סיעת 'יוזמה - ציונות משפטית' בלשכת עורכי הדין הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית נגד החלטת לשכת עורכי הדין להגיש לבג"ץ עתירה נגד חוק הסבירות המעוגן בחוק יסוד השפיטה. הסיעה, בראשותו של עו"ד יצחק נטוביץ', המזוהה עם הימין, נמצאת באופוזיציה. 

החשש ממשבר חוקתי גובר: "סיכוי מאוד גבוה שבג"ץ יתערב בסבירות"
בצל איומי הקואליציה: בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות

בעתירה נטען כי הגשת עתירה לבג"ץ נגד חוק הסבירות בשם לשכת עורכי הדין הינה פעולה בחוסר סמכות, ולהורות כי העתירה תוגש רק בשם חברי הלשכה החפצים בכך כאנשים פרטיים ולא בשם כלל חבריה או בשם הלשכה כגוף. בין היתר, נכתב בעתירה: "בכל הכבוד הראוי והניתן, למשיבים אין כל סמכות לעתור נגד תיקון חוק היסוד, זאת ממספר נימוקים, אשר די בכל אחד ואחד מהם כדי לקבל את העתירה שבכותרת, לא כל שכן בציבורם של נימוקים אלו יחדיו".

בנוסף, נכתב כי ההחלטה "להגיש את העתירה והגשת העתירה בפועל, בוצעה ללא מיצוי הליכים כנדרש בדין וכן הינה בלתי סבירה בנסיבות העניין, ונגועה בשיקולים זרים, תוך שימוש לרעה בכוח המשרה, ניצול לא ראוי ופגמים שנפלו בקבלת ההחלטה על הגשתה".

עו''ד יצחק נטוביץ' (צילום: ללא)
עו''ד יצחק נטוביץ' (צילום: ללא)

עוד נכתב כי "הגשת העתירה, לא כל שכן המשך ניהולה בפועל, גורמות להקצאת משאבים בלתי סבירה, על חשבון כלל חברי הלשכה, ולמעשה חורגת ומחמיצה לחלוטין את המטרות שבשלן הוקמה, ואף הלכה למעשה גורעת משאבים רבים הנצרכים למימוש מטרות אלו".

עו"ד יצחק נטוביץ' העומד בראש סיעת 'יוזמה - ציונות משפטית' מסר למעריב: "ראש הלשכה וחברי סיעתו הפכו את הלשכה לסניף פוליטי של "אחים לנשק" מגיש בג"ץ נגד הכנסת לביטול   התיקון לחוק בעניין הסבירות ללא סמכות".

לדברי נטוביץ', "הלשכה היא תאגיד על פי דין שכל כוחה וסמכויותיה מבוססות על חוק לשכת עורכי הדין שחוקק על ידי הכנסת אין הסמכה בחוק הלשכה ללשכה לתקוף חוקי יסוד או לתקוף  כל חוק שהכנסת חוקקה. הגנה על שלטון החוק אין פרושה תקיפת שלטון החוק. הכנסת  היא הריבון והיא המופקדת הראשית על שלטון החוק".

תגובת לשכת עורכי הדין: "אין מה להתייחס לעתירה של עסקנים פוליטיים שכבר שנים מביישים את הלשכה והמאיסו עליה את כלל ציבור עורכי הדין, ולאחרונה הפכו גם עושי דברם של גורמים קיצוניים ומשיחיים שמאיימים להחריב את החברה הישראלית. העתירה כוללת שקרים ושנאה אישית נגד ראש הלשכה באופן שמבייש את העותרים. בבחירות האחרונות אמרו עורכי הדין בישראל באופן חד וברור, ועסקני סמוטריץ', בן גביר וארגון אם תרצו לא יסיטו אותנו מהדרך. דווקא מעודד שתומכי המהפכה המשפטית בלשכה עדיין מאמינים שכאשר החלטה של הגוף הנבחר נראית להם שגויה (ובלשכת עורכי הדין זוהי המועצה הארצית שקיבלה ברוב גדול את ההחלטות נגדן עותרים) - הכתובת היא בית המשפט. אם הם מאמינים בזה יש עוד תקווה. כמובן שלשכת עורכי הדין תקבל בהכנעה כל החלטה של בית משפט, כי זוהי מהות הדמוקרטיה".