מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של 'חדשות 13' התראיין היום (שני) בתכנית "איפה הכסף" ושוחח בנושא עיקול החשבונות של אותם המתנחלים עליהם הטילה ארה"ב סנקציות

מאמצי הנורמלזיציה במזה"ת: ארה"ב מאותתת לרוסיה שלא הלכה לשום מקום, האם פוטין יתרשם?
"המטרה - לעצב מחדש את המזה"ת": פרטים חדשים על התכנית השאפתנית של ביידן

לדבריו: "הממשל האמריקני טוען שאותם ארבעה מתנחלים שחשבונם נחסמו היו מעורבים בעבירות לאומניות. אלא שהמעשים האלה לא נאכפו ולא הוגשו בגינם כתבי אישום על ידי רשויות החוק בישראל, לכן הוא, הממשל, לוקח אחריות ומורה למערכת הבנקאית לחסום את חשבונותיהם. מעין סנקציות אישיות על מה שמיוחס כמעשי טרור או פשיעה לאומנית לאותם אנשים".

"מי משתף עם זה פעולה בישראל?", נשאל. "כל המדינות הריבוניות מכבדות צווים שהן מוציאות, אחת כלפי השנייה. הצווים האלה מכובדים באופן הדדי על ידי המערכות הבנקאיות בכל העולם הערבי. הרי מדובר באנשים שלדבריהם ישרי דרך, אין לנו סיבה להניח אחרת בהיעדר חקירה פלילית או כתב אישום נגדם, וכל גורם בינלאומי יכול להציע מחר להטיל הגבלות על חשבון הבנק של אדם אחר", השיב.

"אני חושב שככל שהם חשבו שהרשויות בישראל עושות מלאכתן נאמנה ופועלות להעניש עבריינים על רקע אידיאולוגי או לאומני, הם באמת לא תפסו את המישור הזה כחלק מהתפקיד שלהן, או כחלק מהמטרה שלהן. יש כאן מתיחות כללית בין הממשל בוושינגטון לבין ממשלת ישראל", המשיך. "יש אולי גם התרופפות מסוימת באמון במערכת האכיפה הישראלית או האמון האמריקני במשטרה שתמצה את הדין עם אותם אנשים. יש פה איזה ניסיון לאותת - אל תתפרעו, אל תעשו דברים שאסור, התמיכה שלנו בכם קיימת במגרש הצבאי אבל היא לא אוטומטית ואנחנו יודעים להטיל סנקציות אזרחיות".

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בהתייחס לבנקים הספציפיים שהטילו סנקציות ולכמותם אמר: "נכון לעכשיו הבנקים במוקד הם לאומי ובנק הדואר, והם נענו באופן מלא לצווים. יותר מזה, בנק ישראל גיבה אותם והסביר גם באופן רשמי שאי כיבוד של הצווים האלה עלול לחשוף את ישראל לסנקציות בינלאומיות. אנחנו כמובן לא שם, ארה"ב לא מאיימת בסנקציות כלכליות על ישראל, אבל האפשרות הזו, לא לציית לצווים, לא באמת קיימת".

"מה שיכולים לעשות שרי הממשלה זה לפעול במישור המדיני מול הממשל האמריקני, להסביר שנגד האזרחים האלה לא מתקיימים הליכים, לשאול האם יש ראיות, ואז אפשר לבדוק כאן בבית את החשדות מבלי להזדקק לסנקציות מבחוץ. את רואה כאן תקלה בתקשורת לא בפעם הראשונה בין הממשלים, אולי פחות אמון ביכולת של ישראל לאכוף את החוק אצלה בבית, וגם הקריאות הפומביות של שר האוצר ושר התקשורת לא לקיים את הצווים האלה, לא מוסיפות נקודות לישראל. עומדים שני שרים בכירים בממשלה וקוראים לא לבצע הנחייה של הממשל האמריקני, באופן שעלול רק להרגיז עוד יותר את הבית הלבן".

על השאלה "כמה מתחשבים בדעותיהם של השרים?" השיב: "אין לסמוטריץ' וקרעי שום סמכות רגולטורית לתת הנחיות לבנקים, בנק ישראל הוא מפקח פיננסי עצמאי וטוב שכך. ומצד שני, כן יש לשרים אחריות לדאוג שלא תינקטנה סנקציות שרירותיות נגד תושבים בכל חלקי מדינת ישראל, ואנחנו צריכים לעודד את השרים לפעול".

בסיכום הראיון, נשאל על הנזק שנגרם לאותם לקוחות. חודורוב השיב: "אם באמת חשבונות הבנק הוקפאו והם לא יכולים לבצע פעולות בחשבונותיהם, הם בבעיה. הם לא יכולים לבצע השקעות, להעביר כספים בין מדינות, וצריך לפתור את זה אבל הדרך לפתור את זה היא בהידברות מול הממשל ולא בקריאת טיגר נגדו - אם ניכנס למלחמה פיננסית מול ארה"ב, ברור מי ינצח ומי יפסיד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm