אחרי שישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שעסקה בסוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה, התפוצצה אמש (חמישי) בעקבות וויכוח בין השרים איתמר בן גביר ומירי רגב לרמטכ"ל הרצי הלוי, התגובות הסוערות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע. 

רוטמן בריאיון מפויס: "אעשה הכל כדי לא לחטט בפצעים של הצד השני"
"שידור חוזר לשישה באוקטובר": חברי הקואליציה נגד תוכנית גלנט ליום שאחרי

כזכור, בעקבות הדיווח על הרכב הצוות של הצבא שיחקור את מחדל מתקפת הפתע של חמאס, תקפו השרים מירי רגב, דוד אמסלם, ואיתמר בן גביר את הרמטכ"ל וטענו כי "ממנים לתחקיר את האנשים שעומדים מאחורי תכנית ההתנתקות".

השר בן גביר חידש את מתקפתו ומסר כי "מינויו של מופז - אחד מאדריכליה המרכזיים של ההתנתקות המופקרת, דמות פוליטית, ובעיקר - שותף מהותי בקונספציה שהביאתנו עד הלום, לצוות החקירה לאירועי ה-7.10, היא בבחינת חטא על פשע. החקירה צריכה לכלול גם את סוגיית שגיאת הדמים ההיסטורית של הגירוש, ובוודאי לא למנות את אדריכליה לבודקי הכישלון שהוא פועל יוצא ממעשיהם. כנ״ל לגבי זאבי פרקש, שתמך בסרבנות אך לאחרונה, עניין שללא ספק היה קטליזטור לאירועי ה-7.10. אלו אנשים שמעשיהם צריכים להיבדק. אלו לא אמורים להיות הבודקים". 

סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

חבר הקבינט המדיני בטחוני ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם תגובה ארוכה בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) וכתב כי: 
"1. הדלפות מגמתיות מהקבינט זה דבר נורא. 2. הדיון אתמול לא "פוצץ". רה"מ מראש הגדיר שהוא יסתיים בחצות. 3. אכן, בחמש הדקות האחרונות התקיים דיון סוער בסוגיית צוות התחקירים, אבל הטונים הגבוהים היו בין השרים ולא מול הרמטכ"ל. 4. הדיון היה סביב שלושה נושאים: האם נכון לעסוק בתחקירים עכשיו תוך כדי המלחמה, האם התחקירים הם משהו צבאי פנימי או שנכון שתהיה מעורבות דרג מדיני, הרכב הצוות כשמופז הוא דמות פוליטית מובהקת וזאבי-פרקש הוביל קריאה לסרבנות בחודשים שלפני המלחמה".

"5. עמדתי: תחקירים אופרטיביים שנועדו להפקת לקחים רלוונטית להמשך המלחמה נדרש לעשות תוך כדי, כל היתר אחרי המלחמה. למיטב הבנתי זו גם עמדת הרמטכ"ל. כל עוד מדובר בתחקירים מבצעיים טקטיים של איפה היה המודיעין ואיפה עמד כל כח וכו' זה בהחלט עניין פנימי של הצבא. אם זה מעבר, קרי: איך הגענו לזה ומה לא נכון בתפיסת הביטחון שלנו בעשורים האחרונים ומה צריך לשנות אסטרטגית זה משהו שחייב להיות מובל על ידי המדרג המדיני".

"לגבי ההרכב: אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות, בעיקר כדי לשמור על הניטרליות של צה"ל ועל האמון בו. 6. שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה"ל הם לא "השתלחות" ולא סותרים גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד. זה הלקח הראשון מהתחקיר הראשון של ה 7 לאוקטובר". 

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב אף הוא: "ההדלפות מהקבינט אמש הן חרפה ועוד הוכחה שהקבינט הזה מסוכן. מדינת ישראל חייבת להחליף את הממשלה והעומד בראשה. האנשים האלה אינם ראויים להקרבה ולגבורה של לוחמי ולוחמות צה״ל, ולא יוכלו להוביל הכרעה אסטרטגית. הם צריכים ללכת. עכשיו". 

ח"כ קארין אלהרר כתבה: "שרים שמשתלחים ברמטכ"ל ובצבא בישיבת קבינט, באמצע מלחמה, זו חרפה שמעידה על אובדן הדרך. ולא. זו לא ביקורת מותרת זו השתלחות. אם מישהו עוד לא הגיע למסקנה שהממשלה הזו צריכה לסיים את דרכה, זו הוכחה נוספת. נכשלתם, הפקרתם, אתם לא ראויים לעם הזה. לכו הביתה".

ח״כ גלעד קריב (העבודה): ״אחרי ליל החרפה בקבינט הביטחוני, אין מה להשחית מילים על רגב, אמסלם ובן גביר. גם לא על נתניהו. סימני הקריאה צריכים להיות מופנים לאותם חברי כנסת בליכוד, לראשי הערים של הליכוד, לחברי הכנסת והשרים מן העבר, לפעילים מרכזים של המפלגה, שיודעים היטב את עומק הטירוף ואת גודל הסכנה. ‏הם היעד האמיתי לביקורת. ‏הם אלו שהשתיקה הופכת לאות קין על מצחם.
‏להם צריך לומר: קומו ועשו מעשה. שעון החול אוזל. ‏זכרו את מאמר חז"ל: 'ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש'".