. רק צריך להזכיר לו שהשוטרים עושים את זה כמה שנים, שהם לא נמצאים עם משפחתם בערב יום שישי, וזה תפקידו".

"בכלל כל ההתבטאויות וכל הריצה מבאר שבע, ללוד, ולצפון, כדי למנוע הבעת רגשות שמחה של אדם ששוחרר אחרי ארבעים שנה בכלא וזה, מצביעים על עובדה שעדיין התפקיד לא נלמד. אני הייתי מציע קודם כל ללמוד, המשטרה זה לא צעצוע שאתה לוקח אותו ומשחק אתו, גם אם שכחת את הוראות ההפעלה בחנות, זה דבר שהוא מספיק רציני כדי ללמוד אותו לפני שאתה מקבל החלטות", הוסיף.

כמו כן, ציין בסיום כי "מערכות יחסים של שר ומפכ"ל לאורך השנים היו כאלה שהם לא היו קלים. המפכ"ל צריך אבל לזכור שהוא לא עובד אצל השר, הוא עובד אצל הציבור. השר הוא מנחה את המדיניות, המפכ"ל צריך לעבוד אך ורק על פי החוק. ככל שיש אידיליה ורומן חדש אז אנחנו נברך על זה, אבל המפכ"ל צריך להיות דמות עצמאית עם חוט שדרה. בינתיים אנחנו ראים שיתוף פעולה פורה בין שניהם, נראה לאן זה ייקח".

עריכה: ירדן חדד 103fm