הסבב הראשון של שיחות הפשרה בחסות בית הנשיא הסתיים ביום חמישי האחרון, והסבב השני צפוי להיפתח בימים הקרובים. למרות זאת, ההערכות בקרב גורמים בקואליציה ובאופוזיציה הן כי לא ניתן יהיה להגיע להסכמות בנוגע לרפורמה המשפטית, וזאת לאחר שלא הושגה התקדמות עד כה בנוגע לסעיף המרכזי השנוי במחלוקת - הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

צעד אחר צעד: מעקב אחר חקיקת הרפורמה המשפטית | תמונת מצב מתעדכנת 
שינוי הכיוון הפראי של הקואליציה: ירח הדבש של יריב לוין ומנסור עבאס | בן כספית 
השבוע ה-18 ברציפות: המונים הפגינו נגד הרפורמה המשפטית
 
 
כבר בתחילת השיחות סעיף זה היה הבסיס לדרישות של צוות המחנה הממלכתי, שזיהה מבעוד מועד כי הוא צפוי להיות ליבת המחלוקת ברפורמה, ועל כן דרש להתחיל את המשא ומתן מסוגיה זו. היום, לאחר חודשיים, צוותי האופוזיציה תמימי דעים כי אין טעם להמשיך ולהידבר על שלל נושאי הרפורמה כל עוד סוגיית הוועדה לבחירת שופטים נותרה באוויר והפערים לא הצטמצמו - אף לא במקצת.

בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בצד השני, בקואליציה, הולכת ומתגברת ההבנה כי אף על פי שהחוק הקובע את הרכבה החדש של הוועדה לבחירת שופטים "ממתין על המדף ומוכן לאישורו הסופי", ככל הנראה אין היתכנות לחקיקה חד־צדדית. בכירי הקואליציה מספרים בשיחות סגורות מאחורי הקלעים כי חקיקה שכזו, אפילו מרוככת, באופן חד־צדדי, תתפרש בקרב מובילי המחאה "כשבירת כלים וכאור ירוק לחזרתם למחאה במתכונתה הגורפת, ואולי אף חזקה יותר", כפי שאמרו הגורמים.

לפי הערכות בקואליציה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי המפלגות החרדיות לא יסכימו לתסריט שכזה. בשל כך, בתקופה האחרונה עוסקים גורמים שונים במערכת הפוליטית במאמצים שקטים להוביל להסכמות בנוגע לבחירות הקרובות של שני שופטי העליון ושל נשיא העליון במקום אסתר חיות, שצפויה לפרוש בסתיו השנה - וזאת ללא שינוי בהרכב הנוכחי של הוועדה לבחירת שופטים.

בין היתר הימין עושה מאמץ לקדם את מועמדיו בגזרת לשכת עורכי הדין לקראת הבחירות למוסדות הלשכה, כולל ליושב ראש הלשכה, שצפויות להתקיים בסוף חודש יוני. גם בכירי לשכת עורכי הדין מנהלים מגעים אינטנסיביים עם אנשי המערכת הפוליטית, במטרה להגיע להבנות לקראת כינוסה הקרוב של הוועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים הוא הגורם שבסמכותו לכנס את הוועדה, ועל פי גורמים בקואליציה, "השר יריב לוין אינו ממהר להגיע להחלטות. חשוב לו לראות קודם את תוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין, ורק אז התמונה תהיה ברורה יותר".