ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי מטעם מפלגת עוצמה יהודית, התראיין היום (חמישי) בתוכניתה של סיוון כהן ב-103FM, והתייחס לאלימות המשתוללת במגזר הערבי.

הלם בבסמת טבעון לאחר מסע הירי: "אנשים צרחו ובכו, אנחנו במצב חירום"
חיסול לאור יום בחיפה: פרטים דרמטיים על הקורבן והפספוס של היעד המרכזי

תחילה הגיב לדבריו של מנסור עבאס שאמר כי הממשלה נכשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית: "זה עיוות כל כך מכוער של המציאות. של חוסר היכולת להסתכל על המציאות כמו שהיא. השר בן גביר, אני יודע כמה הוא עובד, כמה הוא משקיע. אני את הפגרה הזו ניצלתי כמעט מדי יום כדי לבקר ביישובים ערביים ותחנות משטרה ערביות. אחת הסיבות שאני משוחח איתך היא כיוון שתאני יודע שאצלך הפוזיציה פחות חשובה. מה השתנה חוץ מהממשלה? המשטרה השתנתה בשנתיים האחרונות? לא השתנתה".

"אני לא עולה לשידור כדי להגן על איתמר בן גביר, הוא לא צריך את זה", הוסיף, "אני הייתי איתו בסיור בצפון, הוא נפגש עם כל האנשים שסובלים מפרוטקשן, ישב עם שוטרים ושמע מה המצוקות שלהם. הוא מציב להם סטנדרטים שלא הוצבו מעולם. בואו קודם כל נכיר במציאות, מה השתנה בשנתיים האחרונות? עשרות אלפי כלי נשק הגיעו למגזר. כשיש נשק בידי נערים וילדים אתה מאבד שליטה על מה שקורה ברחוב. המש\טרה לא אמורה להגיע לכל גבית של ילד ולבדוק אם יש לו נשק". 

איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

"אם מישהו חושב שאפשר לטפל בפתיל הקצר התרבותי שקיים אצל חלק מערביי ישראל שפותרים את הבעיה בנשק וברצח טועה. אני מבקר בהמון תחנות ובהמון יישובים ערביים, אני שומע את הסיפורים על ילד שבבוקר הלך לקנות פיתה, ירדו עליו המוכרים שהוא הסתפר לא נכון, הוא הולך הביתה, מביא אקדח ויורה באותם אלה. איך אתה יכול לעצור את זה? אתה לא יכול, רוב הרציחות הם כאלה", ציין. 

לאחר מכן נשאל פוגל האם הרציחות במגזר הן חלק מהתרבות, והשיב: "כן. התשובה היא כן. זה בדיוק מה שאני אומר, לא באתי להגיד את הדברים הקלים - יש פה בעיה תרבותית שאיתה אני כשוטר לא יודע להתמודד. לכן המשימה שהמשטרה צריכה לעשות, וזה הדגשים שאיתמר נותן להם, זה להגיע לנשק, לכמויות האדירות שהגיעו למגזר, לטפל בארגוני הפשיעה ובסכסוכים החמולתיים. בכל הדברים האלה, עם כל הכבוד לסגלוביץ, לא נתנו לזה שום פתרון. הנשק שם בכמויות אדירות".

כמו כן, התייחס לדיון היום בבג"ץ בנוגע לנבצרות: "אני מקווה מאוד שלא ייפסל החוק. בסופו של דבר הייתי שותף לחלק מהדיונים בוועדת הכנסת, לקחו את חוק הנבצרות לנשיא ושמו אותו זהה לראש הממשלה. כולנו לא רוצים להגיע למצב, ולא חשוב מי זה ראש הממשלה, שפקיד יכול להחליט אם הוא יהיה שם או לא. הנבצרות חייבת להיות רפואית, כל שאר הנבצרויות אינן תקפות. אני ממליץ לבית המשפט העליון - אל תגעו בחוקי היסוד, זה יכניס אותנו לסחרחורת שאף אחד מאיתנו לא רוצה. אמרתי לכם שאני לא אקבל אם הם יפסלו, זה לא אומר שאפעל בניגוד, אבל אפעל שהחוק הזה יבוא בצורה אחרת".

"אם יפסלו את חוק הנבצרות אני אחוקק את החוק הזה בצורה אחרת חדשה", טען, "אני אתיש את בג"ץ עד הרגע שהם יבינו שאסור להם לטפל בזה. אני לא מאיים על אף אחד. אני בא ואומר 'יש לי את הכלים שלי כמחוקק, אפעל בכל הדברים החוקיים'. בית המשפט רוצה לפעול בניגוד לחוק? אין שום בעיה. הם רוצים שהחוק הטוב הזה יחול רק אחרי נתניהו, בית המשפט פוסק פרסונלית. אז זה כבר לא עילת הסבירות, זו עילת הצבעיות ואני לא מוכן להיות שותף לתהליך הזה. כל פעם שבית המשפט יתערב בחוקי יסוד ויפסול לנו אותם, נחוקק אותם בדרך חדשה".

לסיום אמר פוגל: "אני חושב שהרפורמה לא יכולה לרדת מהשולחן, אנחנו חייבים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכב כזה שיאזן את בית המשפט. זה לא עניין של הקפאה, אני לא אוהב את המושגים האלה, נכון להיום שני הדברים החשובים כמו שאני מבין אותם היו עילת הסבירות במתכונת שאני רציתי, והוועדה לבחירת שופטים. ברגע ששני הדברים האלה יקרו את שאר הדברים אנחנו יכולים לדחות כי באמת יש לנו עוד המון דברים לטפל בהם. האיום הטרוריסטי מסביבנו הרבה יותר גדול מהאיום הפנימי, למרות שיש בנינו כאלו שמנסים לעלות את האיום הפנימי ליותר גדול".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM