שר החוץ אלי כהן אמר הבוקר (רביעי) ברשת ב' כי על פי ההערכות של ישראל רוסיה היא זאת שפוצצה את הסכר באוקראינה. "אנחנו בוחנים אפשרות להגיש סיוע הומנטרי. אנחנו תומכים בשלמות של אוקראינה", אמר שר החוץ.

לאחר פיצוץ הסכר בחרסון: עדויות מהשטח - הנזק הרב שנגרם לצבא הרוסי
"הרבה מעבר לגבולות אוקראינה": תחזית האימים של זלנסקי על נזקי הרס הסכר

יממה חלפה מאז שסכר "נובה-קחובקה", הממוקם באזור חרסון שבשליטת רוסיה, פוצץ והוביל לפינוי של יותר מ-17 אלף תושבים מיישובים שהוצפו. עד כה לא ידוע מי האחראי לפיצוץ, אך לפי מידע מודיעיני שיש ברשותה של ארה"ב, האשמה נוטה לכיוונה של מוסקבה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, תיאר את פיצוץ הסכר כ"השמדה המונית" והדגיש כי "רק שחרורה של אוקראינה יכול להבטיח את עצירתן של פעולות טרור חדשות". זלנסקי הוסיף ש"הרס מכוון כזה על ידי הכובשים הרוסים כלפי מבנים ותחנת הכוח הוא פצצה סביבתית. אך פיצוץ הסכר לא יעצור את אוקראינה והאוקראינים, אנחנו נשחרר את כל אדמתנו. רק שחרור מוחלט של כל אדמות אוקראינה מהכובש הרוסי יבטיח שאירועים כאלו לא יחזור".

האו"ם עדכן כי פיצוץ הסכר הוא הנזק המשמעותי ביותר שאירע לתשתית אזרחית מאז שהחלה במלחמה בפברואר 2022. מתאם הסיוע של האו"ם לעניינים הומניטריים, מרטין גריפית'ס, ציין כי "הסכר מהווה חבל הצלה עבור מיליוני בני אדרם החיים באזור חרסון, דניפרו וזפוריז'יה, כשהוא מהווה גם מקור מרכזי להשקיה חקלאית המשפיעה על ייצור המזון באזור". עוד הוסיף כי "הנזק שנגרם מהרס הסכר יהפוך את החיים לקשים יותר עבור אלו שכבר סובלים בגלל המלחמה. ההשלכות החמורות יפגעו במיליוני אנשים וזה עלול להיות קטסטרופלי".

הסכר שהופצץ סמוך לחרסון באוקראינה (צילום: FROM VIDEO OBTAINED BY REUTERS/via REUTERS)
הסכר שהופצץ סמוך לחרסון באוקראינה (צילום: FROM VIDEO OBTAINED BY REUTERS/via REUTERS)

עד כה, האמריקאים לא הצהירו באופן מוחלט מי הפציץ את הסכר, אך בממשל ביידן שלחו אצבע מאשימה לכיוונה של רוסיה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי "ראינו דיווחים לפיהם רוסיה הייתה אחראית לפיצוץ. הרס הסכר, המפריד בין הכוחות של רוסיה לכוחות האוקראינים, יגרום למוות של רבים ולפינוי של אלפי אוקראינים. תהיה לכך גם השפעה הרסנית על ביטחון האנגריה של אוקראינה". לדבריו, "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לאמת את הדיווחים, ואנו עובדים עם האוקראינים כדי לאסוף מידע בעניין". 

הרוסים מצדם שלחו אצבע מאשימה לאוקראינה. שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, מסר לסוכנות הידיעות הרוסית "TASS" כי "האחריות להפצצת הסכר מוטלת על השלטונות בקייב, לאחר שלא הצליחו בפעולות ההתקפיות האחרונות שלהן. למתקפה הזו יהיו השלכות סביבתיות חמורות ארוכות טווח". לדבריו, "הכוחות האוקראינים ממוקמים בגדה המערבית של הנהר, והמתקפה שלהם נועדה למנוע פעולות התקפיות של הצבא הרוסי באזור".