העימותים המילוליים הקשים במהלך התפילות במרחב הציבורי ביום כיפור בתל אביב, עברו לראש סדר היום במערכת הבחירות לראשות ולמועצת העירייה. כמו כן, תנועת דרכנו דורשת מהיועמ"שית לברר האם בוצע ביזוי של החלטת בית המשפט על ידי ראש יהודי, וכן לברר האם המשטרה מעלה בתפקידה שלא הקפידה על הוראות בית המשפט. התנועה עוד ביקשה כי היועמ"שית תוודא מול השר לביטחון לאומי כי הגעתו לכיכר בחמישי תתבצע לפי הנהלים והתקנות שנקבעו כנדרש. 

"משבר חברתי": סערת כיפור עשויה להוביל לחקיקה ייחודית בכנסת
"אנשים בכו, הרסו את היום הקדוש": ברחבי הארץ מגיבים לסערת התפילה בהפרדה

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שספג ביקורת בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת שלא לשלוח פקחים לכיכר דיזנגוף כדי לאכוף את החלטת בית המשפט שאסרה על הצבת מחיצות הפרדה, הודיע במכתב למפקד משטרת מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, שהעירייה לא תאפשר הצבת מחיצת הפרדה בעת תפילת הערבית המתוכננת להתקיים בכיכר דיזנגוף ביום חמישי, בהשתתפות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

"ככל שיתקיים אירוע תפילה בכיכר דיזנגוף ביום חמישי הקרוב. העירייה תבקש לוודא, כי האירוע יתקיים ללא אמצעים פיזיים להפרדה מגדרית, הכוללת מחיצות, סרטים, חבלים, דגלים וכיוצא בזה", הוא ציין במכתבו. "אני מצפה, כי שוטרי מחוז תל אביב תחת פיקודך, אשר מכירים את המדיניות העירונית ואת פסיקות בתי המשפט בנושא, יאכפו, בסיוע פקחי עיריית תל אביב-יפו, כי ההנחיות מתקיימות ולא תינתן יד לביזויו".

אורנה ברביבאי (יש עתיד), המתמודדת מול חולדאי בבחירות לראשות העירייה, אמרה בעקבות האירועים: "אני מקווה שהאירועים הכואבים שראינו ביום כיפור, לא יחזרו על עצמם, שהעירייה תיקח אחריות והפעם תיערך לאכיפה בלתי מתפשרת באמצעות תגבור פקחים ובתיאום לא עם המשטרה. לא צריך להשאיר את העימות הכואב הזה לתושבים, מכל הגוונים והצדדים".

עוד הוסיפה: "במשך שנים רבות, ידענו לחיות אחד לצד השני, בכבוד, באחווה, קיבלנו איש את אורחות החיים של רעהו, גם אם לא תמיד הסכמנו וזה מה שיפה בתל אביב-יפו. אך ברגע שגורמים אינטרסנטיים, חיצוניים, מאיימים לשנות את הצביון של העיר, לא מכבדים צו בית משפט ועושים כרצונם, אני אומרת שעל כך לא נעבור לסדר היום וזה בדיוק המבחן של תל אביב-יפו כמבצר הליברליות".

על כוונתו של בן גביר להגיע לתפילה ערבית בכיכר דיזנגוף, אמרה ברביבאי: "הפרובוקציות של הממשלה הזו לא יעזרו ואני מצפה שהפעם תהיה אכיפה בלתי מתפשרת של פסיקת בית המשפט ללא הפרדה מגדרית. ניתן לקיים תפילה בצורה מכובדת, מבלי לשסות ציבור אחד בשני. תל אביב-יפו תמשיך להיות עיר גם יהודית וגם דמוקרטית".

חבר מועצת עיריית תל אביב, מטעם סיעת הגמלאים, שלמה מסלאווי, מתח ביקורת על התנהלות העירייה והעריך שלאירועים החריגים תהיה השפעה על מערכת הבחירות: "זה ישפיע על הבחירות. תושבים בכל העיר ויש ביניהם גם גמלאים שאין בתי כנסת סמוכים לבתיהם, עוברים להתפלל במרחב הציבורי", הוא ציין – "בגן צ'ארלס קלור הייתה תפילה גדולה בכיפור במרחב הציבורי והיו שם מחיצות, אבל שם לא הייתה בעיה ודווקא בכיכר דיזנגוף ובכיכר הבימה הפריעו למתפללים".

מסלאווי אמר עוד: "כאב לי הלב לראות את המראות הקשים, שקרו דווקא ביום כיפור. כשביום הכיר קדוש לעם מגיעים להפריע ליהודים להתפלל. אם זה היה קורה בארצות אחרות – היו זועקים שזו גזענות". להערכתו, חולדאי הוא המפסיד הגדול בעקבות האירועים.

"תושבים רבים בדרום תל אביב, מסורתיים ודתיים, כועסים על כך שהעירייה בכלל התערבה ודרשה להסיר את מחיצת ההפרדה. במשך שנים היו תפילות במרחב הציבורי עם מחיצות הפרדה. מה קרה פתאום? כנראה שזה בגלל מערכת הבחירות. העירייה לא הייתה צריכה להתערב", טען מסלוואי. "תושבים רבים כועסים בגלל שהעירייה בכלל התערבה ותושבים רבים מהצד השני של המפה הפוליטית כועסים שהעירייה לא שלחה פקחים כדי להסיר את המחיצות. לדעתי, חולדאי הבקיע גול עצמי כפול".

להערכתו, תושבים רבים בדרום תל אביב ניצבים בפני דילמה לקראת הבחירות. "מה שקרה הוא דרמטי וזה ישפיע על הבחירות", הוא העריך.

בתוך כך, עו"ד לדיאנסקי, ראש רשימת "חי – חילונים ירוקים", פנה במכתב לחולדאי ודרש ממנו שעיריית תל אביב תגיש לבית המשפט בקשה לבזיון בית משפט נגד מארגני התפילה ביום כיפור בכיכר דיזנגוף. זאת, בשל נסיונם לבצע תפילה בהפרדה מגדרית, בניגוע לפסיקת בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי.

 לעומתו, סגן ראש עיריית תל אביב וראש סיעת מאמינים, חיים גורן, אמר בעקבות האירועים: "אנו לא נוריד את הראש ולא נוותר, לציבור הדתי והמסורתי חלק בעיר הזו והמרחב הציבוייך גם לו וכמובן לזהות היהודית שעל בסיסה העיר הזו הוקמה. כבר בשמחת תורה הקרובה אנחנו נצא ונרקוד עם ספרי התורה ברחובה של העיר, כפי שהיה נהוג משנות ה-30' בתל אביב".